اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

سرمایه‌گذاری در بورس به خانوارهای ایرانی راه یافت

یک کارشناس بورسی گفت: در حالی که خانوارهای ایرانی به طور سنتی در بازار طلا و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما سرمایه‌گذاری در بورس هم کم کم به سبد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها اضافه شد.

سرمایه‌گذاری در بورس به خانوارهای ایرانی راه یافت

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که ۸ درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.

بیشترین میزان مشارکت در بورس امروز صورت گرفت، به طوری که ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت کردند. میزان عرضه امروز ۸ میلیارد سهم به میزان  ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت. از این میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد.

در این رابطه امیر تجریشی امروز در یک گفت‌گوی زنده با شبکه خبر گفت: امروز با عرضه 10 درصد سهام شستا شاهد رکورد حضور 2 میلیون و 70 هزار معامله‌گر در بورس تهران بودیم که کسانی که با بورس سروکار دارند ارزش این عدد را می‌دانند، یعنی اینکه بازار سرمایه به خانواده ایرانی وارد شده است و 2 میلیون نفر امروز سهام شستا خریدند و به این طریق نقدینگی قابل توجهی توسط بورس جذب شده است که اگر این پول جمع نمی‌شد به بازارهای دیگر رسوخ پیدا می‌کرد و شوک قیمتی حاصل می‌شد و این قدم بسیار خوبی است.

* قدمهایی برای توسعه بازار سرمایه

وی افزود: طبق گفته وزیر اقتصاد در آینده سه صندوق قابل معامله بورسی ETF در حال برنامه‌ریزی برای عرضه در بورس هستند و قدم‌های خوبی برای توسعه بازار سرمایه برداشته می‌شود. مردم قبلاً فقط در مسکن، ارز، سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما امروز بورس هم یکی از محل‌های سرمایه‌‌گذاری مردم شده است.

تجریشی با بیان اینکه با ارزهای اولیه نقدینگی از جامعه جمع می‌شود گفت:‌البته هیجان پول جدید در بازار سرمایه اتفاق مثبتی است و با حضور شرکت‌ها در بورس در واقع نورافکن بازار سرمایه وارد اتاق تاریک این شرکت‌ها می‌شود صورت‌های مالی شستا در سامانه اطلاعت ناشران بورس، کدال برای سهامداران و تحلیلگران ارائه می‌شود.

وی افزود: اگر نوسان شدید قیمت سهام روی دهد، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانند از مدیریت ارشد شستا بپرسند و البته هر کس که یک سهم شستا را هم داشته باشد امکان سؤال از مدیریت شستا پیدا می‌کند و همه سهامداران سالی یک بار حداقل می‌توانند در مجمع عمومی سؤالات و ابهامات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول