اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بسیاری از روستاها و شهرهای ایران موزه های زنده هستند

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: بسیاری از روستاها و شهرهای ایران با پیشینه تمدنی کهن، موزه های زنده هستند و باید از این شهرها با نام موزه شهر یا شهر موزه یاد کرد.

بسیاری از روستاها و شهرهای ایران موزه های زنده هستند

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس الهام فخاری رئیس شورای اسلامی استان تهران در نشست مشترک شورای اسلامی استان تهران و شهرستان ری به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی و موزه برگزار شد، گفت: در شعار سال گذشته، موزه ها و میراث فرهنگی به عنوان فرصتی برای بازبینی ارزش های فرهنگی اعلام شد. پرداختن به ارزش‌های فرهنگی کار ویژه‌ای مهم بوده و نشان‌دهنده‌ بایستگی توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی است. امسال هم امیدواریم با شعار برابری، گوناگونی و در بر دارندگی ارزش های فرهنگی شاهد کوشش اثرگذار و روزگار بهتری برای فرهنگ باشیم.

وی ادامه داد: دگرگونی و  تداوم کار موزه ها در تاریخ فرهنگی جهان، آگاهی، آموزش و پاسداری از ارزش های فرهنگی و سرمایه‌های هویتی را به پیش برده است. و این کار از سوی نهادهایی از جمله موزه ها در جامعه انجام می‌شود. موزه ها هویت بخشی و انسجام اجتماعی را در شهرها و شهرستان هایی مانند ری پایدار می‌کنند. در استان تهران با 16 شهرستان، از سرمایه ارزشمند فرهنگی و تاریخی و آیینی برخورداریم. بسیاری از روستاها و شهرهای ایران با پیشینه‌ تمدنی کهن، موزه های زنده هستند و باید از این شهرها با نام موزه شهر یا شهر موزه یاد کرد.

فخاری همچنین تاکید کرد: سرمایه و میراث فرهنگی و تمدنی که در شهرهای ایران وجود دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا نیست. سرمایه‌ها و اثرهایی که میراث ملموس و ناملموس در شهرستان ری و در زندگی روزمره مردم دسترس ‌پذیر هستند، ارزش‌های بزرگ و کمیابی به‌شمار می‌روند. ما از این فرصت برخورداریم که جهان و سپهر زندگی شهروندان ایرانی دارای پشتوانه‌ چند هزار ساله مکانی، فرهنگی و اجتماعی است که به عنوان پشتوانه فرهنگی کشورمان، سرمایه‌ای نمادین است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در دهه‌های گذشته، سازه های کهن به مثابه نهادهای پویا، بازسازی و در سال‌های کنونی نگهداری شده‌اند. رویکرد پویایی زیستی در بازسازی ساختمان‌ و سازه‌های تاریخی و فرهنگی است، که می تواند زندگی راستین و مردم را به محیط های تاریخی برگرداند. امیدواریم با هماهنگی که در شورای شهرستان ری، با آیت الله ری شهری انجام خواهد داد، گام هایی سازنده‌تر برای بازیابی پهنه فرهنگی و گردشگری بی‌بی شهربانو، و دیگر اثرهای تاریخی کهن برداشته شود، تا بتوان از فضاهای تاریخی برای پویایی‌های فرهنگی بهتر بهره گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول