اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

خاندوزی: فهرست تعهدات سازمان برنامه و بانک مرکزی برای مجلس یازدهم روشن و شفاف باشد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به نظر می‌رسد اگر فهرست تعهدات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای مجلس یازدهم روشن و شفاف باشد ما از این پس برنامه‌ای خواهیم داشت که طبق آن برنامه مشترک به دولت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کمک خواهیم کرد و توقع پاسخگویی هم داشت.

خاندوزی: فهرست تعهدات سازمان برنامه و بانک مرکزی برای مجلس یازدهم روشن و شفاف باشد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیداحسان خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس امروز (سه‌شنبه 13 خرداد) در صحن علنی مجلس در جریان بررسی گزارش دولت در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی در اجرای بند 8 ماده 22 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: فرمایشات رئیس سازمان برنامه و بودجه بیشتر مشمول گزارش کارشناسی بود نه هیچ تعهد سیاست‌‌گذارانه؛ از این به بعد باید متعهد در بخشی از اهداف سیاست‌گذاری با ایشان صحبت کنیم.

وی گفت: اگر کشور 6 سال مستمراً‌ نرخ رشد 8 درصدی را تجربه کند درآمد سرانه‌اش تازه به سال 1390 برمی‌گردد، بنابراین باید توضیح داده شودکه سیاست حمایتی دولت در این زمینه چه خواهد بود؟

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد:‌رئیس محترم مرکز آمار هم قرار بود در این جلسه حضور داشته باشد و با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در پیام‌شان در افتتاحیه مجلس یازدهم فرمودند "نمره ما در عدالت خوب نیست"، از رئیس مرکز آمار  می خواهم ظرف یک ماه گزارشی از نمره عدالت در کشور مبتنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی به مجلس ارائه کند.

خاندوزی افزود:کشورهای OECD این کار را با تعریف خودشان از عدالت انجام می‌دهند.بنابراین تعریف جمهوری اسلامی ایران از عدالت چیست و چرا ما در این سال‌ها نمره پایینی اتخاذ کردیم.

وی خطاب به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، گفت: آقای همتی! ای کاش در مورد تعهد بانک مرکزی به هدف‌گذرای تورم را بیشتر توضیح می‌دادید که بنای بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی در سال 99 و 1400 چه نرخ تورمی است. اگر پیش‌بینی‌های اساتید اقتصاد دانشگاه‌ها امسال را 24 یا 25 درصد تورم معرفی می‌کنند آیا 22.5 درصد نشانه تلاش فوق‌العاده جدی ما است یا نه؛ اثرات رکود اقتصادی است که خود را در تورم پایین‌تر نشان می‌دهد؟

نماینده مردم تهران مجلس گفت: آقای همتی ای کاش به مسأله مدیریت چرخه ریال اشاره می‌کردید چون مطلع هستیم که تراکنش‌های درون بانکی به صورت دقیق و آنلاین توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی‌شود و ما تا زمانی که بر چرخه ریال حکمرانی خود را تقویت نکنیم همه اتفاقاتی که در خصوص بازار دارایی‌ها، ارز، زمین، سکه، طلا و حرکت‌های نقدینگی رخ دهد می‌تواند اتفاقات بدی را در این زمینه صورت دهد.

وی با اشاره به سلامت بانکی و بانک‌های ناتراز که رئیس‌کل بانک مرکزی در صحن علنی امروز مجلس به آن پرداخت گفت: هدفگذاری بانک مرکزی برای شاخص‌های سلامت بانکی چیست و این را در چه گزارش‌هایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنند که البته هیچ پاسخی در این زمینه برای ما آماده نکرده‌اند. اینکه بانک مرکزی بانک ناطرازی را طبق فرمایشات آقای همتی تحت مدیریت آورده است این توضیح را می‌طلبید که چه برنامه‌ای برای سلامت آن بانک و همچنین خروج بانک مرکزی از تصدی‌گری یک بانک خصوصی و یا شبه خصوصی وجود دارد؟ این تعارض منافع بانکدار مرکزی و تصدی‌گری یک بانک را بانک مرکزی چگونه حل خواهد کرد.

نماینده مردم تهران مجلس گفت: آقای همتی به درستی بر مسأله تسهیلات تکلیفی اشاره کردند اما در واقع چقدر سهم تسهیلات تکلیفی در رشد نقدینگی ما است و اساساً سهم تسهیلات تکمیلی در کل تسهیلات بانکی چه اندازه است که ما معضلات اساسی بانکداری را رها می‌کنیم و از مجلس فقط این خواسته را به صورت مکرر می‌خواهیم که هیچ تکلیفی در حوزه بانکی به سیستم بانکی تحمیل نکند.

وی گفت: به نظر می‌رسد اگر فهرست تعهدات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای مجلس یازدهم روشن و شفاف باشد ما از این پس برنامه‌ای خواهیم داشت که طبق آن برنامه مشترک به دولت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کمک خواهیم کرد و توقع پاسخگویی هم داشت.

وی در پایان گفت:‌از آقای قالیباف خواهش می‌کنم برای جلسات آینده تمهیدی بیندیشند که بر اساس اهداف به همگرایی بین دولت و مجلس به تعهدات مشترکی برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول