اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

بازنگری در یک طرح ناموفق/ رشته های جدا شده از فدراسیون جانبازان و معلولین باز می گردند؟

پس از گذشت یک سال و اندی از طرح ناموفق الحاق رشته های تخصصی جانبازان و معلولین به فدراسیونهای مربوطه و مشکلات و آسیب های بوجود آمده، قرار است این طرح آسیب شناسی شده و در اجرای آن بازنگری شود.

بازنگری در یک طرح ناموفق/ رشته های جدا شده از فدراسیون جانبازان و معلولین باز می گردند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، در پاییز سال 97 و پس از تغییرات در فدراسیون جانبازان و معلولین، وزارت ورزش و جوانان به این نتیجه رسید که با توجه به الزامات فدراسیونهای جهانی برخی از رشته های زیرمجموعه این فدراسیون باید از جانبازان و معلولین مفنک شده و به فدراسیون های خاص و تخصصی خود اضافه شوند. تصمیمی که بعد از چند جلسه و با حضور روسای فدراسیون های مربوطه، کمیته پارالمپیک و معاونت وقت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نهایی شد و در نهایت جدایی 8 رشته ورزشی از فدراسیون جانبازان و معلولین و انتقال به فدراسیون های مربوطه و تخصصی مصوب گردید.

بدین ترتیب مقرر شد رشته‌های پاراتکواندو، پاراتنیس روی میز، پاراتیراندازی با کمان، پاراتنیس، پارابدمینتون، پاراسوارکاری، پارادوچرخه‌سواری و  پاراقایقرانی از فدراسیون جانبازان و معلولین جدا شده و ورزشکاران این 8 رشته فعالیت های خود را زیر نظر فدراسیون تخصصی ادامه دهند.

*مخالفان جدی طرح

این تصمیم البته مخالفان جدی داشت. جدایی این رشته ها و الحاق آن به فدراسیون تخصصی اول از همه با نارضایتی ورزشکاران همراه بود چرا که اعتقاد داشتند که امکانات و زیرساختهای فدراسیون ها با وضعیت آنها همخوانی ندارد و برای افراد سالم طراحی شده و نیازهای آنها در نظر گرفته نشده، از همین رو ورزشکاران جانباز و معلول را برای ادامه فعالیت دچار مشکلات عدیده ای خواهد بود.

از طرفی برخی از کارشناسان نیز این جدایی را مغایر با اهداف و فعالیت های فدراسیون جانبازان و معلولین می دانستند و معتقد بودند هدف از تشکیل این فدراسیون زیر پوشش قرار دادن تمامی ورزشکاران جانباز و معلول و پاسخ به نیازهای آنها بوده و کلیه زیرساخت ها و برنامه ریزی ها و شرح وظایف متناسب با شرایط این قشر طراحی و تدوین شده و جدایی برخی از رشته ها منطقی و اصولی نیست و فلسفه تشکیل یک فدراسیون مجزا را زیر سئوال می برد.

از سوی دیگر برخی از فدراسیون های ورزشی که رشته های فوق به آنها ملحق شده بود، کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در مسیر توجه و برنامه ریزی برای این مجموعه تازه وارد می دانستند و مدعی بودند که برای اجرای برنامه های اصلی و تیم های ملی نیز با مشکل روبرو هستند چه برسد به اینکه قرار باشد مجموعه دیگری را هم با شرایط و الزامات خاص تحت پوشش قرار بدهند که این نیازمند بودجه مضاعف و بیشتری است.

*اعلام نظر بعد از استعفا

بعد از گذشت یک سال از این طرح، حمید علی صمیمی رئیس سابق فدراسیون جانبازان و معلولین پس از استعفا از ریاست این فدراسیون در پاییز 98، در گفتگویی مفصل با انتقاد از این طرح گفت: من مخالف جدا شدن 8 رشته ورزشی جانبازان و معلولان و تحت پوشش قرار گرفتن رشته‌ها توسط فدراسیون‌های تخصصی بودم. این فدراسیون‌ها چون با ورزش جانبازان و معلولین بیگانه هستند، دقیقا نمی‌دانند ورزشکاران این حوزه چه نیازهایی دارند و این مساله آسیب زیادی را به ورزشکاران وارد کرده است. به اعتقاد من قبل از تفکیک این 8 رشته ورزشی باید فرهنگ سازی و بسترسازی لازم صورت می‌گرفت.

وی افزود: نتایج 8 رشته ورزشی که به فدراسیونهای تخصصی انتقال پیدا کردند به جز پاراتکواندو، بقیه راضی کننده نبوده و 30 ورزشکاری که تحت پوشش فدراسیونهای تخصصی خود قرار گرفتند، مرتب نسبت به امکانات و تجهیزات خود اعتراض دارند. من چندین بار با وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک درباره این انتقال صحبت کردم تا مانع انتقال سایر رشته‌های جانبازان و معلولین به فدراسیونهای تخصصی خود شوند.

مشخص نیست که صمیمی که در جلسات بررسی و تصویب این طرح به عنوان رئیس وقت فدراسیون جانبازان و معلولین حاضر بود، چرا در همان مقطع نظرات خود را اعلام نکرد و تلاشی برای جدایی این رشته ها از بدنه فدراسیون متبوع خود نداشت. او تنها زمانی حاضر به اعلام نظر و انتقاد از طرح فوق شد که استعفا داده بود و دیگر هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشت. مدیری که به وقت مسئولیت هیچ تلاشی نکرد اما از کنار گود نسخه صادر می کرد!

*جمع بندی و بازنگری درباره رشته های منفک شده

حالا و پس از گذشت یک سال و اندی از اجرای این طرح ناموفق و پس از تغییر مدیریت در فدراسیون جانبازان و معلولین و مشکلات پیش آمده برای ورزشکاران جدا شده و آسیب های بوجود آمده، قرار است این طرح آسیب شناسی شده و در اجرای آن بازنگری شود.

هادی رضایی دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفتگو با فارس در این باره اظهار داشت: این گلایه به حق و درستی است. فلسفه وجودی تاسیس فدراسیون جانبازان و معلولین ارائه امکانات و زیرساخت مخصوص این ورزشکاران بوده که منطبق با نیازهای آنها طراحی و اجرا شده است. بنابراین باید در این زمینه به دنبال راه حل بود. بازگشت تمامی رشته های منفک شده به فدراسیون جانبازان و معلولین امکانپذیر نیست چرا که برخی از رشته ها در تشکیلات جهانی به شکل یکسان و واحد اداره شده و مسابقات آنها برگزار می شود. اما می توان برای ادامه راه مسائل را مدیریت کرد که ورزشکاران این رشته ها آسیب نبینند.

مربی تیم ملی والیبال نشسته افزود: انصافا در برخی از فدراسیونها خوب کار شده و ورزشکاران پارالمپیکی از شرایط مناسبی برخوردارند اما در برخی دیگر مشکلات وجود دارد و این مانع بزرگی بر سر راه ورزشکاران است. متاسفانه مشکل زیرساخت در ورزش برای این رشته ها به ویژه در شهرستانها وجود دارد و همین سبب شده تا ورزشکاران پارالمپیکی برای ورزش و آماده سازی با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در همین زمینه یکی دو جلسه برگزار شده و چند جلسه دیگر نیز خواهیم داشت تا به یک جمع بندی برسیم. آنچه مسلم است لزوم تغییر نگرش و تجدیدنظر در برخی از رشته ها وجود دارد و باید به یک راه حل منطقی برسیم و آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول