اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

انتشار دانشنامه طبرستان و مازندران/ رونمایی پس از گذر از دوران کرونا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران گفت: دانشنامه طبرستان و مازندران پس از سال‌ها تلاش نخبگان مازندرانی، به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی در ۳ هزار و ۳۰۰ دوره پنج جلدی به چاپ رسید که پس از گذر از دوران بیماری کرونا، رونمایی خواهد شد.

انتشار دانشنامه طبرستان و مازندران/ رونمایی پس از گذر از دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چاپ دانشنامه طبرستان و مازندران، این کار بزرگ و ارزشمند مژده‌ای به مردم فرهنگ دوست و هنرپرور مازندران است.

زارع تصریح کرد: یاد بزرگ مرد مازندران که سال‌ها در راه تاریخ و فرهنگ و ادب این کهن مرز و بوم تلاش کرد و به تازگی به دیار باقی کوچ کرد؛ زنده یاد استاد حسن انوشه را گرامی می‌داریم.

این مسؤول بیان کرد: این مجموعه پنج جلدی نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است و با تلاش بیش از هزار و ۲۰۰ مؤلف و دانشور طی حدود یک دهه فعالیت گردآوری و اکنون از سوی نشر نی آخرین مرحله چاپ آن نیز انجام شد و آماده عرضه به بازار کتاب است.

وی با اشاره به غنای این دانشنامه، خاطرنشان کرد: در جلد نخست مجموعه دیباچه آن شرح کاملی از دانشنامه شرح داده شده است و در جلد دوم سرفصل‌های تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری قرار دارد.

زارع اعلام کرد: در جلد سوم دانشنامه به سرفصل‌های شهرستان‌ها و شهرها، نظام‌های اداری، آموزشی و فرهنگی، اقتصاد و نام‌آوران پرداخته شده است، جلد چهارم مربوط به سرفصل فرهنگ و مردم‌نگاری در حوزه فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس است و جلد پنجم به سرفصل‌های زبان، ادبیات، موسیقی، رسانه و ارتباطات و افزوده‌های دیگر اختصاص دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران گفت: دانشنامه تبرستان و مازندران در ثبت، ضبط و حفظ دستاوردهای باستانی، تاریخی، جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و میراث مادی و معنوی این سرزمین توانسته موفق باشد.

وی اضافه کرد: گستره اطلاعات دانشنامه، حوزه های فرهنگ تبری زبان از جمله استان گلستان، البرز، تهران، گیلان، قزوین و مازندران را در بر می‌گیرد که در نوع خود قابل ستایش است.

زارع در پایان عنوان کرد: پس از نابودی ویروس کرونا  با حضور مقامات ملی و استانی طی مراسم باشکوهی این دانشنامه را رونمایی خواهیم کرد و پس از آن کار توزیع و فروش کتاب آغاز خواهد شد و اصحاب تحقیق و پژوهش، دانشجویان و دانش آموزان، اهالی فرهنگ و هنر و مردم عزیز برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود می‌توانند از این دانشنامه، استفاده مطلوب و ارزشمندی داشته باشند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول