اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

دستوراتی روی هوا برای جاده «ایستگاه سنخواست»/ از وزیر و وکیل تا استانداران!

احیای جاده »سنخواست« به ایستگاه «سنخواست جاجرم» که از منظر اقتصادی، اجتماعی و همچنین درآمدزایی برای اهالی این منطقه از استان های خراسان شمالی و خراسان رضوی دارای فایده است، باگذشت چندین سال و دستورات متعدد وزرا، نمایندگان مجلس و استانداران، اما در پیچ خم مصوبات مانده و عملیاتی نشده است.

دستوراتی روی هوا برای جاده «ایستگاه سنخواست»/ از وزیر و وکیل تا استانداران!

خبرگزاری فارس، خراسان شمالی - فاطمه معینی؛ فاصله ایستگاه قطار امیرآباد با ایستگاه قطار سنخواست که در جوین خراسان رضوی قرارگرفته، به ‌صورت تقریبی ۶۰ کیلومتر است و ایستگاه راه‌آهن سنخواست در فاصله ۳۳ کیلومتری از شهر سنخواست قرار دارد و  مردم این منطقه چند سالی است که منتظر احداث تنها راه دسترسی به ایستگاه راه‌آهن هستند.

با وجود این که بخشی از این راه در دهه‌های گذشته زیرسازی شده، اما بقیه راه به حال خود رهاشده و اختلاف‌نظرها همچنان به قوت خود برای احیای جاده سنخواست به ایستگاه سنخواست باقی‌مانده و این در حالی است که مردم منطقه و مسئولین این منطقه، احیاء این مسیر را بسیار حیاتی می‌دانند.

چرا حیاتی ؟

جاده‌ای که قرار است سنخواست را به ایستگاه واقع در روستای راه چمن جوین استان خراسان رضوی متصل کند ازنظر امنیت و میزان مصرف سوخت برای وسایل نقلیه و مسافران بسیار به‌صرفه بوده و با احداث این جاده و شروع مجدد مراودات کشاورزی و اقتصادی منطقه جوین و سنخواست، اشتغال‌زایی خوبی برای مردم این دیار متصور می‌شود.

اما باوجود داشتن مصوبه شورای اداری شهرستان جاجرم و دستور 2 استاندار، برای ساخت آن هنوز اقدامی انجام‌نشده است.

 

یکی از معتمدین شهر سنخواست می‌گوید: مسئولین برای اصلاح این راه هیچ توجهی نمی‌کنند با توجه به اینکه در  قدیم در این راه  تردد صورت می‌گرفته و مردم رفت آمد زیادی داشتند.

امینی می‌گوید:  پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم اما با مخالفت‌هایی از طرف محیط‌زیست مواجه شده‌ایم حال‌آنکه اگر این مسیر اصلاح شود  ۳۰ کیلومتر مسیر نزدیک‌تر و از بار مشکلات مردم منطقه در رفت‌وآمد به شهرهای مجاور  و سایر شهرها کمتر می‌شود و ازنظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت و کمک‌کننده به مردم منطقه خواهد بود.

وی می‌افزاید: توسعه  این مسیر  باعث می‌شود مسافران  راحت‌تر و با  ترافیک کمتری مواجه شوند  و زودتر به مقصد خود برسند همچنین فاصله کمی را برای مردم دو بخش ایجاد می‌کند که متأسفانه هنوز مسئولین به قول‌های خود عمل‌نکرده‌اند.

ایجاد جاده‌ای برای توسعه اکوتوریسم

قاسم پور یکی از فعالین فرهنگی سنخواست نیز می‌گوید: اتصال سنخواست به ایستگاه راه‌آهن سنخواست بافاصله ۳۳ کیلومتری مزایایی ازجمله استفاده بخش‌های شوقان وسنخواست و سایر مناطق استان از حمل‌ونقل ریلی، بار و مسافر و ارتباط با خط آهن اصلی کشور دارد.

همچنین ایجاد حلقه اقتصادی با شهرستان‌های برخوردار جوین و جغتای و کوتاه شدن  مسیر ارتباطی استان خراسان رضوی با شمالی و استان‌های شمال کشور که مسیر فاقد موانع طبیعی پیچ‌ها و گردنه‌های خطرناک و حتی شرایط بدی جوی است.

 

وی می‌افزاید: ایجاد اکوتوریسم و طبیعت‌گردی که از کویر تا کوه جنگل و سایر مواهب خدادادی فاصله‌ای اندک را تجربه خواهند کردند و دسترسی به ادامه معادن بوکسیت در منطقه سرخ چشمه نیز امکان‌پذیر می‌شود.

وی یادآور می‌شود: محور موجود به حالت شوسه و خاکی از سالیان گذشته احداث‌شده و نیازمند بهسازی است و فقط طراحی لازم جهت عدم صدمه و خسارت به محیط‌زیست میاندشت مستلزم توجه ویژه است  و محور موجود در حاشیه شرقی پارک ضامن آهو و میاندشت واقع‌شده که هیچ خطری وحوش را تهدید نمی‌کند و اهالی نیز بررسی تمام جوانب و سپس بهسازی و آسفالت را خواستارند.

جاده‌ای مهم برای رسیدن به راه‌آهن!

رئیس شورای شهر سنخواست دراین‌باره می‌گوید: جاده سنخواست به ایستگاه راه‌آهن سنخواست یکی از محورهای مواصلاتی مهم در استان خراسان شمالی است که با احیای این مسیر می‌تواند به توسعه استان  و شهرستان کمک زیادی کرد.

"صادقی تنها "می‌افزاید: مسئله مهم در مورد این مسیر اتصال دو استان خراسان شمالی به خراسان رضوی می‌باشد که مسیر شهرستان جغتای و جوین به شهر سنخواست می‌باشد که باعث کوتاه شدن، تردد مسافران و کامیون داران به طول هشتاد کیلومتر تا محور چمن بید خواهد شد.

 

وی ابراز می‌دارد: این مسیر ۳۳ کیلومتری که با احیای آن مردم دو بخش شوقان و سنخواست و حتی مرکز استان می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن سنخواست استفاده کنند، سالهاست در پیچ‌وخم وعده مسئولین مانده است و حق مردم منطقه که سالیان دراز از این مسیر ترددمی کردند و  برای ایستگاه راه‌آهن  و حتی مبادلات کشاورزی فراوان منطقه جوین استفاده می‌کردند ضایع‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: معاونین استاندار و حتی وزیر وقت راه و شهرسازی قول احیای مسیر را داده‌اند ولی در پیچ‌وخم ادارات استان مانده و حتی با رایزنی‌های صورت گرفته که مقرر شد مسیر تسطیح و شن‌ریزی آن با کمک دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد که به بهانه‌های مختلف عقب‌مانده است.

وی اظهار می‌دارد: ایستگاه سنخواست از قدیم مورداستفاده قرار می‌گرفت و نزدیک‌ترین ایستگاه به خراسان شمالی است اما در حال حاضر تیغ‌زنی نمی‌شود و با توجه به بارندگی‌های اخیر تخریب‌شده است.

دستور ۲ استاندار خراسان شمالی روی هوا!

رئیس شورای شهرستان جاجرم نیز می‌گوید: مردم شهرستان‌هایی که در مسیر قدیمی جاده سنخواست قرار دارند، متقاضی به سازی این جاده جهت تردد هستند اما باوجود داشتن مصوبه شورای اداری شهرستان جاجرم و دستور 2 استاندار، برای ساخت آن اقدامی انجام‌نشده است.

"داوودی" می‌افزاید: جاده ایستگاه راه‌آهن سنخواست ۳۵ سال عمر و ایستگاه راه‌آهن در این مسیر قرار دارد و ۱۴ کیلومتر این مسیر در شهرستان جاجرم، ۱۲ کیلومتر در ایستگاه اسفراین و ۷ کیلومتر آن در جوین واقع‌شده است.

 

وی با گلایه از اینکه به درخواست ۴۰ ساله مردم برای احیای این جاده بی‌توجهی شده تصریح می‌کند: نامه‌نگاری‌ها و پیگیری برای احیای این جاده در دولت‌های قبل نیز صورت گرفته و در حال حاضر نیز ادامه دارد و به دلایلی ازجمله قرار گرفتن در حاشیه زیستگاه یوز آسیایی مخالفت‌ها انجام و اجازه تیغ‌زنی هم داده نشد.

وی ادامه می‌دهد: استاندار سابق آقای خباز در سال ۹۷ در سفری که  به شهرستان داشتند در جلسه شورای اداری مصوب کردند محور جاده سنخواست به  ایستگاه راه‌آهن سنخواست به طول ۳۳ کیلومتر که ۱۴ کیلومتر در حوزه جاجرم و ۱۲ کیلومتر در حوزه اسفراین قرارگرفته در مرحله اول تیغ‌زنی شود.

نامه نگاری های متعدد مسئولان برای احداث این راه

 

وی یادآور می‌شود: با  تغییرات سیاسی در استان و شروع به‌کار کردن استاندار جدید آقای شجاعی درخواست مردم در سفری وی به شهرستان ارسال شد و دو ماه بعد دومین مصوبه نسبت به تیغ‌زنی جاده مصوب شد.

داوودی اظهار می‌دارد: در روز انتخابات اخیر نمایندگان مجلس، نیز استاندار  در سفر خود به سنخواست قول دادند طی یک هفته بعد از انتخابات جلساتی برای این محور برگزار و به مشکلات رسیدگی شود اما با داشتن دو مصوبه  بهانه‌های متنوعی مانع از تیغ‌زنی این محور شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول