اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نخستین علائم بیماری شدید تالاسمی از 3 ماهگی بروز می کند

عضو هیات علمی گروه خون و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تالاسمی یک بیماری ارثی است، گفت : نخستین علائم در فرم شدید بیماری، در سنین دو الی سه ماهی کودک نمایان می شود.

نخستین علائم بیماری شدید تالاسمی از 3 ماهگی بروز می کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فرهنگی با بیان اینکه رنگ پریدگی پیش رونده، اختلال در وزن گیری و بی قراری از جمله علائمی است که در سنین دو و سه ماهگی پس از تولد در فرم شدید بیماری تالاسمی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: چنانچه بیماری در زمان مناسبی تشخیص و درمان های مطلوبی نیز ارائه شود، بیمار کیفیت زندگی بهتری خواهد داشت و دچار عوارض ناشی از این بیماری نمی شود.

فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در سطح جهان در راستای شناسایی و درمان های مناسب برای بیماران تالاسمی در سطح جهان صورت گرفته است، افزود: چنانچه بیماری در زمان مناسبی تشخیص داده شود به طور حتم می توان تا سال های سال فرد سالمی  با طول عمر مناسبی را در جامعه داشت و این در حالی است که چنانچه مراقبت ها به موقع انجام نشود فرد دچار مشکلات کبدی، قلبی، استخوانی و سایر عوارض می شود و  علاوه بر ناتوانی، بار مالی زیادی را بر سیستم بهداشت و درمان خواهد داشت.

فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر در سراسر جهان از جمله ایران تلاش می شود با ارائه خدمات مناسب از بروز این بیماری جلوگیری و یا در صورت ابتلا با ارائه مراقبت های مناسب از عوارض شدید آن پیشگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرم «بتا» را شدیدترین نوع بیماری تالاسمی عنوان کرد که بیمار از همان دوران شیرخوارگی نیازمند دریافت خون و مراقبت های درمانی است.

وی اظهار کرد: چنانچه بخواهیم این بیماری به شکل کامل ریشه کن شود باید از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری جلوگیری شود و بهترین راهکار در این زمینه انجام مراقبت ها و مشاوره های پیش از ازدواج و بارداری و در زمان بارداری به منظور شناسایی زوجین ناقل و یا شناسایی بیماری در دوران جنینی است.

عضو هیات علمی گروه خون و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص شرایط بیماران تالاسمی در دوران بحران کووید-۱۹ اظهار کرد: بیماران مبتلا به تالاسمی به دلیل شرایط جسمانی خاص و نقص ایمنی که دارند باید مراقبت های ویژه ای در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ داشته باشند تا به عوارض این بیماری مبتلا نشوند.

فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات و حساسیت های مراقبتی که این بیماران در زمینه کووید-۱۹ دارند خوشبختانه شیوع این بیماری در این دسته از بیماران کمتر دیده شده است و این امر نشان دهنده رعایت بهداشت و اصول فاصله گذاری اجتماعی است.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول