اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اظهارات قالیباف باید تبدیل به نظریه شود

محمد کاظم انبارلویی با اشاره به لزوم تبدیل نخستین نطق قالیباف در صحن علنی مجلس به نظریه گفت: سخنان قالیباف در واقع بازخوانی رهنمودهای رهبر انقلاب در ارتباط با سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم بود.

اظهارات قالیباف باید تبدیل به نظریه شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به نطق روز گذشته قالیباف در صحن مجلس، گفت: سخنان قالیباف در واقع بازخوانی رهنمودهای رهبر انقلاب در ارتباط با سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم بود. این بازخوانی برای آماده‌سازی ذهن نمایندگان، خوب است تا بدانند اگر بخواهند مجلس را در راس امور بنشانند، چاره‌ای ندارند جز اینکه فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسند و برای باز‌‌سازی سرمایه اجتماعی، آنطور که رهبر انقلاب فرمودند، نقطه امید مردم و مجریان باشند.

وی با اشاره به لزوم تبدیل اظهارات قالیباف به تئوری و نظریه و همچنین لزوم مشخص‌شدن جایگاه مجلس برای تحقق آرمان‌ها، گفت: مجلس جز بحث نظارت و رسیدگی به لوایح یا تهیه طرح، ابزار دیگری برای رسیدن به آرمان‌ها در اختیار ندارد. تمامی این فرصت‌ها و تهدیدهایی که آقای قالیباف به آن اشاره کرد، در مجلس باید به وظایف و تکالیف نمایندگان، ترجمه شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر بخواهیم عملیاتی و کارکردی صحبت کنیم و بتوانیم به مطالبات معیشتی مردم پاسخ دهیم، مجلس باید آستین‌ها را بالا بزند و به اصلاح قوانین بپردازد.

انبارلویی با اشاره به گوشزدکردن اصلاح خطوط کلی اقتصاد ملی از جمله افزایش ارزش پول ملی، مهار تورم، تولید و اشتغال توسط رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از درآمدهای ما تحقق پیدا نخواهد کرد، اولین گام نمایندگان مجلس یازدهم باید این باشد که بودجه سال 99 که در واقع سند حکمرانی در زمینه اقتصاد است را اصلاح کنند.

وی افزود: با توجه به این واقعیت، آیا رییس مجلس و نمایندگان می‌توانند ایده حکمرانی خوب را در قالب یک تئوری عملیاتی و کارکردی حداقل در بودجه در سال 99 و سال آینده، منظور کنند؟

وی همچنین با اشاره به شعار «نجات اقتصاد کشور» به‌عنوان شعار اصلی نمایندگان منتخب راه‌یافته به مجلس یازدهم، اظهار کرد: نجات اقتصادی کشور در واقع پاسخی به مطالبات معیشتی مردم است؛ درنتیجه این شعار نمی‌تواند در حد شعار باقی بماند بلکه باید در اتاق فکر و اندیشه این جریان فکری که به مجلس راه یافته است به تئوری و نظریه تبدیل شود. در این اتاق فکر، اقتصاددان‌های بزرگی حضور دارند که سابقه استانداری و نمایندگی و وزارت دارند و سرد و گرم اجرا و تقنین را چشیده‌اند.

انبارلویی اضافه کرد: اگر قرار باشد قانون‌گذاری در کشور، ادامه مسیر قبلی باشد، همه مسائل به قوت خود باقی خواهد ماند و همه اظهارات ما، در حد صحبت‌رانی و سخنرانی باقی خواهد ماند اما آثار اجرایی صحبت‌های ما، باید در قالب طرح و لایحه در سفره‌های مردم دیده شود.
 
مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات باز‌‌سازی شوند
 انبارلویی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که ریاست محترم مجلس و هیات‌رییسه باید در گسترش یک اتاق فکر بکوشند و مرکز پژوهش‌ها و همچنین دیوان محاسبات به‌عنوان یک نهاد نظارتی مهم را باز‌‌سازی کنند. این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کسانی که کارشناس مسائل هستند و صاحب تئوری‌اند، باید جذب و به کار گرفته شوند. نمایندگان باید از لحظه به لحظه حضورشان در مجلس استفاده کنند و دچار روزمر‌گی و حاشیه و رقابت‌های منطقه‌ای نشوند تا بتوانند به تصویر صحیح و روشنی از وظایف خود برسند.
 
چشم امید به مذاکره، سراب است
انبارلویی همچنین در پاسخ به این سوال که اظهارنظر قالیباف مبنی بر اینکه «مذاکره با آمریکا پُرضرر و بی‌حاصل است» چه پیامی را به مخاطبان داخلی و خارجی منتقل می‌کند، گفت: این اظهارنظر واقعا یک صحبت مهم و کلیدی است. این صحبت، تیر خلاص به کسانی است که فکر می‌کنند برای حل مشکلات کشور باید به بیرون نگاه کنیم و می‌توانیم با نگاه به غرب و شرق، به نقطه روشنی از توسعه و پیشرفت دست یابیم. همانطور که آقای قالیباف اعلام کرد، تمام استعدادها و ظرفیت‌های لازم در این کشور وجود دارد و فقط یک همت لازم است تا بشود این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه «مذاکره و امید به باز‌شدن چشم‌انداز روشن از دل گفت‌وگو، سرابی بیش نیست»، تاکید کرد: اولا آنها[غربی ها] گرفتار کارهای خودشان هستند و ثانیا همه نخبگان سیاسی و متفکران غربی، علیه ملت ما هستند و اصلا به منافع ما فکر نمی‌کنند و در هر گفت‌وگویی که با ما دارند، سعی می‌کنند فقط جیب ما را بزنند و هیچ‌چیز به ما نمی‌دهند و فقط می‌خواهند بگیرند.

انبارلویی اضافه کرد: ما ابله نیستیم که بخواهیم وارد دالان‌های پیچ در پیچ گفت‌وگو بشویم که هیچ ‌حاصلی برای کشور جز امتیازدادن ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول