اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

یادداشت| کرمانشاه گروگان نخبگان خویش است

به نظرم کرمانشاه گروگان نخبگان خویش است. اساساً تا وحدت رویه و افق مشترکی بین قاطبه نخبگان فکری و اجرایی استان ایجاد نشود نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای این استان متصور بود.

یادداشت| کرمانشاه گروگان نخبگان خویش است

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-رضا حیدری: «توسعه یافتگی» دغدغه‌ای است که از دهه ۲۰ شمسی گریبان‌گیر نخبگان و برنامه‌ریزان کشور است. آمریکایی‌ها از سال ۱۳۲۷ برنامه‌های توسعه را برای ایران پایه‌ریزی کردند که پس از ۱۴ سال و نتایج نامطلوب توسط دستگاه پهلوی کنار گذاشته شد. 

البته برنامه نویسی اقتصادی هرگز رها نشده است و افق ۱۴۰۴ نیز ادامه همین نگاه‌های افق چشم انداز است؛ اینکه چقدر این برنامه‌ها جلو رفته‌اند یا نه محل بحث نگارنده نیست؛ سوال من این است چرا «کرمانشاه» آنطور که سایر استان‌ها جلو رفته‌اند از حرکت بازمانده‌ است؟ 

به نظرم کرمانشاه گروگان نخبگان خویش است. اساساً تا وحدت رویه و افق مشترکی بین قاطبه نخبگان فکری و اجرایی استان ایجاد نشود نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای این استان متصور بود. 

شاید یکی از علل نبود مفاهمه بین نخبگان، خواستگاه ایلی استان کرمانشاه است که موجبات گریز از مرکز؛ وحدت و یکپارچگی را ایجاد ‌کرده است. 

به نظر می‌رسد تمرکز و توجه بر اشتراکات فرهنگی ایلی نقطه عطف توسعه این استان است؛ از این رو به اعتقاد من بیش از اقتصاددانان و مدیران صنعتی؛ قاطبه کارشناسان فرهنگی و مدیران این حوزه موتور محرکه توسعه هستند و کرمانشاه به مدیران خوش فکر فرهنگی نیازمند است تا بدواً فرهنگ جمعی را ایجاد کنند تا از دِلش فرهنگ کار جمعی هم بیرون آید.

تا زمانی که مبنای تعریف هویت در کرمانشاه؛ ایلات باشد نمی‌توان رو به جلو نگاه کرد. به اعتقادم اول باید «منِ کرمانشاهی» تعریف شود و این هم کار مدیران فرهنگی است. از دل منِ مشترک کار جمعی، اراده جمعی، تلاش جمعی و حرکت به سوی توسعه بیرون می‌آید. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول