اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

توقیف ۵ شی تاریخی متعلق به کلیسای مریم مقدس روستای ماموکای چهارمحال بختیاری در زنجان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ۵ شی تاریخی توقیف شده در زنجان متعلق به کلیسای مریم مقدس روستای ماموکای چهارمحال بختیاری است.

توقیف ۵ شی تاریخی  متعلق به کلیسای مریم مقدس روستای ماموکای چهارمحال بختیاری در زنجان

امیرارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه مأموران کلانتری ۱۵ زنجان حین گشت‌زنی در سطح شهر به یک دستگاه خودرو مشکوک و آن را مورد بازدید قرار دادند، اظهار کرد: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از این خودرو تعداد پنج قطعه اشیای تاریخی طلا به شکل دو صلیب پایه دار، دو مدال گردنبند طلا و یک بشقاب کشف کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اضافه کرد: برابر نظر کارشناسان شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب ایران و اصفهان و کارشناسان پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی و با پیگیری‌های مسؤول امور موز­های میراث فرهنگی استان این اشیای تاریخی از جنس طلا متعلق به دوره قاجار بوده است.

وی با بیان اینکه متن کتیبه‌های ارمنی روی دو قلم از صلیب‌ها که تعلق آنها را به کلیسای مریم مقدس روستای ماموکای چهار محال بختیاری تایید می‌کند، تصریح کرد: یکی از صلیب‌ها به تاریخ 1933 و دیگری 1855 است که آثار مذکور جزو اشیای فرهنگی تاریخی محسوب شده و با توجه به تعلق آنها به کلیسای ماموکا مالکیت آنها توسط اشخاص غیر مجاز است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به دستگیری سه متهم در این زمینه، ادامه داد: در بازجویی‌های به عمل آمده توسط نیروی انتظامی زنجان متهمان اعتراف به قصد معامله و فروش آنها در شهر زنجان را کردند.

ارجمند افزود: آخرین مراسم مذهبی که در روستای ماموکای منطقه چهار محال بختیاری برگزار شد در 27 جولای 1967 با حضور پیشوای مذهبی جلفا، یپرم تانگیان، بود که بعد از این مراسم تمام اشیای کلیسای ماموکا به کلیسای وانک جلفای اصفهان منتقل شد و به این ترتیب حیات ارمنیان در این روستا به پایان رسید.

  وی خاطر نشان کرد: اشیای کشف شده بعد از طی مراحل قانونی و پیگیری‌های اداره کل موزه‌ها طی مراسمی به خانه اصلی خود کلیسای وانگ اصفهان برگردانده می‌شوند.

 انتهای پیام/73002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول