اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

هفته پنجم جشنواره معارف با ۵ کتاب خوب در ۵ موضوع

هفته پنجم جشنواره معارف با 5 کتاب خوب در 5 موضوع آغاز به کار کرد.

هفته پنجم جشنواره معارف با ۵ کتاب خوب در ۵ موضوع

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، هفته پنجم جشنواره معارف با ۵ کتاب خوب در ۵ موضوع آغاز به کار کرد.

کتاب اول رمان «خنجر سپید شب» کاری از مسلم ناصری است

رمان تاریخی و دینی «خنجر سپید شب» به قلم مسلم ناصری، داستان زندگی از تولد تا مرگ «محمد بن ابی حذیفه» است.

او در کودکی مجاور خانه‌ امیرالمومنین (ع) است و ماجرای دَرِ سوخته را با چشمان خود می‌بیند. شیفته‌ مولای متقیان و همبازی حسنین است. در بزرگسالی به ناچار به مصر سفر می‌کند. از آنجا که او از خویشاوندان خلفاست می‌تواند با زر و زور زندگی خوبی داشته باشد، اما به همه‌ این‌ها پشت پا می‌زند و علیه ظلم عثمان در مصر قیام می‌کند. گرچه او را متهم می‌کنند که قیام تو برای قدرت طلبی است. محمد بن ابی حذیفه بعد از دستگیری و زندانی و شکنجه فراوان تصمیم به فرار از زندان می‌گیرد که این تصمیم داستان را به اوج خود می‌رساند و پایانی عاشورایی برای داستان رقم می‌خورد.

«خنجر سپید شب»، علاوه بر لذت خواندن رمان به ما مطالب مهم تاریخی نیز می‌آموزد.

دومین کتاب با موضوع نگاهی تازه به شخصیت امام خمینی ره است

امام خمینی «ره» بیانات و خاطراتی خاص و ناب که شنیدنشان تصویری نو و تازه از ایشان ارائه می‌دهد تصویری فراتر و عمیق‌تر از چیزی که به ظاهر از خمینی در ذهن‌هاست، مجموع بیانات و خاطرات امام (ره) چیزی بالغ بر بیست جلد در قالب صحیفه نور است که مطالعه و کشف بیانات یا خاطرات ناب از آن برای عموم یا اساسا ممکن نیست یا بسیار دشوار است.

کتاب «خمینی پدیده انسانی پیچیده» شامل بیانات و خاطراتی ناب از امام (ره) است که عموم مردم یا آن را نشنیده‌اند و یا اگر شنیده‌اند به سادگی از آن عبور کرده‌اند. بیانات و خاطرات ذکر شده در این کتاب برای مخاطب غافلگیرکننده و به تامل وادارنده است. با توجه به شرایط حاکم بر اوضاع فرهنگی و سیاسیِ روز که بعضا انقلابیون نسل اول از آنچه امام (ره) تکلیف کرده بود فاصله گرفتند و از طرف دیگر نسل‌های بعد از زمان حیاط امام (ره) آنگونه که باید امام (ره) را نمی‌شناسند.

مرور این خاطرات و بیانات، هم نسل اولی‌ها را نسبت به غفلتشان متنبه می‌کند و هم درهای معرفت جدیدی به روی نسل‌های بعد از حیاط امام (ره) را نسبت به آن پیر سفر کرده می‌گشاید. از این رو مطالعه این اثر که به کوشش مرحوم روح الله نامداری جمع‌آوری شده و توسط نشر معارف منتشر گشته ضرویست.

«گزیده اصول کافی» کتابی بسیار ارزنده برای مخاطبین فهیم چهارمین کتاب است

مطالعه کتاب مفصل و چهار جلدی اصول کافی به قلم مرحوم کلینی به خاطر حجم زیادش برای همگان ممکن نیست، از طرفی این کتاب احادیثی کاربردی با موضوعات عقاید شیعه، زندگی ائمه و بایدها و نبایدهای رفتاری مسلمانان از معصومین را شامل می‌شود که حیف است جامعه شیعی از آن محروم باشد. از این رو محمد مهدی رضایی، دستچینی مختصر و کاربردی در موضوعات مختلف از این متن مفصل و چهار جلدی را استخراج کرده و تحت عنوان «گزیده اصول کافی» با ترجمه‌ای روان و قابل فهم برای عموم توسط نشر معارف منتشر کرده است. این گزیده در قطع پالتویی و ۱۹۲ صفحه است تا به حال بیش از هشت بار تجدید چاپ شده است.

پنجمین کتاب «جدال دو اسلام» با تکیه بر بیانات امام خمینی (ره) است

مسلمانی؟
به کدام اسلام؟
اسلامِ عزت و کرامت و جهاد و حمایت از مستضعفان و فعال در عرصه سیاست و اجتماع و ... (اسلامِ ناب محمدی)؟ یا اسلامِ حقارت و خودباختگی و انفعال و محصور در عبادت‌های فردی و جدای از سیاست و اجتماع و دردهای امت (اسلامِ آمریکایی)؟ 

امام خمینی (قدس سره)، در دوران معاصر، پرچم اسلام ناب را بر دوش گرفت و جبهه مبارزه علیه ظلم و استبداد و استعمار را با کنار زدن اسلامِ آمریکایی مهیا ساخت.

برای پیمودن راه امام عزیز (قدس سره) که ادامه راه انبیا، اولیای الهی و علمای برزگ اسلام است، پیش از هر چیز باید با آرمان‌ها، اصول و مبانی فکری این مکتب آشنا شد که در رهنمودها و مواضع متعدد امام راحل (قدس سره) تبلور یافته است.

کتاب «جدال دو اسلام» گزیده‌ای از جلد ۲۱ صحیفه امام است با موضوع جدال میان دو اسلام ناب و اسلام آمریکایی. این اثر در ۳۱۰ صفحه به کوشش انجمن فرهنگی شهید بهروز محمدی تدوین شده و توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

«راز درخت سیب» ششمین کتاب با ادبیاتی روایی به موضوع انقلاب می‌پردازد

امیلی دانشجوی دکترای دانشگاه سوربن فرانسه است که برای پایان‌نامه‌اش با موضوع «علل وقوع انقلاب اسلامی» راهی ایران می‌شود. برای اطلاعاتی که لازم دارد در ایران با دکتر احمدی که از رزمندگان جنگ است همراه می‌شود. این، داستان «راز درخت سیب» است که به قلم یعقوب توکلی توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

موضوع این اثر روایی، انقلاب اسلامی است و در آن سئوال‌ها و چالش‌های اساسی نسبت به انقلاب را برای مخاطب تبیین می‌کند. توکلی در فرایند نگارش این اثر ۲۴۸ صفحه‌ای از بیش از ۲۴۰ منبع معتبر استفاده کرده است.

برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول