اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

جدال با آتش در نبود تجهیزات کافی/مسؤولان استان کهگیلویه را دریابند

امکانات و تجهیزات موجود برای مقابله با آتش‌سوزی در کهگیلویه کافی نیست.

جدال با آتش در نبود تجهیزات کافی/مسؤولان استان کهگیلویه را دریابند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما خطر آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و مزارع شهرستان تشدید می‌شود.

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی از دیگر عوامل وقوع آتش‌سوزی‌هاست؛ موضوعی که به رغم تأکید مسؤولان و ممنوع بودن به راحتی از سوی برخی کشاورزان که فکر می‌کنند باعث تقویت خاک می‌شود صورت می‌گیرد.

همچنین ایجاد آتش در بوته‌زارها و بیشه‌زارها جهت از بین بردن جانوران موذی و آتش‌سوزی غیر عمدی ناشی از بازی کودکان در تفرجگاه‌های طبیعی، سهل‌انگاری و بی‌توجهی گردشگران، چوپانان و شکارچیان، پرتاب سیگار در مسیر جاده‌های مجاور در مناطق طبیعی و آتش‌سوزی‌های ناشی از بلایای طبیعی خطراتی است که در کمین مراتع و مزارع است.

با این حال اما نبود امکانات و تجهیزات کافی به یک چالش در مهار آتش‌سوزی‌های کهگیلویه تبدیل شده تا جایی که در برخی مواقع سرشاخه درختان تنها ابزار بکار گرفته برای خاموشی می‌شود.

همیشه برای اطفای حریق صحبت از کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز می‌شود و در نشست‌های متعدد ستاد مدیریت بحران نبود اعتبار مهمترین مشکل برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها چاشنی این نشست شده است.

در حالی که سالانه چندین هکتار از عرصه‌های ملی و زمین‌های کشاورزی طعمه حریق می‌شود اما اینطور که مدیران می‌گویند هیچ اعتباری از محل حوادث به شهرستان اختصاص داده نمی‌شود.

این موضوع مورد انتقاد اعضای ستاد بحران هست اما اینکه تا چه حد پیگیر اختصاص اعتبار از اداره‌کل متبوع بوده‌اند پرسشی است که پاسخش از وضعیت موجود روشن است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه می‌گوید« کمبود امکانات و تجهیزات و بی‌توجهی به تخصیص اعتبار از سوی مسؤولان مهمترین مشکل مقابله با آتش سوزی‌ها است.»

آویزش ادامه داد: با تامین تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی‌ها می‌توان بخش عمده‌ای از خسارت‌های را کاهش داد.

به گفته آویزش کمبود تجهیزات مقابله با بحران در کهگیلویه به حدی است که حتی یک دستگاه لودر برای ایجاد آتش‌بر در این شهرستان وجود ندارد.

اسفندیار برخه شهردار دهدشت نیز با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات و امکانات لازم در همه ادارات وجود دارد می‌گوید« شهرداری دهدشت برای مهار آتش سوزی‌ها تنها یک خودروی آتش‌نشانی دارد که به مناطق شهری و حتی روستایی خدمات‌دهی می‌کند.»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه با اشاره به وقوع دو آتش‌سوزی در کوه خائیز در سال گذشته یادآور شد: در این آتش‌سوزی‌ها ۱۸۰ هکتار از اراضی منابع ملی که عمدتا مرتع بود از بین رفت.

روح‌الله عزیزی افزود: تجهیزات موجود جوابگوی نیاز نیست و در چهار سال گذشته یک ریال از حوزه مدیریت بحران اعتباری اختصاص داده نشده است.

مزارع کشاورزی ورودی دهدشت روز گذشته از سمت چرام طعمه حریق شد که با همکاری مردم، کشاورزان و آتش نشانی مهار شد.

این آتش‌سوزی بار دیگر کبمود امکانات اطفای حریق را نمایان کرد تا فرماندار از مسؤولان استانی بخواهد فکری به حال شهرستان کهگیلویه داشته باشند.

علیرضا اتابک در حاشیه اطفای حریق با اشاره به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی و خطر آتش سوزی در اراضی کشاورزی اظهار داشت: در این آتش سوزی بیش از 2 هکتار از مزارع گندم در آتش سوخت.

فرماندار کهگیلویه گفت: با توجه به احتمال گسترش آتش سوزی‌ها در اراضی کشاورزی در روزهای آینده و کمبود امکانات اطفاء حریق، نیازمند است مسئولان استانی به فکر تامین تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی ها در مناطق مختلف باشند.

به گزارش فارس، اگرچه در آتش‌سوزی ادارات امکانات در اختیار را برای مهار آتش به میدان می‌آورند اما در بسیاری از موارد تجهیزات موجود جوابگوی نیاز نیست.

در جاهایی که به علت مرتفع بودن محل آتش‌سوزی امکان ورود خودروی آتش‌نشانی نیست و دسترسی نیروی انسانی نیز به سختی امکانپذیر است خسارات جبران‌ناپذیر به عرصه‌های طبیعی و ملی وارد می‌شود.

 

انتهای پیام/82016

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول