اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

50 سالگی تراکتور/ قهرمانی تراکتور در جام میلز هندوستان

در افتخارات 50 ساله تیم تراکتور قهرمانی در جام میلز هندوستان به چشم می‌خورد.

50 سالگی تراکتور/ قهرمانی تراکتور در جام میلز هندوستان

خبرگزاری فارس، فرهاد فرهادپور- 50 سال از عمر باشگاه تراکتور سپری شده و این تیم وارد ششمین دهه حیات خود شد.

در کلکسیون افتخارات باشگاه تراکتور عناوین زیادی به چشم می‌خورد که یکی قهرمانی این تیم در جام میلز هندوستان است.

اما باشگاه تراکتور چطور به‌عنوان نماینده ایران در این مسابقات شرکت کرد.

حق‌کشی در فینال جام حذفی

تیم تراکتور در سال 73 در لیگ آزادگان وضعیت خوبی نداشت. جدایی واسیلی گوجا و چند بازیکن دیگر در نتایج تراکتور تاثیر گذاشته بود. یوان دیمیترو مربی دیگری از کشور رومانی جانشین واسیلی گوجا شده بود. تراکتور هر چقدر در لیگ آزادگان بد کار کرده و در نهایت هم به لیگ دسته 2 سقوط کرد، اما در جام حذفی نتایج قابل قبول گرفت که می‌توان به پیروزی و حذف تیم شگفتی‌ساز فتح تهران اشاره کرد. فتح با خداداد عزیزی پیش از اینکه توسط تراکتور حذف شد با نتیجه باور نکردنی 6 بر صفر پرسپولیس را مغلوب کرده بود.

در نیمه نهایی تراکتور طی دو بازی رفت و برگشت 6 بر 2 از سد تیم فجر یاسوج گذشته و به دیدار فینال راه یافت. بازی رفت دیدار نهایی در تبریز با گل زنده یاد حسین حسن‌دخت به سود تراکتور به اتمام رسید.

تراکتوری‌ها آماده قهرمانی و صعود به لیگ قهرمانان آسیا می‌شدند. اما حوادث بازی برگشت به شکل دیگری برای آنان رقم خورد.

تراکتور در بازی برگشت در دقیقه 20 با شوت راه دور حسین حسن‌دخت به گل دست یافت اما در نهایت ناباوری داور این گل صحیح را آفساید اعلام کرد. 5 دقیقه بعد کاظم نورمحمدزاده هافبک تیم تراکتور با دریافت کارت قرمز اخراج شد. حالا تراکتور با یک بازیکن کمتر برابر تیم بهمن که از ستاره‌های فوتبال کشور تشکیل شده بود، باید از دستاورد بازی رفت مقاومت می‌کرد که نتیجه‌ای نداشته و تراکتور 2 بر صفر مغلوب و قهرمانی را از دست داد.

اشتباهات داور در دیدار فینال به حدی فاحش بود که نشریات وقت پایتخت خبر از احتمال تکرار بازی برگشت دادند. فرهاد کاظمی که در آن سال دستیار فیروز کریمی در تیم بهمن بود، گفت: بعد از بازی وقتی فیلم را دیدیم متوجه شدیم داور مسابقه اشتباه کرده و در آن سال قهرمانی در جام حذفی حق تیم تراکتور بود.

اما فدراسیون در نهایت برای دلجویی از تیم تراکتور، این تیم را به‌عنوان نماینده ایران در جام ملیز هندوستان معرفی کرد. پیش از تراکتور تیم استقلال هم جام ملیز اعزام و با قهرمانی بازگشته بود.

 


عکس یادگاری مدیریت و کادر مربیان تراکتور با کاپ قهرمانی جام میلز:
از راست: صمد رسولی سرپرست، مهدی نوع بشر مربی، کاظم امانی مدیر عامل، ستار نوبری مربی و واسیلی گوجا سرمربی

توضیحات مدیرعامل وقت تراکتور

کاظم امانی مدیرعامل وقت تراکتور چندی پیش در مورد اینکه چطور تراکتور به عنوان نماینده ایران به جام ملیز معرفی شد، توضیحاتی به شرح زیر دادند:

 در سال 74 که به خاطر اشتباهات داوری در فینال جام حذفی که به ناحق جام قهرمانی را از تراکتور گرفته و به بهمن داده شد، داور مسابقه 6 ماه محروم شد.

 به‌دنبال آن آقای مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال را به تبریز دعوت کردیم که وقتی ایشان وارد استادیوم شدند تماشاگران یکصدا به ایشان انتقاد کردند که آقای مصطفوی گفتند، تماشاگران خیلی ناراحت هستند و چکار کنیم که تا اتفاقات بازی فینال را از دل آنها در بیاریم.

پیشنهاد دادیم تیم را به جام میلز هندوستان بفرست ایشان تلویحا قبول کردند و بنده میکروفن استادیوم را گرفته و به تماشاگران گفتم که آقای مصطفوی می‌خواهند مطلبی را با شما در میان بگذارند که وی در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند و اعلام کردند که در مسابقه فینال حق تراکتور ضایع شده و برای جبران آن تیم را به عنوان نماینده کشورمان به جام میلز هندوستان خواهیم فرستاد.

تماشاگران ضمن اینکه خوشحال شدند آقای مصطفوی را تشویق نمودند.
 

تیم تراکتور در جام میلز هندوستان:
ایستاده از راست: مرحوم واسیلی گوجا، سید علی داغی، امیر احمدی، کاظم نورمحمدزاده، صابر تقی‌زاده، علی‌اکبر استاداسدی (یار کمکی ماشین‌سازی)، ناصر فراستی، داود رستمی، اسماعیل حلالی، مهدی نوع‌بشر، زنده‌یاد دکتر علیرضا نیک‌مهر
نشسته از راست: تدارکات تراکتورسازی، ایوب اصغرخانی (یار کمکی ماشین‌سازی)، جواد شالچی، زنده‌یاد حسین حسن‌دخت، علی باغمیشه، مهدی جعفرپور(یار کمکی ماشین‌سازی)، یونس باهنر

جام میلز شروع تراکتور برای بازکشت به سطح اول فوتبال ایران

بعد از سقوط تراکتور به لیگ دسته 2 در سال 73، تغییرات گسترده‌ای در تیم تراکتور صورت گرفت. کاظم امانی به‌عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتور معرفی و وی بلافاصله شرایط بازگشت واسیلی گوجا به تیم تراکتور را فراهم کرد.

جام میلز در ابتدای سال 74 برگزار شد و این بهترین تدارک تراکتور برای بازگشت به سطح اول فوتبال ایران بود.

تراکتور در جام میلز با شکست دادن تمامی حریفانش به مقام قهرمانی دست یافت. سرخپوشان تبریزی در این مسابقات 6 بازی برگزار کرده و بدون گل خورده و شکست دادن تمامی حریفان‌شان جام قهرمانی را کسب کردند.

کسب جام میلز برای تراکتور خوش یمن بود زیرا در لیگ داخلی هم تراکتور موفق به صعود به لیگ یک (لیگ برتر فعلی) شده تا سال 74 برای تراکتور سالی فراموش نشدنی باشد.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول