اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایتی از پیشتازی رزمندگان اصفهانی در آزادسازی خرمشهر

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: لشکر ۱۴ امام حسین از سمت پل نو وارد خرمشهر شد و شهید خرازی به شهید صیاد اعلام کرده بود که ما در ورودی شهر هستیم شهید صیاد موقعیت را از شهید خرازی پرسیده بود که شهید خرازی پایشان را محکم به آسفالت جاده کوبیده بود و گفته بود این صدای پا روی آسفالت‌های پلیس راه ورودی خرمشهر است.

روایتی از پیشتازی رزمندگان اصفهانی در آزادسازی خرمشهر

سردار مجتبی شیروانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت:امسال چهل سالگی دفاع مقدس است؛ سال ۵۹ جنگ علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی توسط رژیم بعث عراق تحمیل شد و امسال که سال ۹۹ است؛ چهل سالگی دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای امسال در قالب ۴۳ هفته پیش‌بینی شده که از هفته اول خردادماه شروع خواهد شد و تا اسفند ماه در قالب ۴۳ هفته ادامه دارد.

وی افزود: برنامه‌هایی برای گرامی‌داشت هشت سال دفاع مقدس پیش بینی شده که در این راستا دستورالعمل‌های لازم از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، برای یگان‌های نظامی و دستگاه‌های لشکری، از طریق وزارت کشور و وزیر کشور برای دستگاه های کشوری ابلاغ شده است.

شیروانیان با اشاره به اینکه این ۴۳ هفته چهار قله دارد اضافه کرد: این قله‌ها مناسبت‌هایی ا‌ست که مستقیما به دفاع مقدس یا بحث های انقلاب مربوط می‌گردد؛ هفته اول که در راستای آزاد سازی خرمشهر و گرامیداشت عملیات بیت المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد برنامه هایی در فضای مجازی و پخش مستند از صدا و سیما تدارک دیده شده‌است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان بیان کرد: یگان‌های استان های اصفهان، سپاه، ارتش، بسیج، جهادسازندگی و نیرو‌های مردمی و پشتیبانی‌های مردمی در عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس نقش ویژه و اصلی را داشتند، خصوصاً‌ در راستای آزاد سازی خرمشهر دو لشگر ۱۴ امام حسین به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی و لشگر ۸ نجف اشرف به فرماندهی شهید کاظمی دو یگانی بودند که از دو سمت به خرمشهر ورود پیدا کردند و جزء اولین یگان هایی بودند که خبر ورودشان را به قرارگاه کربلا اطلاع دادند.

وی گفت: لشکر ۱۴ امام حسین از سمت پل نو وارد خرمشهر شد و شهید خرازی به شهید صیاد اعلام کرده بود که ما در ورودی شهر هستیم شهید صیاد موقعیت را از شهید خرازی پرسیده بود که شهید خرازی پایشان را محکم به آسفالت جاده کوبیده بود و گفته بود این صدای پا روی آسفالت‌های پلیس راه ورودی خرمشهر است.

شیروانیان افزود: در دوران دفاع مقدس یگان‌های استان اصفهان، مردم و بسیجیان و جهاد سازندگی نقش ویژه‌ای را در عملیات‌ها داشتند و در این عملیات هم مستقیماً جزء اولین یگان‌هایی بودند که بعد از حدود بیست و دو روز از شروع عملیات به ورودی خرمشهر رسیدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: عملیات بیت المقدس از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شد و سوم خرداد به پایان رسید در تمامی مراحل این عملیات یگان‌های استان اصفهان دوشادوش سایر استان‌ها حضور داشتند و در تصرف شهر خرمشهر نیز یگان‌های اصفهان نقش اصلی را ایفا کردند.

وی گفت: قله دوم هفته دفاع مقدس است که جدای از برنامه های دیگر امیدواریم که بحث کرونا تمام شده ورفع این بیماری شده باشد که بتوان برنامه های تجمعی و یادواره‌های شهدا و تجمع پیشکسوتان و ...را برگزار کرد.

شیروانیان  با بیان اینکه در قله دوم برگزاری نمایشگاهی در راستای نقش استان اصفهان در دفاع مقدس پیش‌بینی شده که با حضور همه یگان‌های نظامی، دستگاه‌های دولتی، نهادها، جهاد سازندگی و همه آنهایی که در دفاع مقدس نقش داشته‌اند عملکرد خود را در موزه دفاع مقدس به نمایش میگذارند؛ افزود: چناچه وضعیت بیماری کرونا تا آن موقع ادامه داشته باشد پیش‌بینی شده حضور مردم و بازدیدها با رعایت فاصله اجتماعی و اگر هم شرایط عادی بود که تمامی اقشار مردم می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: قله سوم روز ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان است که در این روز مردم‌اصفهان ۳۷۰ شهید را تشیع کردند و امام خمینی در این رابطه فرمودند در کجای دنیا جایی را سراغ دارید که مثل اصفهان در یک روز ۳۷۰ شهید تشیع کنند و همان روز به پشتیبانی از جبهه ها با اعزام فرزندانشان به کمک‌های مادی و معنوی بپردازند.

وی گفت: قله چهارم سالگرد شهید سلیمانی و دهه فجر است که با توجه به شرایط و به مرور زمان برنامه‌ها اجرا خواهد شد؛ برنامه‌هایی از قبیل کارهای هنری،اِلمانی، مستند، تاریخ شفاهی و روایتگری دفاع مقدس برنامه‌هایی است که پیش‌بینی شده و هر هفته قسمتی که مدنظر گرفته شده اطلاع‌رسانی و اجرا می‌شود که امیدواریم با رفع این بیماری بتوانیم این برنامه‌ها را با حضور اقشار مختلف مردم برگزار کنیم.

شیروانیان تأکید کرد: دفاع مقدس برای ما سرمایه است؛ همان‌طور که در آغاز جنگ تحمیلی در ابتدایی ترین وسایل از جمله سیم خاردار و فشنگ کلاش مشکل داشتیم اما الان به برکت دفاع مقدس دور بردترین موشک ها، پرتاب موفق ماهواره نور در همین چند روز اخیر را داریم که همه‌ی این‌ها از دست آوردهای دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: اکنون حضور جوانان و نیرو های جهادی در بلایای طبیعی سیل و زلزله، حضور کادر پزشکی و کنترل بیماری هم نشان دهنده همان روحیه دفاع مقدسی است.

وی در پایان اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس را باید سال های متمادی از آن بهره بگیریم چون یکی از عوال اصلی تثبیت انقلاب اسلامی دفاع مقدس بود امروزه نیز با اقتدار جلوی استکبار و زیاده خواهی دشمنان اسلام آمریکا و صهیونیسم ایستاده است؛لذا تکریم دفاع مقدس بر هرکسی لازم است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول