رضا مصطفوی، مدیر انتشارات «عهد مانا» در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره نمایشگاه کتاب اظهار داشت: جنس نمایشگاه کتاب و انتظارات اجتماعی برآمده از سالهای قبل، طبیعتا اقتضا میکند که نمایشگاه کتاب به صورت حضوری برگزار شود. مخاطب دوست دارد کتاب را ببیند، ورق بزند و انتخاب کند. بنابراین اگر صحبت از نمایشگاه مجازی میکنیم، صحبت از شرایطی غیرعادی است که در حال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از مرگ کتابخوانی و نشر هستیم.
* نمایشگاههای مجازی، همیشه در دسترس هستند
مدیر انتشارات «عهد مانا» بیان داشت: هنوز نمایشگاههای مجازی، آن جذابیتهای نمایشگاههای فیزیکی را ندارند و شاید سالها زمان ببرد تا ذائقه و بافت توقعات ما از این دست نمایشگاهها تغییر کند. هرچند این نمایشگاههای مجازی، همیشه در دسترس هستند.
به گفته وی، ناشران کتابهای خودشان را روی سایت عرضه میکنند و مشتری خودشان را هم دارند. اما اینکه بخواهیم به یک سطح گستردهای از فنآوری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برسیم، نیازمند مطالعات و بررسیهایی است که تفاوت آن را با فروشگاههای مجازی مشخص و مزیت رقابتی آن را بر دیگر کتابفروشیهای اینترنتی تبیین کند.
*پذیرش اینکه نمایشگاه کتاب نداشته باشیم، چندان سخت نیست
مصطفوی ضمن اشاره به اینکه حالا در شرایطی هستیم که طبیعتا نمیتوانیم کنشهای معمول فرهنگی خود را ادامه دهیم، تصریح کرد: در یک شرایط غیرعادی هستیم که تا کنون آن را تجربه نکرده بودیم. بنابراین پذیرش اینکه نمایشگاه کتاب نداشته باشیم، چندان سخت نیست. تبعات آن را هم قاعدتا میپذیریم. مثل هتلداران یا دستفروشانی که حالا در این شرایط نوع زندگیشان تغییر کرده و چارهای جز پذیرشش ندارند.
* افت نشر کتاب کودک/ در سبد خرید خانوادهها کتاب کودک بیشتر جاگیر شده است
وی ادامه داد: نشر کتاب کودک هم مثل دیگر گروههای نشر، افت جدی کرده، اما گویا خانوادهها بیشتر از گذشته نیازمند پر کردن اوقات فراغت و خانهنشینی کودکانشان هستند و میخواهند جایگزینی غیر از شبکههای مجازی و بازیهای موبایلی برای آنان پیدا کنند. بنابراین، به نظر میرسد در زمینه کتاب کودک، تغییرات روبهرشدی هرچند کوچک رخ داده است و این کتابها در سبد خرید خانوادهها بیشتر جاگیر شده است.
* پسا کرونا چگونه خواهد بود؟
مدیر انتشارات عهد مانا در پایان گفت: کرونا، نوع جدیدی از زندگی را برای ما به تجربه آورد. دوران پساکرونا، اگر دوران بحران اقتصادی نباشد، با دورههای قبلش تفاوتی نخواهد داشت. اما اگر دوران بحران اقتصادی باشد و سطح درآمد خانوادهها را کاهش دهد، صنعت نشر را نیز مثل دیگر مشاغل و صنایع، بسته به توان خود، زمینگیر خواهد ساخت.
انتهای پیام/