اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

نمایندگان کاروان‌های حج تمتع به صورت مجازی انتخاب شدند/ ملزومات سفر حج

نمایندگان زائران کاروان‌های حج تمتع سال جاری به دلیل شیوع کرونا و برگزار نشدن جلسات حضوری به صورت غیرحضوی انتخاب شدند تا وسایل متحدالشکل و ملزومات سفر حج تمتع را تهیه کنند.

نمایندگان کاروان‌های حج تمتع به صورت مجازی انتخاب شدند/ ملزومات سفر حج

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای برپایی حج تمتع سال جاری با وجود شیوع کرونا در حال انجام است، چرا که عربستان همچنان وضعیت برپایی این مناسک را مشخص نکرده است.

بر همین اساس، کاروان‌های حج تمتع در حال آماده‌سازی هستند و زائران نیز خود را برای حضور در این مراسم باشکوه آماده می‌کنند. 

بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حج و زیارت و نظر زائران، لوازم و امکاناتی همچون چمدان، ساک احرامی، کلاه یا آفتابگیر،کیف سردوشی و... به صورت متحدالشکل تهیه می‌شود تا در طول سفر زائران از آن‌ها استفاده کنند و وسایل آن‌ها با زائران سایر کشورها متمایز باشد.

نمایندگان زائران کاروان‌ها به صورت مجازی انتخاب شدند/ هزینه وسایل متحدالشکل زائران از هزینه سفر جداست

همچنین به منظور تهیه ملزومات سفر حج تمتع، نمایندگانی از بین زائران انتخاب می‌شوند تا بر روند تهیه، توزیع و هزینه‌های این اقلام نظارت داشته باشند. این افراد از بین متقاضیان و با رأی زائران انتخاب می‌شوند که امسال با توجه به شیوع کرونا و عدم برپایی جلسات حضوری، نمایندگان زائران به صورت غیرحضوری انتخاب شدند.

هزینه‌های ملزومات سفر را که توسط نمایندگان کاروان‌ها تهیه و توزیع می‌شود، باید زائران به صورت جداگانه بپردازند و ربطی به هزینه سفر حج تمتع که در سامانه رزرو واریز می‌کنند، ندارد.

امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هر زائر مجاز به حمل دو چمدان حداکثر با وزن ۲۰ کیلوگرم است و یک ساک دستی به ابعاد ۳۵.۳۰.۳۰ به وزن ۵ کیلوگرم نیز می‌تواند با خود به داخل هواپیما به همراه داشته باشد.

عربستان از پذیرش چمدان اضافی زائران خودداری می‌کند

علاوه بر این، با توجه به قوانین جدید اعمال شده از سوی عربستان، زائران باید شخصاً بار خود را به باجه پذیرش تحویل داده و رسید (تگ بار) دریافت کنند و امکان حمل و همراه داشتن هرگونه چمدان غیراستاندارد و اضافه نیز وجود ندارد و فرودگاه عربستان از پذیرش آن خودداری خواهد کرد.

ملزومات سفر حج تمتع/ چه وسایلی باید به صورت متحدالشکل تهیه شوند؟

زائران خانه خدا برای تشرف به حج تمتع، علاوه بر ملزومات فردی در سفر، باید ملزومات احرام و سایر اقلام مورد نیاز را نیز به همراه داشته باشند که حوله اِحرام بدون دوخت ویژه آقایان، پارچه سفید غیردوخته به عرض ۱۰۵ و به طول ۲ متر برای پیشگیری از عرق سوز شدن در اِحرام ویژه آقایان، پیشبند یکبار مصرف، خودتراش و یک بسته تیغ برای استفاده در حلق ویژه آقایان، دمپایی روباز غیر اَبری سفید با کف عاجدار ویژه آقایان، لباس اِحرام شامل شلوار، پیراهن، چادر، مقنعه و جوراب سفید که نازک و بدن نما نباشد ویژه بانوان، دمپایی غیر اَبری سفید با کف عاجدار ویژه بانوان، کفش راحتی سفید برای اِحرام، کیسه مخصوص سنگ برای رَمْی جمرات، ناخنگیر و قیچی کوچک برای استفاده در تقصیر، صابون، شامپو و خمیر دندان بدون بو برای استفاده در اِحرام از وسایل ضروری زائران به شمار می‌رود.

همچنین چمدان، ساک احرامی دستی و کیف دوش آویز برای همه زائران، شال یک رنگ گردن‌آویز، کاله برای آقایان و نقاب برای بانوان، طواف‌شمار و بادبزن دستی، جاکفشی و زیرانداز از وسایل متحدالشکل زائران است که با هماهنگی مدیر کاروان و نماینده زائران تهیه و قبل از سفر توزیع می‌شود.

وسایل شخصی مورد نیاز زائران در سفر حج تمتع 

داروهای اختصاصی مجاز با مشورت پزشک مجموعه برای مصرف ۴۵ روز، عینک اضافی برای افراد عینکی به همراه بند، عینک ضدآفتاب برای استفاده در مواقع مجاز و افراد حساس به نور آفتاب، کرم ضد آفتاب بدون بو برای استفاده در مواقع مجاز و افراد حساس به نور آفتاب، پتوی سبک کم حجم سفری، ملحفه و روبالشی اختصاصی در صورت تمایل، دمپایی راحتی مناسب و معمولی برای استفاده در ترددها، سجاده ساده برای استفاده در نماز برای جلوگیری از تنفس مواد آلوده، تسبیح و مُهر نماز کوچک برای استفاده در اماکن مجاز همچون هتل، مشاعر مقدسه و...، چادر مشکی و چادر نماز ویژه بانوان، ماسک غیردوخته طبی،سوزن، نخ و سنجاق قفلی، دستمال کاغذی جیبی، شانه و یا برس موی سر، ماشین اصلاح و تیغ خود تراش یکبار مصرف، مسواک، خمیر دندان و نخ دندان، حوله دستی و حوله حمام، لیف و سایر وسایل حمام، صابون و شامپوی اختصاصی، روکش یکبار مصرف توالت فرنگی، گیره لباس و طناب با قطر کم حداقل ۵ متر، وسایل بهداشتی اختصاصی، قمقمه و آبپاش، خشکبار مغذّی از قبیل کشمش، بادام و پسته مغز شده، انجیر، آلو، نبات، توت و خاکشیر خشک و قرص نعنا به مقدار کم، پیشدستی، قاشق، چنگال، کارد، لیوانم، ماژیک کوچک، چراغ قوه کوچک در صورت تمایل برای استفاده در ایام حضور در مشاعر مقدسه ،مبدل دوشاخه برق به پریز برق سه راهه جهت شارژ گوشی موبایل چرت که پریز هتل‌ها اغلب سه راهه هستند، پاوربانک شارژر گوشی همراه در صورت تمایل، یک جلد کتاب مجاز برای مطالعه در اوقات فراغت بر اساس لیست اعلامی کاروان از دیگر اقلام مورد نیاز زائران در سفر حج تمتع است.

به گزارش فارس، وضعیت برپایی حج تمتع به دلیل شیوع کرونا در جهان تا پایان ماه رمضان از سوی سعودی‌ها اعلام می‌شود و در صورت برپایی حج تمتع، ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی به حج تمتع مشرف خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول