اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ خطر سیل، منطقه‌ای را تهدید نمی‌کند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: آخرین بررسی نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌نگری بارش برای ۱۶ روز آینده در سطح حوضه‌های آبریز نشان می‌دهد مقادیر عددی بارندگی افزایش خواهد یافت.

آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ خطر سیل، منطقه‌ای را تهدید نمی‌کند

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در تحلیل شرایط منابع آبی استان اظهار کرد: آخرین بررسی نقشه‌ها و مدل‌های پیشنگری بارش برای ۱۶ روز آینده در سطح حوضه‌های آبریز نشان می‌دهند که مقادیر عددی بارندگی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ورودی سدهای استان خوزستان ۲۲۶۴ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن‌ها ۱۰۰۷ مترمکعب بر ثانیه بوده و در حال حاضر حجم خالی سدهای خوزستان بدون احتساب سد سیمره، ۵۲۸۱ میلیون مترمکعب می‌باشد که نسبت به دیروز ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: تخمین روان‌آب‌های ورودی برای۱۶ روز آینده بیانگر آن است که حدود ۲۹۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدها خواهد شد.

وی افزود: در حوضه‌های آبریز کرخه و دز نیز طی ۱۰‌ روز آینده میزان ورودی‌ها به مخازن سد کمتر از تاب آوری رودخانه‌ها در پایین دست ارزیابی می‌شود اما در هفته پایانی ماه فروردین مقادیر ورودی افزایش پیدا خواهند کرد.

بهارلویی در تشریح وضعیت احتمالی سدها بیان کرد: ‌سدها در آن شرایط نسبت به تعدیل جریان مشکلی نداشته و همچنان تمامی جریانات ورودی قابل کنترل می‌باشد و با وجود آنکه آبگیری مخازن در حال انجام است اما خطر سیل، منطقه‌ای را تهدید نمی‌کند.

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به وضعیت بارش‌ها در اردیبهشت ماه گفت: چشم اندازهای بارشی از آنومالی مثبت بارندگی‌ها در ماه اردیبهشت خبر می‌دهد اما می توان به طور نسبی در ماه اردیبهشت شرایط بارشی را نرمال ارزیابی نمود.

وی افزود: بر اساس آمار ثبت شده میزان بارش طی ۱۲ روز اول ماه فروردین ۵۴ میلیمتر در سطح حوضه‌های آبریز استان بوده که نسبت به سال گذشته ۴۶ میلیمتر کاهش داشته است اما در مقایسه با آمار بلند مدت ۲۲ میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

بهارلویی در ارائه آمار میزان آب‌های ورودی به سدها بیان کرد:  حدود ۲میلیارد مترمکعب آب طی ۱۲ روز گذشته وارد مخازن سدهای استان خوزستان گردیده است که انتظار می‌رود در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها در نهایت مانند شرایط نرمال ماه فروردین ( ۵ میلیارد مترمکعب ) میزان ورودی به مخازن اتفاق افتد.

وی افزود: حوضه‌های آبریز کارون و مارون همچنان کسری منابع آبی را تجربه نموده و اندکی بهبود در شرایط آنها می‌توان انتظار داشت.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق گفت: در حال حاضر خروجی سد کرخه بر مبنای ۲۰۰ مترمکعب برثانیه ، دز ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه، کارون ۱۸۰ مترمکعب بر ثانیه و مارون ۷ مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده که احتمال کاهش خروجی در سدهای کرخه و دز طی روزهای آینده وجود دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول