اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نمایشگاه کتاب باید برگزار شود/ تدابیر هم جبران‌کننده خسارت ناشی از کرونا نبود

مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: ما جز ناشرانی بودیم که در ایام کرونا بیشترین فعالیت را داشتیم، اما بازهم این تدابیر ضرر وارد شده بواسطه کرونا را پاسخگو نبود.

نمایشگاه کتاب باید برگزار شود/ تدابیر هم جبران‌کننده خسارت ناشی از کرونا نبود

حسین شاهمرادی مدیرعامل انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره نمایشگاه کتاب مجازی اظهار داشت: با توجه به وضعیت این سال‌های حوزه نشر، برگزاری نمایشگاه کتاب امری لازم و ضروری است و کرونا آن را واجب‌تر می‌کند و باید به نحوری برگزار شود، چون بسیاری از ناشران به آن امید بسته بودند و تولیداتی را آماده کرده بودند و حتی سررسیدهای مالی را به پس از برگزاری نمایشگاه کتاب موکول کرده بودند، تا نفسی بکشند اما بواسطه منتفی شدن این نمایشگاه بواسطه کرونا همه در حال متضرر شدن هستند.

* چطور می‌خواهند نمایشگاه کتاب مجازی برگزار کنند؟

وی درباره برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب ابراز داشت: نکته کلی این است که به هر ترتیبی که بتوانند نمایشگاه را برگزار کنند خوب است، اما سؤالی که برای همگان مطرح است اینکه چطور می‌خواهند نمایشگاه کتاب مجازی برگزار کنند؟ دست‌اندرکاران نمایشگاه و وزارت ارشاد در این سال‌ها نمایشگاه کتابی را که سال‌ها و بارها برگزار کردند، هرسال در برگزاری دور جدید با مشکلات جدید مواجه می‌‌شدند حتی در خدمت‌رسانی به مردم و ناشران دچار مشکلاتی هستند، از این رو برگزاری «نمایشگاه کتاب مجازی» بدون سابقه قبلی که چالش‌ها و خطاها را عیان کرده باشد، خیلی می‌تواند مشکل ساز باشد.

* مزایای نمایشگاه کتاب

وی با تأکید بر اینکه ابهام مهم این است که چطور قرار است چنین نمایشگاهی برگزار شود، گفت: آیا همه مردم دسترسی به نمایشگاه کتاب مجازی دارند یا اینکه آیا زیرساخت‌ها فراهم است؟ در نمایشگاه غیر مجازی امکاناتی برای مردم و کتابخانه‌ها فراهم است از قبیل اینکه مخاطب با ناشر و کارشناس کتاب مذاکره کرده و طی یک فرآیند کارشناسی کتاب‌ها را انتخاب می‌کند، فضایی وجود دارد که او می‌‌تواند کتاب را لمس کند و حتی از جنس کاغذ آن هم مطلع شود، این امکانات در نمایشگاه غیر مجازی وجود دارد که در نمایشگاه مجازی شرایطش فراهم نیست.

* جزئیات نمایشگاه کتاب مجازی مطرح شود

مدیر نشر امیرکبیر با بیان اینکه اگر نمایشگاه مجازی بواسطه کرونا بخواهد صرفا رفع تکلیف، مانور و بیلان‌کاری برای دست اندرکاران باشد امر مطلوبی نیست، توضیح داد: نمی‌گویم نگاه‌ متولیان امر اینگونه است اما باید اتفاق به نحوی باشد که بیشترین خدمت رسانی به مردم و ناشران را شاهد باشیم، حتی باید ساز و کار مناسب و درستی در این مسیر اتخاذ شود. اینکه صرفاً برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی خوب است یا نه قضاوت درستی نخواهد بود، باید بگوییم این نمایشگاه چه شکلی دارد، بعد درباره خوب یا بد بودن آن قضاوت کنیم، باید جزئیات بیشتری بدانیم.

* حمایت‌های ارشاد از قبیل خرید کتاب و اعطای وام کمرنگ شده است

شاهمرادی در پاسخ به اینکه پیشنهاد جایگزینی برای نمایشگاه دارید؟ گفت: حمایت‌های ارشاد از ناشران طی سال‌های گذشته به چند روش بوده است، یکی تسهیل عرضه کتاب ناشران به مخاطبان از طریق نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه کتاب استانی بوده که امکان ارتباط تولیدکننده و مصرف کننده را فراهم می‌کند، هرچند این راه هم خطاهایی دارد اما در شرایط فعلی نشر اتفاق ناگزیری است، بخش دیگر حمایت‌ها هم به شکل مستقیم و غیر مستقیم عرضه شده مثل وام‌ها اعطایی یا خرید کتاب که بسیار محدود است و... (هرچند در دوره‌هایی وام اعطا می‌شد در حال حاضر وجود ندارد تا ناشر از آن بهره‌مند شود).

به گفته وی، نمی‌دانم چنانچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد نمایشگاه کتاب برگزار کند  چه اتفاقی می‌افتد٬ باید به این فکر کنیم که به یک شکل و ترتیبی نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم. البته نباید فراموش کرد که برگزار شدن یا نشدن آن منوط به نظر فنی ستاد مبارزه با کروناست، چون بحث سلامت و جان مردم مطرح است، تصمیمات آن ستاد لازم الاجراست.

 

* باید کاری کنیم که نمایشگاه کتاب برگزار شود

مدیر انتشارات امیرکبیر با بیان این مطلب که الان جامعه به پیش از کرونا بازگشته و خیابان‌ها و بازارچه‌ها شلوغ هستند و فقط گردهمایی چون هیأت و مسجد، ورزشگاه و نمایشگاه کتاب تعطیل است، ابراز داشت: من نمی‌دانم این عامدانه و آگاهانه است یا نه، ولی طبیعتاً با یک تدابیری که بتوان آن بحث خطرات کرونایی را برای مردم به حداقل رساند باید کاری کنیم که نمایشگاه کتاب برگزار شود.

* فروش کتاب‌های کودک هم با افت همراه شد

شاهمرادی در ادامه سخنانش درباره وضعیت نشر کودک هم آن را به مانند بزرگسال دانست و اضافه کرد: کتاب کودک هم تابعی از شرایط نشر در سایر حوزه‌هاست، فروش کتاب‌های کودک هم با افت همراه شده، خیلی برای ما عدد و رقمش با سایر بخش‌ها متفاوت نیست.

* اختلاف فروش پیش از کرونا و دوران کرونا ملموس و چشمگیر بود/ افت فروش داشتیم

وی درباره فعالیت انتشارات امیرکبیر پیش و پس از کرونا و تدابیر اتخاذ شده عنوان کرد: در دوران کرونا ما بنا داشتیم با فروش اینترنتی و اتفاقات اینگونه ضربه وارده به فضای نشر را تلطیف کنیم و نفسی به لحاظ اقتصادری بکشیم، اما به هر حال هرچه کردیم جز ناشرانی بودیم که در ایام کرونا بیشترین فعالیت را داشته، اما بازهم این تدابیر ضرر وارد شده بواسطه کرونا را پاسخگو نبود، نبود، در دوران کرونا ما بسته‌هایی طراحی و عرضه کردیم، ختی تدابیری چون ارسال رایگان و تخفیفات ویژه را هم در نظر گرفتیم، اما اختلاف فروش پیش از کرونا و دوران کرونا ملموس و چشمگیر بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول