اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رشد 8 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در داورزن

رئیس جهاد کشاورزی داورزن گفت: فراهم شدن زمینه‌ها در بستر تولید کشاورزی به‌ویژه صادرات بعضی محصولات سال 98 این شهرستان معادل 8 درصد رشد شاخص داشته است.

رشد 8 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در داورزن

علی اصغر امانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داورزن با اشاره به اینکه کشاورزان، پیشگامان عرصه تولید و امنیت غذایی در خط مقدم غذای سالم و چرخه تولید هستند، اظهار کرد: با بررسی ظرفیت‌های بالقوه و شاخص این شهرستان و تدوین برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت در سال 98 در توسعه گلخانه‌ها از سطح 8.0 هکتار در سال 97 به سطح 2.3 هکتار رسید.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: همچنین 11 پرونده معادل 14 میلیارد تومان مصوب ابلاغ به بانک و در مرحله پرداخت قرار گرفت، علاوه بر این، برنامه توسعه شهرک گلخانه‌ای صدخرو به مساحت 24 هکتار و در سطح 25 واحد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: فراهم شدن زمینه‌ها در بستر تولید کشاورزی به‌ویژه صادرات بعضی محصولات سال 98 این شهرستان معادل 8 درصد رشد شاخص داشته است.

امانیان به رشد شاخص تولید در حوزه دام و طیور، زنبور و شیلات در داورزن اشاره کرد و گفت: رشد 10 تا 15 درصد افزایش واحدهای تولیدی جوجه‌ریزی، رهاسازی بچه ماهی، افزایش کلنی زنبور عسل که منجر به افزایش معادل 10 درصد تولید محصولات قید شده از جمله تولید گوشت قرمز، عسل، شیر، گوشت سفید و ماهی بوده که در سال 99 این افزایش رشد چشمگیری دارد.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن بیان کرد: تلاش می‌کنیم برنامه‌های جهاد کشاورزی برای اجرای شعار سال جاری مبنی بر جهش تولید در سال جاری رشد و توسعه کشت‌های جایگزین و تغییر الگوی کشت به‌سمت اقتصادی بودن گام بردارد.

وی متذکر شد: توسعه کشت گلخانه‌ها، افزایش توسعه گیاهان دارویی، واحدهای تولیدی دامداری، شیلات، افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی، پیگیری تکمیل زنجیره تولید با تشکیل تشکل‌های تولید در حوزه دام، گیاهان دارویی، همایش بزرگ گیاهان دارویی با محوریت فلفل، بازارچه محصولات و تولیدات کشاورزی با محوریت شناساندن این شهرستان به‌عنوان خاستگاه گیاهان دارویی می‌تواند برنامه‌های مناسبی برای تحقق شعار جهش تولید در داورزن باشد.

امانیان گفت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای آموزش و برگزاری کارگاه‌های عملی ویژه بالابردن توان علمی کشاورزان و تأمین اعتبار تکمیل زیرساخت‌های زیربخش فنی و زیربنایی در راستای بهره‌وری منابع آبی و قنوات و افزایش ضریب درجه مکانیزاسیون با جذب اعتبار توسعه مکانیزاسیون در ادامه برنامه سال گذشته است.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن بیشترین تولید سال 98 با توجه به سطح کشت اراضی زراعی و باغی این شهرستان را حدود 17 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: حدود 6 هزار و 450 هکتار زیرکشت غلات و در کشت بهاره حدود یک هزار و 600 هکتار کشت علوفه، 500 هکتار فلفل، 500 هکتار کنجد، جالیز یک هزار و 500 هکتار الگوی کشت غالب منطقه است که نقش به‌سزایی در تولید داورزن و خراسان رضوی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه غلات 21 هزار تن، تأمین علوفه 48 هزار تن، کنجد 450 تن، جالیز 37 هزار و 500 تن و فلفل خشک یک هزار و 750 تن  تولید را داشته‌ایم.

امانیان بیان کرد: بیشترین درآمد حاصله از نظر اقتصادی را در تولید مربوط به فلفل با 35 میلیارد تومان، تأمین و تولید علوفه با 12 میلیارد تومان، کنجد با 10 میلیارد تومان و صیفی‌جات 7 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن مهم‌ترین چالش این اداره را در سال گذشته بالا بودن ریسک‌پذیری کشاورزی و تغییرات پیش‌بینی نشده در فصول مختلف دانست و گفت: مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی در سال قبل عدم تخصیص کامل اعتبارات در قالب سامانه‌های معرفی شده برای واحدهای تولید و زیربخش کشاورزی از جمله کارا و سیتا است.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول