اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اندیشکده صهیونیستی: کرونا بهترین فرصت برای الحاق کرانه باختری است

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی تأکید کرد که باید دولتمردان این رژیم از فرصت شیوع کرونا، برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری بهترین بهره‌برداری را داشته باشند.

اندیشکده صهیونیستی: کرونا بهترین فرصت برای الحاق کرانه باختری است

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی یکشنبه (روز گذشته) گزارشی منتشر و تأکید کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، باید اقدامات مربوط به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین، صورت گیرد.

عنوان این گزارش، «برآورد وضعیت» است و در آن تأکید شده که جهان و منطقه خاورمیانه مشغول مبارزه و پیامدهای شیوع ویروس کرونا هستند و در نتیجه فرصتی دست داد که غیر قابل تکرار است.

خبرگزاری «صفا» ضمن نقل این گزارش، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی شیوع کرونا را فرصتی تکرار نشدنی برای بهره‌برداری از شرایط و اقدام برای الحاق کرانه باختری می‌داند.

در این گزارش آمده است، مشکلاتی که سران رژیم صهیونیستی در برهه کنونی با آن روبرو هستند، علاوه بر مبارزه با کرونا و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد این رژیم، تلاش برای بهره‌برداری سیاسی-امنیتی از کروناست.

بنا بر این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بسیار مشتاق است که نام خود را در تاریخ معاصر به عنوان یکی از کسانی ثبت کند که در الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی نقش اساسی داشته است؛ زیرا انتخابات ریاست جمهور آمریکا تا چند ماه دیگر برگزار خواهد شد. از همین رو، ترامپ فرصت کمی دارد و «پیروزی ترامپ در دومین دور انتخابات قطعی نیست و به همین دلیل، فرصت غیر قابل تکراری وجود دارد تا چنین اقدام مهمی صورت گیرد».

گزینه‌های پیش روی صهیونیست‌ها در الحاق کرانه باختری

در خصوص گزینه‌های پیش روی رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری، در این گزارش، موارد زیر تأکید شده است:

1-الحاق مناطق شهرک‌نشین که فقط چهار درصد از مساحت کرانه باختری یا طرح ساختاری شهرکها که 10% از کرانه باختری را تشکیل می‌دهد.

2- الحاق مناطق شهرک‌نشین که از اجماع گسترده‌ای در «جامعه اسرائیل» برخوردار است و بیشتر آن، در غرب دیوار حائل قرار دارد. مساحت این منطقه به حدود 10% از کرانه باختری می‌رسد.

3- الحاق دره اردن که حدود 17% از مساحت کرانه است.

4- الحاق تمامی مناطقی که بر حسب توافق اسلو در منطقه «c» قرار دارد. مساحت این منطقه، 60% از مساحت کرانه است.

5- الحاق تمامی این مناطق که در طرح دونالد ترامپ 30% از مساحت کرانه باختری (17% دره اردن، 3% شهرکهای دور افتاده و 10% مجموعه شهرکهای صهیونیست‌نشین)  را تشکیل می‌دهد. در مقابل رژیم صهیونیستی باقی مانده منطقه«c»، جنوب الخلیل و در منطقه «النقب» را به تشکیلات خودگردان تحویل خواهد داد تا آن را به نوار غزه متصل کنند.

بر اساس توافقی که در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی به دست آمد، کرانه باختری به سه منطقه A، B  و C تقسیم شده است. در این تقسیم‌بندی‌ها منطقه A تحت کنترل اداری و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، منطقه B به صورت مشترک تحت کنترل هر دو طرف و منطقه C از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.

درباره سناریوهای احتمالی در صورت اجرای طرح الحاق کرانه باختری به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، در این گزارش، دو سناریو ذکر شده است: نخست اینکه واکنش فلسطین و کشورهای عربی نسبت به این اقدام، «بسیار ضعیف» خواهد بود. همان گونه پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس این اتفاق رخ داد.

سناریو دوم اما پیرامون امکان واکنش خطرناک از سوی ملت و رهبران فلسطین، کشورهای عربی و جامعه بین‌الملل است. در این سناریو، پیش‌بینی شده که عملیاتهای شدیدی توسط رزمندگان فلسطینی صورت گیرد، هماهنگی امنیتی تل‌آویو با تشکیلات خودگردان از بین برود، به توافق صلح مصر و اردن با رژیم صهیونیستی، آسیب بسیاری وارد شود، روابط غیر علنی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطع شود و جامعه بین‌الملل این رژیم را تحریم کند.

در پایان این گزارش به سران رژیم صهیونیستی توصیه شده است که مذاکره با تشکیلات خودگردان را از سر بگیرند و تلاش کنند معامله قرن اجرایی شود، و در صورت شکست، باید به الحاق تدریجی شهرکها و بهره‌برداری از شرایط کنونی برای این مسئله توجه داشته باشد.

ساله الحاق بخشهایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی پس از انتخابات مارس و توافق نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی جدی‌تر شده است. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید اخیرا بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است.

 نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه (روز گذشته) تاکید کرد که واشنگتن طی دو ماه آینده به تل آویو برای پیشبرد طرح الحاق بخشهایی از کرانه باختری اشغالی چراغ سبز خواهد داد

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول