اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

شکوفایی استعداد جوانان در روزهای کرونایی/ اختراع دستگاه هوشمندضدعفونی کننده

کرونا بی‌مهابا می‌تازد و در تازش وحشیانه‌اش رحم بر پیر و جوان معنا ندارد، پدر باشی یا مادر؛ کودک باشی یا نوجوان فرقی ندارد، کافی است تا تو را هم، همراه ناجوانمردی‌هایش کند، بدون آنکه بخواهی و بدانی!

شکوفایی استعداد جوانان در روزهای کرونایی/ اختراع دستگاه هوشمندضدعفونی کننده

 خبرگزاری فارس اراک ـ گروه اجتماعی؛ کرونا بی‌مهابا می‌تازد و در تازش وحشیانه‌اش رحم بر پیر و جوان معنا ندارد، پدر باشی یا مادر ـ  کودک باشی یا نوجوان فرقی ندارد، کافی است تا تو را هم، همراه ناجوانمردی‌هایش کند، بدون آنکه بخواهی و بدانی!

 45 روز است که ترس و دلهره میهمان ناخوانده خانواده‌های ایرانی شده، ترس و دلهره‌ای ناشی از مرگ و بیماری که در رگ و پوست تک‌تک مردم ریشه دوانده است.

کرونا آمد تا سفیدپوشانی از جنس فرشتگان خود را قربانی سلامت مردم این دیار کنند و چه زیبا و عاشقانه در لباس  سفید پاکی پر گشودند.

کرونا هرچند فاصله‌ها را بیشتر کرد و دست‌ها را از یکدیگر دورتر، اما دل‌ها را بیش‌ازپیش به هم نزدیک کرد تا یکرنگ برای پیروزی در جنگی سخت به پا خیزند.

در این روزهای سخت مبارزه با ویروس کرونا، همه هم‌قسم و هم‌صدا به پا خواسته‌اند و مصمم‌اند تا شکست کرونا از پای ننشینند، یکی جان فدا می‌کند و دیگری شب و روزش را بر بالین بیماری می‌گذرانند تا مرهمی بر دردهایش باشد.

کرونا با همه زشتی‌هایش، صحنه‌های زیبای انسانیت را رقم زد و به یاد آورد که انسانیت هنوز زنده است و هستند انسان‌هایی که برای مردم و وطنشان جان‌ها فدا می‌کنند.

یک خانواده کارگاه تولید ماسک خانوادگی به راه انداخته و دیگری خیابان‌ها را ضدعفونی می‌کند و همه با امید به‌سلامت جامعه و شکست این ویروس منحوس در این میدان تلاش می‌کنند.

فعالیت گروه‌های جهادی کشور در عرصه‌های مختلف برای جنگ با این ویروس جزو اخبار امیدوارکننده است که نشان از همت بلند این جوانان دارد.

در سرزمین آفتاب نیز همچون دیگر جای‌جای ایران اسلامی جوانان به پا خواسته‌اند تا در صحنه بودنشان برای ایران را بار دیگر به اثبات برسانند و فصل دیگری از همدل بودن را رقم بزنند.

با شیوع کرونا گفتمان فرهنگ جهادی به‌خوبی در جامعه نهادینه شد، حرکت‌های مردمی شکل گرفت و چتر جهادی در جای‌جای ایران اسلامی گسترده شد.

حمیدرضا حیدری تفرشی دانشجوی ۲۱ ساله ساوجی نمونه‌ای از صدها جوان ایرانی است که در کنار دوستان جوانش به جنگ با کرونا به پا خواسته و با کمک یکدیگر دستگاه هوشمند ضدعفونی‌کننده برای مقابله با ویروس کرونا را طراحی  و در عرصه علمی پا به میدان گذاشته‌اند.

مسئول مجمع جهادگران استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: تا این لحظه 265 گروه جهادی در استان درگیر مبارزه شده و تا امروز 60 کارگاه تولید ماسک با رعایت استانداردهای بهداشتی راه‌اندازی و حدود 450 هزار ماسک در مناطق هدف توزیع کرده‌اند.

سید عباسی حسینی بیان می‌کند: گروه‌های جهادی در سه جبهه سلامت، مبارزه و تولید وارد میدان شده و در عرصه تولید طرح‌ها و ایده‌های ارزشمندی را به منصه ظهور رسانده اند.

وی خاطرنشان می‌کند: با شیوع کرونا و به‌منظور مقابله با این بیماری تیم طراحی ایده و فکر با توجه به ایده‌های مختلف در مجمع جهادگران استان شکل گرفت و سه طرح ویژه مورد تائید اعضا قرار گرفت.

وی می‌گوید: ایده ساخت دستگاه هوشمند ضدعفونی‌کننده انسان، تجهیزات و خودپرداز بانک‌ها سه ایده برتری بود که عملیات طراحی آن به کمک چند تن از متخصصین حوزه طراحی و معماری سازه کلید خورد و طی آن تیمی از جهادگران جوان استان مرکزی گردهم آمدند و با اختراع دستگاه تونل ضدعفونی‌کننده اقلام و انسان به جنگ با کرونا رفتند.

وی می‌افزاید: حمیدرضا حیدری تفرشی تونل ضدعفونی انسان را با سازه‌ای به ابعاد دو در سه متر ظرف مدت 10 روز طراحی کرد.

مسئول مجمع جهادگران استان مرکزی بیان می‌کند:  جوانان جهادگر استان همچنین برای نخستین بار در جهان دستگاه بهداشتی ضدعفونی خودپرداز بانک‌ها را طراحی کردند که مراحل ثبت آن در دست انجام است و به‌زودی ثبت و رونمایی خواهد شد.

حسینی می‌گوید: همچنین طراح معروف معماری و سازه  که جوانی 24 ساله و اهل شهرستان شازند است دستگاه ضدعفونی‌کننده  ویژه آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها، ترمینال‌ها، مراکز تجاری و ادارات پست و دیگر اماکن پرتردد طراحی کرده است.

وی بیان می‌کند: جهادگران حوزه صنعت نیز در این راستا به پا خواسته و طرح‌های خوبی را رقم‌زده‌اند ازجمله گروه جهادی شرکت ماشین‌سازی برای نخستین بار دستگاه پلیسه زن ماسک را اختراع کردند که با این دستگاه میزان تولید ماسک به 40 درصد افزایش پیداکرده است.

حمیدرضا حیدری تفرشی مخترع تونل ضدعفونی‌کننده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا در کشور، برای طراحی و تولید دستگاه‌های هوشمند در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم و به کمک تیم تخصصی ۴ نفره  زیرمجموعه معاونت علمی بسیج دانشجویی شهرستان ساوه  طراحی دستگاه‌ ضدعفونی هوشمند را در دستور کار قراردادیم.

معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه ساوه خاطرنشان می‌کند: طراحی تونل ضدعفونی با سنسورهای حساس با سرعت‌بالا، دستگاه ضدعفونی مکان‌های پرتردد و همچنین تولید دستکش با استفاده از سفره یک‌بارمصرف دستگاه‌های طراحی‌شده توسط این تیم برای مبارزه با ویروس کرونا است.
حیدری تفرشی ادامه می‌دهد: اعضای تیم که این دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را طراحی کردند، در عرصه علمی بسیار توانمند هستند اما متأسفانه برخی مسوولان از جوانان حمایت نمی‌کنند.

 

وی می‌افزاید: مقام معظم رهبری همواره بر میدان دادن به جوانان تأکید دارند اما مسوولان در برخی مواقع به قشر جوان جامعه اعتماد ندارند.

معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه جراحی زاده ساوه عنوان می‌کند: تأمین بودجه از دیگر مشکلات و موانع تولید این دستگاه‌های هوشمند بوده درحالی‌که طراحی به‌گونه‌ای بوده که هزینه ساخت حداقل باشد و بودجه موردنیاز برای تولید ۲ دستگاه ضدعفونی‌کننده کمتر از ۵ میلیون تومان است.
حیدری تفرشی می‌گوید: برخی مزیت‌های سیستم آبیاری هوشمند به این دستگاه‌ها اضافه‌شده تا گامی در راستای بهینه‌سازی و تولید مقرون‌به‌صرفه برداشته شود.
وی بیان می‌کند: طراحی این دستگاه‌ها به اتمام رسیده و در صورت حمایت مسوولان می‌توان برای تولید اقدام کرد چراکه استفاده از این دستگاه‌های هوشمند در بیمارستان‌ها، ادارات و مکان‌های پرجمعیت از ضروریات محسوب می‌شود.
معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه جراحی زاده ساوه تصریح می‌کند: دستگاه دیگری نیز به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری از طریق عابر بانک‌ و دکمه آسانسور و.... در حال طراحی است که نتیجه این تلاش‌ها به حمایت مسوولان بستگی دارد.
امثال این جوان ساوه‌ای در استان مرکزی و کشور بسیار بوده که چشم‌انتظار حمایت مسئولان برای شکوفایی استعدادها و نشان دادن توانمندی خود هستند.

این روزها آرزو داریم حال همه خوب باشد و خیابان پر باشد از عابران سرخوشی که نه غصه‌ای برای خوردن دارند، نه مشکلی برای حل نشدن و نه دلیلی برای گوشه‌گیری و تنها بودن، عابرانی که سرخوش  و آسوده از کنار هم عبور کنند و می‌خندند، آرزو داریم آرامش و عشق به خیابان‌های این شهر برگردند و فاصله‌ها کم و کم‌تر شود که برای محقق شدن هرچه زودتر این آرزو همه باید دست به دست هم داده و از یکدیگر حمایت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول