اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

پایان تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان با طعم آموزش تلویزیونی

نوروز امسال با طعم آموزش تلویزیونی دروس پایان یافت؛ هرچند که تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و قرار است در کنار آموزش از طریق تلویزیون، شبکه اجتماعی دانش‌آموزان هم راه‌اندازی شود.

پایان تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان با طعم آموزش تلویزیونی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: نوروز سال 99 متفاوت‌ترین نوروز طی سالیان اخیر شد؛ نوروزی که خبری از دید و بازدید عید نبود و آموزش و پرورش هم از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان، آموزش در نظر گرفت.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، برای پیشگیری از شیوع این بیماری، مدارس تعطیل شد و این تعطیلی تا پایان سال 98 ادامه یافت؛ این ماجرا موجب شد که ساعات آموزشی با وقفه مواجه شود و به عبارت دیگر دانش‌آموزان از درس و مشق عقب افتادند.

هرچند که هم برنامه آموزش دروس از طریق تلویزیون پیش‌بینی شد و هم مدارس از طریق کانال شبکه‌های اجتماعی به آموزش دانش‌آموزان پرداختند اما هنوز دانش‌آموزان از دروس مدرسه عقب بودند و باید جبران می‌شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 26 اسفند گفت: 70 درصد از محتوای آموزشی قبل از تعطیلی دانش‌آموزان، آموزش داده شده بود و برای 30 درصد از محتوای آموزشی باید برنامه ریزی کنیم که در حال انجام است.

قرار بود امسال در دوره دبستان فقط طرح عید و داستان اجرا شود البته معاونت آموزش ابتدایی اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد که طرح عید و داستان سال 99 را در سه حوزه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی با اولویت تولید آثار مکتوب دانش‌آموزان در قالب خاطره، گزارش، داستان و داستانک با موضوعات محوری «عید و مراقبت»، «عید در خانه » و «عید و سلامتی» اجرا می‌کند.

در بخشنامه آموزش ابتدایی آمده بود: «شناخت و انعکاس واقعی احساس دانش‌آموزان از شرایط خاص نوروز پیش رو و ایجاد زمینه بروز خلاقیت‌های نوشتاری آنان از اهداف اصلی طرح مذکور است. لازم به ذکر است با توجه بر لزوم مراقبت فردی و اجتماعی و انتقال پیام پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با عمل به شعار «در خانه بمانیم» ، تاکید معاونت ابتدایی استان بر تولید اثر با تکیه بر منابع در دسترس خانگی و اینترنتی ، توانایی های فردی و خلاقیت‌های ادبی با بهره گیری از تخیل و توصیف بی آلایش کودکانه بوده و به هیچ وجه مراجعه به کتابخانه‌ها یا کانون‌های محلی یا ملاقات با افراد غیر جهت اجرای این فعالیت در شرایط پر خطر فعلی مدنظر نیست.

لذا مورد انتظار است تا معاونان و کارشناسان مناطق ضمن اطلاع رسانی دقیق نکات ذکر شده و مختصات کلی طرح ، نظارت کافی براجرای مطلوب آن توسط مدیران و معلمان مدارس به عمل آورده و از هرگونه توصیه یا الزام دانش آموزان به استفاده از منابع خارج از منزل جلوگیری کنند». 

شاید باید گفت که تعطیلات عید امسال دانش‌آموزان با تعطیلات اسفند و تعطیلات بعد از ایام نوروز که فعلاً تا 20 فروردین ادامه دارد، فرقی ندارد و دانش‌آموزان در خانه هستند و از کلاس و مدرسه دور.

با توجه به اینکه 30 درصد محتوای آموزشی برای یادگیری دانش‌آموزان باقیمانده بود و آموزش تلویزیون در دوره ابتدایی فقط در هر روز شامل یک درس برای هر پایه بود، آموزش تلویزیونی در نوروز هم ادامه یافت.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش 20 اسفند از تداوم آموزش‌ها در ایام تعطیلات عید نوروز خبر داد و گفت: ارزیابی‌های خوبی از برنامه‌های تلویزیون وجود دارد که میزان دانلود از تلوبیون یکی از نشانه‌هاست؛ بعضی از دروس قریب به ۱۰۰ هزار دانلود داشته است و بعضی از دانلودها در مدارس صورت می‌گیرد که در پورتال‌ها و سایت های مدارس قرار می دهند و آن هم دانلودهای متعدد می‌شود.

وی تصریح کرد: از خانواده‌ها می‌خواهم بچه‌ها را پای آموزش بنشانند و از این فرصت بهره ببرند.

البته در کنار مسؤولان آموزش و پرورش که برنامه آموزش از طریق تلویزیون در نظر گرفتند، برخی معلمان هم برنامه آموزشی را البته سبک‌تر در ایام نوروز برای دانش‌آموزان پیش‌‌بینی کردند.

والدین هم پای کار آمدند و با توجه به اینکه نگرانی از عقب ماندن دانش‌آموزان از درس و مشق وجود دارد، با فرزندانشان درس هم کار کردند.

در هر حال نوروز امسال با طعم آموزش دروس از طریق تلویزیون و تمرین در خانه پایان یافت؛ هرچند که تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا همچنان ادامه دارد.

قرار است وزارت آموزش و پرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) را راه‌اندازی کند و با استفاده از این شبکه، در کنار آموزش تلویزیونی، آموزش مجازی را ارائه دهد البته بعد از شکست کرونا، وزارت آموزش و پرورش دوره آموزش حضوری 4 تا 6 هفته را هم برای دانش‌آموزان خواهد داشت.

قرار بود ورود مدیران به شبکه اجتماعی دانش‌آموزان از امروز آغاز شود اما مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای از به تعویق افتادن زمان ورود به  شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از اختصاصی و  امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام می‌شود».

در هر حال آموزش تلویزیونی که فعلا برقرار است و از امروز دوباره معلمان مدارس، آموزش‌های خود را در کانال‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما باید دید قرار است وزارت آموزش و پرورش از چه زمانی آموزش مجازی را در شبکه اجتماعی شاد ارائه دهد؟

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول