اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

۲۴ هزار تن بذر توسط شرکت‌های بذری کردستان تولید شد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سال زراعی ۹۸_۹۹ در مجموع سهمیه تولید بذر توسط شرکت‌های بذری استان ۲۴ هزار و ۳۷۳ تن است.

۲۴ هزار تن بذر توسط شرکت‌های بذری کردستان تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدصالح احمدی صبح امروز در سومین جلسه کمیته فنی بذر با تاکید بر لزوم نظارت بر مراکز خصوصی بوجاری که طی دو سال گذشته معضلاتی برای بذر استان فراهم آورده اظهار کرد: برخی مراکز بوجاری علی رغم نظارت‌های صورت گرفته وارد تجارت بذر شدند و واقعا مشکلات بزرگی برای برنامه بذر استان ایجاد کردند.

وی با اشاره به تشریح وضعیت برنامه بذر  استان افزود: میزان خرید بذر استان کردستان در سال زراعی ۹۷ـ ۹۸  حدود ۲۴ هزار و ۶۰۲ تن بود که از این میزان ۱۸ هزار و ۵۱۲ تن را فرآوری و ۱۹ هزار و ۷۲۹ تن را توزیع کردیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: میزان تحقق برنامه خرید بذر سال  زراعی ۹۷ـ ۹۸ در کشت آبی ۸۳ درصد و در کشت دیم ۹۳ بود.

وی با اشاره به وضعیت نهایی کشت بذر گندم در مزارع استان تصریح کرد: در سال زراعی ۹۸ـ ۹۹
برنامه کشت بذر گندم در استان در مجموع ۱۵ هزار و ۷۵۷ هکتار بود که ۱۵ هزار و ۶۹۹ هکتار آن محقق شد.

احمدی گفت: از این میزان برنامه کشت،  ۵۵۲ هکتار بذر گندم در طبقه پرورشی، ۴ هزار و ۳۶۲ هکتار در طبقه مادری و ۱۰ هزار و ۸۴۳ هکتار در طبقه گواهی شده بود که در هر کدام از طبقه‌ها به ترتیب ۵۵۶ هکتار، ۴ هزار و ۴۰۳ هکتار و ۱۰ هزار و ۷۴۰ هکتار آن محقق شد.

کشت 437 تن بذر توزیعی در کردستان

وی به تشریح پیشرفت فیزیکی مزارع بذری گندم در سال‌جاری پرداخت و گفت: در کشت گندم آبی ۴۳۷ تن بذر توزیعی داشتیم که در سطح ۱۶۹۸ هکتار کشت شد و خوشبختانه وضعیت سبز مناسب داریم در گندم دیم نیز ۲۲۳۷ تن برنامه توزیعی داشتیم که در سطح ۱۴۰۰۱ هکتار کشت شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به سهمیه تولید بذر شرکت‌های بذری استان تصریح کرد: در سال زراعی ۹۸ـ ۹۹ در مجموع سهمیه تولید بذر توسط شرکت‌های بذری استان ۲۴ هزار و ۳۷۳ تن بود که از این میزان شرکت خوشه برکت باران ۴ هزار و ۵۴۶ تن، تعاونی رسالت ۹۶۵ تن، تعاونی صاحب ۸۸۲ تن، شرکت ۴۵۲ کشت و صنعت مائده ۴ هزار و ۳۷۸ تن، شرکت کشت گستر کردستان ۳ هزار و ۴۶۶ تن، شرکت قدس سریش آباد ۲ هزار و ۶۵۵ تن، بابارشانی یک هزار و ۲۱۸ تن، قزانقره یک هزار و ۵۶ تن، کردستان سبز ۲ هزار و ۵۳۳ تن، مروارید خوشه ماهان طلایی  یک هزار و ۱۴۰ تن، تعاونی وزیر ۵۱۲ تن و محمدرضا زرین  یک هزار و ۲۲ تن سهمیه تولید بذر داشتند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۲۵ هزار و ۲۵۲ تن بذر گندم توسط شرکت‌های تولید و فرآوری بذر استان تولید شود که از این میزان ۷ هزار و ۲۶۶ تن برای  کشت آبی و ۱۷ هزار ۹۸۷ تن برای کشت دیم است.

احمدی عنوان کرد: در بحث بذر جو هم وضعیت مناسبی داریم بطوریکه در جو آبی پیش‌بینی می‌کنیم  یک هزار و ۹۴۲ تن تولید داشته باشیم اما نیاز استان ما یک هزار و ۱۱۴ تن‌ استان است و اضافه آن را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم اما در جو دیم  پیش‌بینی ۶۵۶ تن تولید داریم که همه آن مورد نیاز استان است و در استان مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق برآوردهای انجام شده امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن تولید جو خواهیم داشت که این تولید بذر جو تا کنون در سطح استان بی‌سابقه است.
احمدی گفت: در استان کردستان در مجموع ۳۳ دستگاه بوجاری ثابت و ۹۹ دستگاه بوجاری سیار بخش خصوصی و تعاونی‌ غیر از شرکت‌های بذری در استان فعال هستند که سالانه ظرفیت بوجاری ۶۷ هزار و ۵۳۰ تن بذر را دارند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول