اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فرهنگ و هنر اصفهان در یک نگاه| مروری بر ١٠ خبر مهم فرهنگی‌-هنری اصفهان در سال ٩٨

فرهنگ مانند روحی است که در کالبد همه فعالیت‌ها جریان دارد؛ اصفهان نیز با فرهنگ و هنر اصیل خود همواره از مهم‌ترین ارکان تاثیر‌گذار بر توسعه فرهنگ کشور بوده‌ است، هر ساله رخدادهای فرهنگی و هنری مهمی در این شهر شکل می‌گیرد، در این گزارشبه مرور رخدادهای فرهنگی و هنری مهم اصفهان در سالی که گذشت می‌پردازیم.

فرهنگ و هنر اصفهان در یک نگاه| مروری بر ١٠ خبر مهم فرهنگی‌-هنری اصفهان در سال ٩٨

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ٩٨ از هر منظر سال پرتنش و بالتبع پرخبری برای مردم ایران بود، ازدحام خبرهای داغ و پیاپی در نیمه دوم سال به‌شکلی بود که هنوز از بروز اتفاق و مواجهه با حاشیه‌های آن بیرون نیامده، با خبری از یک رویداد مهم دیگر برخورد می‌کردیم.

روزهای پر فراز و نشیبی که باعث شد مردم برای تحویل دادن سال و ورود به سال جدید بیشتر از همیشه اشتیاق داشته باشند، سالی که در روزهای پایانی خود با شیوع ویروس کرونا مصادف شد تا لیست حوادث ٩٨ را کامل شود.

سالی پر از بحران‌ را تجربه کردیم اما در کنار همین اتفاقات بود که ملت نجیب و صبور ایران بار دیگر ریشه‌دار بودن خود را نشان داد، تا جایی که از دل شهادت یکی از بزرگترین سرداران این سرزمین آن تشییع عظیم شکل گرفت و از خاکستر یک ویروس مرگ آور همدلی مردم رویید.

مردمی که از همیشه بیشتر شایستگی خود را برای داشتن وطنی آبادتر نشان دادند، از مردم گلستان و کرمان گرفته تا خوزستان و لرستان، همه در میان این ابتلا و آزمایش‌ها صحنه‌های نابی آفریدند که با معادلات و محاسبات جهانی سازگاری نداشت.

بنا به سخنان مقام معظم رهبری، فرهنگ مانند روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشوری، حضور و جریان دارد؛ اصفهان نیز با فرهنگ و هنر اصیل خود همواره از مهم‌ترین ارکان تاثیر‌گذار بر توسعه فرهنگ کشور بوده‌ است، هر ساله رخدادهای فرهنگی و هنری مهمی در این شهر شکل می‌گیرد که بر دیگر فعالیت‌هایش تأثیر جدی دارد، از اقتصاد گرفته تا سیاست و ورزش؛ تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای فرهنگی‌-هنری مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ خبر مهم فرهنگ و هنر استان اصفهان در سال ٩۸ (با کلیک روی عناوین جزئیات خبر را مشاهده کنید):

 

١. چالش‌های یک مادر شاعر، مخترع و عضو هیأت علمی/ ماجرای شعری که تن شاملو را لرزاند

در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

اکرم هاشمی از شرق اصفهان، شهر سجزی یکی از این شاعرانی بود که در محضر مقام معظم رهبری شعرخوانی کرد.

گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با این شاعر جوان را می‌توانید در این خبر دنبال کنید.

٢.نورافشانی گذر چهارباغ با ستاره‌های زمینی

«نخستین جشنواره عفاف و حجاب» همزمان با دهه کرامت و روز عفاف و حجاب گذر فرهنگی چهارباغ برگزار شد.

در روزگاری که حاصل آموزش رسمی مدارس و متون درسی در جهت تثبیت و تعمیق معرفت و احکام الهی تقریباً هیچ است و احساس امنیتی از عدم ورود سندهای تحمیلی و استکباری مانند ٢٠٣٠ و همچنین دی جی و آهنگ‌های کالیفرنیایی در مدارس نداریم، باید برای الگوسازی و تربیت اسلامی فرزندان و نسل آینده خود، تلاش مضاعفی داشته باشیم.

٣. آغاز سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان

سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، با برگزاری آیین افتتاحیه با حضور پر شور مردم اصفهان  و خانواده‌های شهدای مدافع حرم،  مهمانان و هنرمندان داخلی و خارجی و کودکان مناطق سیل‌زده کشور با اجرای  پژمان بازغی مجری برنامه کودک شو در باغ غدیر اصفهان فعالیت خود را رسما آغاز کرد؛ این جشنواره از ٢٩ مرداد تا ۴ شهریور در اصفهان برگزار شد.

۴. وقتی شخصیت الهام‌دهنده فیلم واقعا شهید شد/ روایت‌های ممنوعه از مشکلات خانواده شهدای مدافع حرم

به بهانه اکران فیلم«منطقه پروازممنوع»، عوامل سازنده این اثر بلند سینمای کودک و نوجوان و چند تن از خانواده‌های شهدای مدافع حرم که میهمان ویژه اکران این فیلم هم بوده‌اند، با حضور در دفتر فارس اصفهان پیرامون سینمای ارزشی و نقاط ضعف و قوت و همچنین ظرفیت‌های آن به بحث و گفت‌وگو نشستند.

کارگردان «منطقه پروازممنوع» از «جاده سنگلاخ سینمای ارزشی» گفت و با انتقاد از اکران فیلم‌های سخیف تاکید کرد لازم است ذائقه فعلی مخاطب سینما را تغییر داد؛ می‌توانید با کلیک بر روی عنوان، این گفت‌وگو را بخوانید.

۵. آینده «چهارباغ»؛ کپی ناشیانه از شانزلیزه یا نماد هویت ایرانی؟

نصف‌جهان، زاینده‌رود، چهارباغ و قدم زدن در هوای پائیزی با بوی برگ‌های باران‌خورده چنار، می‌توانند خاطره‌ای به یادماندنی در ذهن هر گردشگری بر جای بگذارند، با پیاده‌روی در این خیابان، آثار تاریخی عصر صفویه از مدرسه چهارباغ تا کاروانسرای عباسی هنر ایرانی را به نمایش خواهند گذاشت.

چهارباغ از خیابان‌های دوست‌داشتنی اصفهان است که تجربه‌ای بی‌بدیل از کنار هم قرار گرفتن تاریخ، هنر و طبیعت را برای گردشگران رقم می‌زند، فارس در گزارشی به بررسی روند تغییرات در این میراث تاریخی اصفهان طی سال‌های اخیر پرداخته است.

۶. سلبریتی‌های میلیاردی؛ هنرمند مدنظر دولت برای معافیت مالیاتی

به نظر می‌رسد هنرمند از دیدگاه دولت تعریف خاصی دارد و شامل افرادی خاص می‌شود که دارایی‌هایشان به میلیارد می‌رسد اما هنرمندان رسته‌ای همچون هنر صنایع‌دستی که نشان‌دهنده ریشه، تمدن و فرهنگ ایران کهن است، امروز باید بیم حذف شدن از لیست هنرمندان مطلوب دولت و الزام به پرداخت مالیات را داشته باشند.

در همین رابطه عباس شیردل، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به طرح موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان اظهار داشت: اصل ١۴٢ قانون مالیاتی برای معافیت‌های مالیاتی هنرمندان صنایع‌دستی است که اگر یک نفر اظهارنامه تسلیم کند و هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد می‌تواند از این معافیت استفاده کند اما در بسیاری از مواقع سلیقه‌ای عمل می‌شود، در حال حاضر دولت به دلیل شرایط اقتصادی، قصد دارد این اصل از قانون را تغییر دهد و این معافیت‌های مالیاتی که برای هنرمندان برداشته بودند را دوباره اعمال کند.

٧. افتتاحیه چهاردهمین جشنواره شعر فجر در اصفهان برگزار شد

همزمان با آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، پانزدهمین شب شعر فصلی به ساعت اصفهان در سالن سوره حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

در این مراسم جمعی از دبیران سال‌های گذشته جشنواره‌های بین‌المللی شعر فجر از جمله عبدالجبار کاکایی، محمدکاظم کاظمی، اسماعیل امینی و… به شعرخوانی پرداخته و گروه موسیقی هم برای حضار اجرائی داشتند.

٨. افتتاحیه دهمین دوره جشنواره فیلم فجر در اصفهان

آیین افتتاحیه دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 14 بهمن ماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه و خانواده شهدا و همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن اصلی پردیس سینمایی سیتی‌سنتر برگزار شد.

٩. یک‌سالگی ٢۵ آبان دوم در نصف‌جهان

بعد از غروب آفتاب چهارشنبه ٢۴ بهمن‌ماه بود که خبر حمله خودروی انتحاری تروریست‌های تکفیری به اتوبوس حامل پاسداران لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان در رسانه‌ها منتشر شد و بار دیگر زخم تروریسم بر پیکر این ملت را تازه کرد.

حادثه‌ای که در آن ۲۷ نفر از پاسداران لشکر ۱۴ امام حسین (ع) که مأموریت حفاظت از مرزهای شرقی را در سال‌های اخیر بر عهده داشتند به شهادت رسیدند و ۱۳ تن نیز زخمی شدند.

حضور پرشور مردم شهیدپرور اصفهان در تشییع شهدای امنیت، تمام دنیا را به تعجب واداشت و برای پیر غلامان این انقلاب یادآور ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ بود، روزی که اشک بود و افتخار و ۳۷۰ شهید به دست همین مردم تشییع و خاک‌سپاری شد.

١٠. دو مداح معروف با جبهه مردمی سلامت به خط زدند+تصاویر

برای بسیجی‌ها که در مکتب سیدالشهدا و علمدار کربلا تربیت شده‌اند فرقی ندارد میدان جنگ کجا باشد، آن‌ها هر جایی که فرمانده‌شان سید علی لب تر کند حاضر می‌شوند تا جان فدا کنند؛ جوان‌های از جنس حسین خرازی و احمد کاظمی با شنیدن هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) برای دفاع از حریم خواهرش لباس رزم به تن کردند و چون حججی سرها دادند. برای جوان‌های این دیار پرصلابت فرقی ندارد نبرد با صدام باشد یا داعش  یا آمریکا، آن‌ها تا شاخ جنایتکاران وحشی را نشکنند آرام نمی‌گیرند.

این بار میدان نبرد آن‌ها را به رویارویی با ویروس منحوسی انداخته‌اند که هنوز ابهامات درباره آزمایشگاه مولدش روشن نشده است شاید آزمایشگاه همان جنایتکاران همیشگی هویت اوست، یا اینکه اصلا فرقی ندارد از کجا آمده است مهم آن است که جان انسان‌ها را نشانه گرفته است.

مداحان معروف کشوری از خطه اصفهان هم پای کار هستند، سید رضا نریمانی دبیر ستاد جبهه مردمی سلامت اصفهان است، حمید علیمی و بچه‌های هیات مکتب‌الحسین هم به میدان آمده‌اند؛ هر کس با هر توانی که دارد وارد میدان می‌شود، تا این بار هم خط شکن مبارزه با کرونا شوند، با رمز «لبیک یا زینب» عملیات را آغاز می‌کنند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/م۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول