اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

حضور مردم در امامزاده‌ها و پخش آنلاین احیای شب قدر در فضای مجازی

برخی از امامزاده‌ها در شب‌های قدر برنامه‌های خود را بدون‌حضور جمعیت از طریق فضای مجازی پخش کردند و برخی دیگر نیز درهای امامزاده را به روی زائران باز کرده و با رعایت نکات بهداشتی پذیرای مردم بودند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با شیوع کرونا در کشور، اماکن مذهبی و امامزادگان به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس به دستور ستاد مبارزه با کرونا بسته شد و امامزادگان در فرصت تعطیلی اقدام به فعالیت‌های جهادی برای مبارزه با کرونا کردند.

همزمان با ماه مبارک رمضان به نظر می‌رسید که با توجه به درخواست‌های مکرر مردم برای بازگشایی اماکن مذهبی، امامزادگان نیز که میزبان زائران در شب‌های ماه مبارک رمضان به ویژه مراسم احیای شب‌های قدر بودند، بازگشایی شود؛ اما این اقدام صورت نگرفت‌ و با موافقت ستاد مبارزه با کرونا برخی اماکن مذهبی هچون هیأت‌ها و‌مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر بر روی مردم باز شد.

پس از اعلام ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی اماکن مذهبی هچون مساجد و هیأت‌ها، برخی از آستان امامزادگان نیز برای برپایی برنامه‌های شب قدر اعلام‌آمادگی و‌حتی برنامه‌ریزی کردند، چرا که از نظر برخی از مسؤولان اوقاف به عنوان متولی فعالیت امامزادگان، آستان امامزاده‌ها نیز در گروه اماکن مقدس قرار می‌گیرند و اجازه برپایی محافل با رعایت نکات بهداشتی طبق دستورالعمل اعلام شده را دارند.

اما با این وجود، به دلیل اینکه مصوبه‌ای برای بازگشایی امامزادگان اعلام نشده بود، بسیاری از آستان‌ها برنامه با حضور جمعیت را لغو کرده و در فضای مجازی برنامه شب‌های قدر را  بدون حضور مردم پخش کردند.

در کنار این، برخی از امامزادگان نیز فعالیت خود را در شب‌های قدر طوری دیگر مدیریت کرده و درهای امامزاده‌ها را برای برپایی مراسم شب‌های قدر به روی مردم گشودند تا افرادی که همچنان برای حضور در محافل در شب‌های قدر مشتاق هستند، با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشتی بتوانند به احیای شب‌های قدر بپردازند.

امامزاده جعفر بن موسی (ع) در شهرستان پیشوا از آستان‌های مقدسی است که در شب‌های قدر میزبان مردم بود و زائران نیز با رعایت نکات بهداشتی و همراه داشتن زیرانداز، قرآن و ادعیه شخصی احیای شب‌های قدر را در جوار مضجع شریف امامزاده موسی (ع) برگزار کردند.

همچنین امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شهریار نیز با رعایت نکات بهداشتی مراسم احیای شب‌های قدر را با حضور مردم برگزار کرد و زائران در شبستان امامزاده با رعایت فاصله به نیایش پرداختند و دعای جوشن کبیر را زمزمه کردند.

شب‌های سرنوشت‌ساز قدر نیز سپری شدند و هر کسی چه از طریق رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی و چه حضور در هیأت‌ها، مساجد و امامزادگان و حتی پشت درهای بسته اماکن مقدس به ویژه حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ع) به احیای این شب‌ها و‌نیایش با پروردگار پرداخت و سرنوشت یک سال افراد رقم ‌خورد.

به گزارش فارس، به گفته رئیس جمهور اماکن مذهبی و‌ حرم‌ها بعد از ماه مبارک رمضان بازگشایی می‌شود که البته باید منتظر بود و دید که منظور روحانی از بعد از ماه مبارک رمضان در روزهای پس از عید فطر است یا قرار است چند ماه پس از رمضان این اماکن به روی مردم باز شود. این در حالی است که ‌اکنون بسیاری از مشاغل و پاساژها به روی مردم باز است!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول