اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

با مُسکّن وام می توان تولید را جهش داد؟

تجربه طرح های «خوداشتغالی»، «اشتغال ضربتی» و «بنگاه های زودبازده» در دولت های قبل و تسهیلات حمایت از تولید سال های اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نشان می دهد پول و وام صرفا یک مُسکّن است.

با مُسکّن وام می توان تولید را جهش داد؟

خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان ـ محمدرضا ذاکرى، کارشناس سیاسى: «چون سال های گذشته امسال نیز از سوی مقام معزز رهبری فرزانه نظام، نامگذاری سال حکایت از خودباوری، توجه به معیشت مردم، ارتقای توانمندی های بومی و باورمندی ملی در حوزه ی تولید و اقتصاد دارد.

بی شک تحقق شعار سال که بجای شعار انگاری، استراتژی پنداری مردم و مسئولین و چراغ راهنما قراردادن نیل به اهداف عالی و متعالی انسانی فرمایشات گهربار ایشان، مدبرانه و عاقلانه تر می نمایاند و با این نگاه بدون کم ترین تردیدی نقش آفرینان اصلی جهش تولید در کشور مردم هستند. نیروی انسانی جوان، متعهد و متخصص لازمه ی جهش تولید است و باورهای غلط و رایج سال های پیش نیز مانع اصلی در جهش تولید.

همه می دانند که اولین قدم برای جهش تولید این است که باورهای غلط از سوی همه دست اندرکاران عرصه ی اقتصاد چه در دولت و چه در بخش خصوصی کنار گذاشته شود.

باورهای غلط این سال ها متعدد و شمارش یک یک آن ها از حوصله ی این مقال خارج، اما یک باور غلط بارز در بین آن ها این است که با تخصیص صرفا پول در قالب تسهیلات و یا به اصطلاح وام می‌شود به تولید رونق داد. در سال جهش تولید، احتمالا چنین اقداماتی بیش تر مورد توجه قرار گیرد چرا که تسهیلات دهی، راحت ترین اقدام برای مسئولین بوده و گزارش کار آن نیز قابل توجه است.

اما تجربه طرح های «خوداشتغالی»، «اشتغال ضربتی» و «بنگاه های زود بازده» در دولت های قبل و تسهیلات حمایت از تولید سال های اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نشان می دهد پول و وام صرفا یک مُسکّن است؛ که نه باعث رونق واقعی تولید می شود، نه اشتغال پایدار ایجاد می کند و صد البته جهش تولید هم نمی تواند بیافریند.

گذشته از آن ریخت و پاش رانتی و هدر رفت منابع ناچیز و محدود کشور در تحریم و جنگ اقتصادی نیز آسیب های جدی آتی را بر بدنه اقتصاد وارد خواهد کرد که غیر قابل جبران و ریزش تولید را به همراه خواهد داشت.

از این رو پیشنهاد می شود با عبرت از تجربیات دولت های گذشته و برای تحقق خواست حضرت آقا، با اعتماد به جوانان تحصیل کرده کشورمان و مراجعه به آرا و نظرات اندیشمندان دانشگاهی و خبرگان اجرایی کشور، نسبت به صنعتی سازی دانش بومی تولید شده در حوزه های با ارزش افزوده بالا نظیر بهداشت و درمان، ایجاد خطوط تولید جدید و به روز در حوزه های پایین دستی نفت و پتروشیمی، صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده ها و نیز صنایع غذایی و محصولات جانبی حاصل از صنایع معدنی که جایگزین صادرات بی رویه ذخایر معدنی ایران عزیز و خام فروشی خواهد بود و بالطبع نیاز روز جوامع بشری نیز بوده و می توانند در کوتاه مدت ارزآوری بالایی را برای کشور به ارمغان آورده و مشکلات اشتغال، ازدواج و تعادل جمعیت را با فرزندآوری مورد تاکید مقام عظمای ولایت محقق سازد را نیز بهبود نسبی دهند. 

ضرورتا توجه به دانش تولید شده که دارای توجیه اقتصادی مناسب و نوید بخش ایجاد صنایع نوین و های تک در بین صنعت روز جهان و مبتنی بر تولیدات واحدهای تولیدی و شرکت های دانش بنیان است از جمله توجهاتی است که مسوولین محترم در قوه های مقننه و مجریه بایستی به آن بپردازند تا شاهد رشد و شکوفایی سریع و عدم وابستگی به نظام های بیرونی برای تامین نیازهای داخلی خانواده های ایرانی از یک سو و صادرات محور از سوی دیگر باشد تا هم صادرات کالا و خدمات متنوع را به سایر کشورها رونق دهیم که بی شک صادرات فرهنگ ناب شیعی نیز در آن نهفته است و هم نیازمندی های خودمان را با اتکاء به ایزد منان و توانایی جوانان دانشی خودمان برطرف نماییم».
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول