به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، طبق اعلام موزه سینمای ایران، همزمان با ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه؛ فاطمه معتمدآریا جایزه منشور طلائی کوروش را به این موزه اهدا کرد. وی این جایزه را به پاس چهار دهه فعالیت مستمر و تاثیرگذار در سینما از جشنواره فیلم های ایرانی در زوریخ سوئیس دریافت کرده بود.
معتمد آریا با تبریک روز جهانی موزه درباره دلایل این تصمیمش گفت: جایزه منشور طلایی کورش کبیر را به موزه سینمای ایران اهدا می کنم چرا که میدانم در کنار مجموعه ای بسیار با ارزش از تاریخ سینمای ایران بخوبی حفظ و نگهداری میشود و در دسترس علاقمندان به سینمای ایران قرار میگیرد.
در بخش مربوط به فاطمه معتمدآریا در موزه سینما گنجینهای از آثار و جوایزی همچون جایزه آمریکاز (America's) از جشنواره بینالمللی فیلم مونترال برای فیلم «اینجا بدون من»، جایزه هنری لانگ لوا (Langloa) به خاطر تلاش در راستای ارتقا حرفه سینما و حفظ ارزش های فرهنگی حرفه بازیگری و تعهد و حفظ حرمت روح سینما، جایزه بنیاد آیلکس (ILEX) برای برتری در سینمای ایران، چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر و جوایز بسیار دیگر از جشنواره های داخلی و خارجی وجود دارد.
* تحول در سیستم فروش بلیت سینماها با «سمفا»
عیین سامانه مرکز فروش آنلاین «سمفا» به عنوان مرجع بلیت فروشی در سینما که بعد از آغاز به کار سینماها، شروع به کار خواهد کرد، نشان از برنامهریزیها برای ایجاد تحولاتی در زمینه اکران فیلمها و رفع اشکالات موجود در سیستم قدیمی اکران دارد.
محمدرضا فرجی در توضیح آنچه در جریان راه اندازی «سمفا» برای فروش بلیتهای سینما رخ خواهد داد، گفت: یکی از مهمترین نکات در جریان این طرح آن است که بهای بلیت سینما همزمان با پرداخت پول از سوی مخاطب قابلیت تقسیم دارد از جمله سهم سینما، سهم فیلم و مالیات بر ارزش افزوده.
در ادامه این ارتباط بی واسطه، موضوع دیگری که در این سامانه طراحی شده، ثبت قراردادهای شرکت پخش با سینما و صدور حواله به صورت سیستمی است که در نتیجه آن تغییراتی در وظایف و کارکردهای سنتی شورای صنفی نمایش به وجود میآید، فرجی در این زمینه گفت: بر اساس نظامنامه جدید اکران که ضوابط آن در نرم افزار طراحی شده برای سمفا دیده شده است، میتوانیم برخی اشکالات قدیمی را برطرف کنیم تا مشکلات اهالی سینما کمتر شود. از جمله اینکه قراردادهای مابین سینماداران و پخشکنندگان به صورت سیستمی ثبت شود و صدور حواله کاغذی اکران به کلی حذف میشود. حتی موضوعات اختلافی بین مالکان فیلم و سینماداران مثل سانس چرخشی، خود به خود با وجود این سامانه رفع شده است و عملا بسیاری از وظایف شورای صنفی نمایش کمتر میشود.
فرجی درباره شکسته شدن انحصار فروش بلیت برخط که پیش از این فقط از سوی یک سامانه صورت میگرفت، بیان کرد: پیش از این مخاطبان برای خرید بلیت فقط امکان مراجعه به یک سایت داشتند و واضح است که در این شرایط، رقابتی وجود نداشت. بر همین اساس با قرار گرفتن چهار فروشنده برخط، زمینه رقابت به وجود میآید. این رقابت را میتوان در قراردادهایی که با سینماها بسته میشود و یا امکان خرید مجموعهای از بلیتها و مواردی از این دست مشاهده کرد که نقض وجود رقابت، امکان مسابقه در خدمات دهی بیشتر به مشتری و همچنین افزایش ضریب اشغال صندلیهای سینماها را فراهم میآورد.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم درباره امکانات دیگری را که به واسطه این سامانه متوجه مخاطبان سینما میشود، گفت: امکان تخفیف بلیتها به ازای هر سانس و سالن و فیلم در این طرح، در نظر گرفته شده است. همچنین دیگر شکل تخفیف میتواند شامل حال مشتریان وفادار هر سینما، هم محلیهای سینما یا هر گروه تعریف شده شود. همچنین مخاطب میتواند صندلی خود را نیز همزمان با خرید انتخاب کند.
فرجی درباره مزایای دیگر این طرح که شاید بیشتر شامل حال سینماداران شود، گفت: در صورت تغییر درجه سینما، بلافاصله قیمت بلیت در سامانه تغییر میکند و نیاز به مکاتبه و موافقت نیست. همچنین امکان قیمتگذاری بلیت براساس صندلی، زمان خرید، سانس و سالن وجود دارد. در عین حال با تغییراتی که در نظامنامه اکران داده شده، مخاطبان میتوانند برنامههای آینده و به زودی تمامی سینماها را در سایتهای فروش بلیت مشاهده کنند.
فرجی درباره اطلاعاتی که در راستای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رخ میدهد، گفت: همه شهروندان میتوانند از امکان بر خط مشاهده تعداد بلیت به تفکیک دوره زمانی، استان، شهر، سینما، سالن، سانس و نوع تخفیفات نیز استفاده کنند. این کار به برنامهریزان و فعالان و منتقدان این امکان را میدهد اطلاعات بیشتر و دقیقتری داشته باشند.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در پایان از همراهی و همکاری سینماداران و اهالی سینما با ستاد ملی مبارزه با کرونا تقدیر و تشکر کرد.
* نمایش «کاغذپارهها» در جشنواره کراکوف لهستان
مستند_ انیمیشن «کاغذ پاره ها» با نام بینالمللی The unseen ساخته بهزاد نعلبندی در شصتمین دوره جشنواره کراکوف به نمایش در می آید.
شصتمین دوره جشنواره کراکوف به خاطر شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار می شود.
زمان برگزاری این جشنواره ۳۱ می تا ۵ جون مصادف با ۱۱ تا ۱۶ خرداد ماه سال جاری است.
مستند- انیمیشن «کاغذ پارهها» روایت زنان زجر کشیده و بی خانمانی است که به شکل اسفباری در یک کمپ نگهداری می شوند.
این فیلم برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد و سپس نمایش بینالمللی خود را در جشنواره «ایدفا» آغاز کرد. همچنین کاندیدای جایزه بهترین انیمیشن سال از آسیا پاسیفیک بوده است.
پخش جهانی مستند- انیمیشن «کاغذ پارهها» به عهده شرکت مستقل های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی است.
عوامل فیلم «کاغذ پاره ها» عبارتند از نویسنده، طراح، انیماتور، تدوین، تهیه کننده و کارگردان بهزاد نعلبندی، آهنگساز عطا ابتکار، طراح صدا انسیه ملکی، پژوهشگر الهام آریامنش، مدیر روابط عمومی غزاله سعادتی.
* ۱۰ سال است که فیلمی درباره فلسطین ساخته نشده
سومین نشست مجازی «فلسطین در هنر و ادبیات ایران» شب گذشته با موضوع «سینمای ایران و مسئله فلسطین» با حضور آرش فهیم منتقد سینما و خبرنگار برگزار شد.
آرش فهیم در ابتدای نشست به بیان دلایل عدم توجه فیلمسازان به مسئله فلسطین در دهه اخیر پرداخت و گفت: اینکه از سوی فیلمسازان و عوامل سینما دغدغهای برای پرداختن به موضوع فلسطین احساس نمیشود به ساختار ریل گذاری در سینمای ایران باز میگردد. میتوان این مسئله را در قانونی به اسم «معکوس بودن سوژه در سینمای ایران» خلاصه کرد. این بدان معناست که شما در اکثر کشورهای صاحب صنعت سینما در جهان مشاهده میکنید که سینماگران علاقه مند هستند که به مسائل روز کشور خود و جهان واکنش نشان بدهند و از سوی دیگر هر فیلمسازی که به این مسائل بپردازد مورد تحصین قرار میگیرد.
وی افزود: این مسئله در سینمای ایران برعکس است. نه تنها در موضوع فلسطین بلکه در هر موضوع ملی و بینالمللی که مربوط به مسائل روز کشور است شاهد یک بایکوت هستیم این در حالی است که در دیگر کشورهای جهان سینما ابزاری برای ثبت واقعیات مثبت و منفی است اما در ایران این قانون معکوس است و حتی مسائلی مانند سیل و زلزله نیز مورد علاقه سینماگرایان نیست.
این خبرنگار حوزه سینما در پایان نشست با اشاره به فیلم سینمایی «بازمانده» اثر سیفالله داد پرداخت و آن را نزدیک به ذائقه مخاطب ایرانی دانست و گفت: این فیلم در دوران طلایی تاریخ سینمای ایران ساخته شد. در این فیلم شاهد تاثیر گذاری عاطفی بر مخاطب هستیم که خود دلیلی بر درگیری بیننده با سوژه است و باعث میشود مفاهیم اجتماعی و سیاسی مستتر در فیلم را به مخاطب خود القا کند.
انتهای پیام/