اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مسوولان فکری به حال هنرمندان کنند/ مخالف برگزاری جشنواره مجازی‌ام

سرپرست گروه موسیقی «آئین» همدان با بیان اینکه شرایط جامعه فرهنگ و هنر در روزهای کرونایی نیازمند توجه مسولان است گفت: با برگزاری جشنواره‌های مجازی مخالفم، کیفیت جشنواره‌ و کنسرت‌ها با حضور مخاطب و لمس احساس بین مخاطب و هنرمند سنجیده می‌شود، گرچه فعلاً اقبال به سمت اجرای مجازی است.

مسوولان فکری به حال هنرمندان کنند/ مخالف برگزاری جشنواره مجازی‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان؛ شیوع کرونا و پیامدهای این بیماری بر جامعه فرهنگ و هنر و بخصوص هنرمندانی که تنها راه ارتزاق آنها از طریق فعالیت‌های هنری و اجراهای عمومی انجام می‌شد تاثیرات بیشتری داشت؛ هنرمندان فعالی که علاوه بر مشکلات اقتصادی باید ناشی از این اتفاق با غم دوری از اجرا و فعالیت‌های خود نیز بسازند.

گروه موسیقی سنتی آیین همدان یکی از گروه‌های فعال سال‌های اخیر این استان در حوزه موسیقی است که در چند ماه اخیر در خاموشی کامل به سر می‌برند. همین امر بهانه ای شد تا با مصطفی رشیدی‌مطلق، سرپرست این گروه گفت‌وگویی داشته باشیم که مختصری از آن را در ادامه می خوانید.

فارس: شرایط و وضعیت کنونی خود و گروه آیین( در ایام کرونا) چگونه است؟

_ از آنجایی که این بیماری نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است، می‌شود گفت که خیلی از فعالیت‌های روزمره انسانها و جوامع مختلف را فلج کرده است لذا
موسیقی هم از این امر مستثنی کرده و به خصوص اجراهای صحنه‌ای اعم از کنسرت‌ها، اجراهای ارگانی، مستر کلاس‌ها، ورکشاپ‌های آموزشی و... در وضعیت تعطیلی به سر می‌برند.

همین امر باعث ایجاد شکاف بین اهالی هنر به خصوص موسیقی شده و خانه‌نشینی یا همان قرنطینه خانگی همه ما را مجبور به نوازندگی انفرادی کرده و از تمرینات گروهی با اعضای گروه آئین به دور ماندیم با این حال از طریق مجازی و اینترنتی کم و بیش با همدیگر ارتباط داریم.

فارس: به نظر شما این بحران چه خسارات و‌ پیامدهایی در حوزه موسیقی داشته است؟

_ با تعطیل شدن اجراهای صحنه‌ای، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و آموزشگاه های موسیقی قطعا تمام هنرمندان این رشته که از این راه به کسب درآمد مشغول بودند متضرر شدند بخصوص هنرمندان فعالی که ماهانه چندین کنسرت به روی صحنه می‌بردند و همچنین مدرسین.

از طرفی فاصله افتادن بین اساتید و هنرجوها خود معضل دیگری در این ایام بود.

فارس: راهکارها و‌ پیشنهادهای شما برای رفع این مشکلات چیست؟

چیزی که فعلا بین اهالی موسیقی مرسوم شده است، آموزش آنلاین و حتی برگزاری کنسرت‌های آنلاین و نمایش آن از طریق فضای مجازی است که به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط و تا عادی شدن اوضاع بهترین و تنها گزینه باشد.

فارس: با توجه به‌وضعیت موجود، چه توقع و انتظاراتی از مسولان فرهنگی استان دارید؟

انتظارات و توقعات همیشه بوده و خواهد بود؛ به نظرم گفتن آنها و عمل نکردن به آن از جانب مسوولان امری طبیعی شده که بی‌فایده است. اما شیوع این ویروس و راکد ماندن فعالیت های هنرمندانی که تنها منبع درآمد آنها از همین راه است، باعث ایجاد مشکلات و مسایل بسیاری برای آنها و خانواده‌هایشان شده که امیدواریم مسوولان هر چه سریعتر برای رفع آنها اقدامات جدی داشته باشند.

فارس: چه طرح و برنامه‌هایی برای سال جدید هنری خود دارید؟

قطعا امسال بعد از چند سال فعالیت مستمر، گروه آئین، سال کم‌کاری را خواهد داشت اما اگر انشاءالله اوضاع تغییر کند، در ۶ ماه دوم امسال به یاری حق و همت بلند همیشگی اعضای گروه، چند کنسرت در همدان، تهران و شهرستان ها اجرا می‌کنیم و یک برنامه هم به دعوت یکی ای کشورهای حوزه خلیج فارس و در قالب فستیوال خواهیم داشت.

فارس: با توجه به اینکه هدف اصلی هنر و بخصوص موسیقی برای مخاطب است نظر شما در مورد برگزاری جشنواره های مجازی چیست؟

همیشه اعتقاد داشتم و دارم که مقوله هنر، هنرمند و علی‌الخصوص مخاطب، لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ به شخصه با برگزاری جشنواره‌های مجازی مخالفم، کیفیت جشنواره‌ها و حتی کنسرت‌ها با حضور مخاطب و لمس احساس بین هنرمند و مخاطب سنجیده می‌شود، اگرچه در این شرایط حتی از طرف مسولان به فضا و اجراهای مجازی بیشتر اهمیت داده می‌شود اما بر کسی پوشیده نیست که فضای مجازی بیشتر نقش یک راوی را ایفا می‌کند.

فارس: سوال پایانی اینکه بفرمایید نقش و تاثیر هنرمندان و جامعه هنری در بهبود این شرایط و ترغیب مردم به رعایت اصول بهداشتی برای خروج از این بحران چگونه است؟

از آنجا که هنرمندان هر جامعه ای معمولا عنوان لیدرهای آن اجتماع محسوب می‌شوند بنابراین الگوهای رفتاری آنها به خصوص در این شرایط کرونایی باعث جریان‌سازی و ایجاد امواج مثبت در بین مردم به جهت رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی می‌شود تا به امید خدا هرچه زودتر با شکست این ویروس شاهد بازگشایی سالن‌های اجرا و برگزاری کنسرت‌ها باشیم.

انتهای پیام /89041/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول