اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بانوان جهادگر با دستانی به وسعت زندگی/ تولید ماسک به نیت سلامتی مردم

بانوان شهرستان داراب پس از شیوع ویروس کرونا، احساس مسؤولیت کرده و ایفاگر نقش‌های اساسی در هموار ساختن مسیر امیدواری و سلامت عموم مردم شده‌اند.

بانوان جهادگر با دستانی به وسعت زندگی/ تولید ماسک به نیت سلامتی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، چشمان خسته‌اش را به سمت ساعت دیواری می‌چرخاند امشب بار سوم است ساعت را با آن حال غریب نگاه می‌کند دلواپسی ناهنگامی درونش رخنه کرده و او  همچنان با کار، خود را سرگرم می‌کند تا اتفاق ناگوار هنوز نیامده را دیگر مرور نکند.

چند ساعتی از شب گذشته و همچنان مشغول کار هستند. نگاهی به کارکنان کارگاه می‌اندازد و می‌گوید اگر خسته هستید، تعطیل کنید من می‌مانم و بقیه کارها را تکمیل می‌کنم.

مدیر کارگاه از او می‌پرسد: امشب چند تا کار آماده تحویل هست؟ فردا اول صبح میان می‌برن.

به میز خود و میزهای مجاور نگاهی گذار می‌اندازد، برمی‌خیزد و ماسک‌ها رو می‌شمارد و به همراه یکی از همکارانش مشغول بسته‌بندی ماسک‌ها می‌شوند اما انگار آنجا حضور ندارد و حس گزنده‌ای ذهنش را می‌خراشد. مدیر کارگاه متوجه ذهن‌مشغولی‌اش است اما قبل از اینکه علت را جویا شود صدای زنگ تلفن همراه بلند می‌شود.

تلفن را پاسخ می‌دهد و رنگ پریده و نگران مشغول مکالمه:

مگه جواب تستش نیومده؟ چرا زودتر جواب نمیدن؟ کلافه شدم از دلشوره...

بعد از چند دقیقه تلفن را قطع می‌کند. اطرافیان با نگاهی پرسشگر به او می‌نگرند و منتظر هستند خودش به حرف بیاید... سری به تاسف تکان می‌دهد و می‌گوید هنوز جواب تست خواهرم نیامده، امشب هم باید در بیمارستان بستری باشد. اگر آسم نداشت اینقدر نگران نبودم، اگر مبتلا به کرونا باشه چی؟ یعنی میتونه دوام بیاره؟

کار کردنم در کارگاه تولید ماسک، نذر سلامتی مردم و شفای بیماران بود اما فکر نمی‌کردم خانواده خودم درگیر این قصه بشن...

دیگر دلیلی برای خویشتنداری ندارد و بعد از یک هفته، بغض فروخورده را تهی می‌کند. اشکهای گرم چشمان سردش را می‌آزارد.

روزهای حماسه یادآور جهاد و استقامت

این روزها، روزهایی است که بعدها خاطره‌هایی جاوید و ماندگار از آن به جا می‌ماند، خاطراتی به بلندای اراده و همت جمعی... در میان همه سختی دوره طغیان ویروس کرونا، اتفاقات نابی نیز هست که حس زندگی در آنها جاری است.

اقدامات جهادی این روزها یادآور دوره دفاع مقدس است که هر فرد یا گروهی بدون توجه به قشر، شغل، سن، تحصیلات و موقعیت اجتماعی به پشتیبانی نیروهای پشت جبهه می‌پرداخت.

از آن زمان، سالهای بسیاری گذشته... زمانی که کودکی خردسال بیش نبودم اما آن همیاری و همدلی در مساجد و پایگاه‌های بسیج را هنوز به خاطر دارم. شبهای بمباران و موشک‌باران شیراز که با آن هراس کودکانه از آژیر قرمز و دویدن دسته‌جمعی همسایه‌ها  به سمت سنگر محله سپری شد. این روزها دوباره یاد آن دوران زنده می‌شود که اگر چه تلخ اما پر از همدلی، اتحاد و ایثار است.

شرایط فعلی نیز شاید آزمونی است برای از نو زیستن و دوباره یافتن زندگی. دوباره یافتن زیبایی‌هایی که در باورمان یکنواخت و کمرنگ شده بود. یکی از این اتفاقات زیبا و ناب، همیاری زنان و مردان جهادگر و پرتلاش در نقاط مختلف است. برپایی کارگاه‌های تولید ماسک با توجه به نیاز روز جامعه.

در شهرستان داراب نیز مانند نقاط دیگر استان فارس، گروه‌های مردمی با همتی جهادی به تامین نیازهای عمومی می‌پردازند. بانوان شهرستان نیز در این شرایط احساس مسؤولیت کرده و ایفاگر نقشهای اساسی در هموار ساختن مسیر امیدواری و سلامت عموم مردم هستند.

بانوان خستگی‌ناپذیر بر دامنه سخت حادثه

یکی از این بانوان، فاطمه فرهادی کارآفرین فعال دارابی است. او مدیر کارگاه کیف مدرن دارابگرد است و اکنون برای 50 نفر از زنان سرپرست خانوار یا بی‌بضاعت اشتغالزایی کرده است.

 پیش از این در کارگاه تولید کیف، تعدادی از بانوان به طور ثابت و حضوری همکاری کرده و تعدادی نیز در منزل، به تکمیل سفارشها می‌پرداختند. بانوان فعال در کارگاه تولید کیف از طریق اورژانس اجتماعی بهزیستی یا دادگاه خانواده به فرهادی معرفی شده‌اند.

فرهادی در نمایشگاه‌های بانوان کارآفرین داراب حضوری فعال دارد و آثار تولیدی کارگاهش همواره مورد توجه قرار گرفته است. از نیمه دوم اسفند ماه و با شیوع ویروس کرونا، کارگاه خود را تبدیل به مرکز تولید ماسک کرد و ۲۰ تن از بانوان او را در این امر همراهی می‌کنند.

این تولیدی با پشتیبانی سپاه ناحیه داراب و با حضور داوطلبانه بسیجیان خیاط در کنار کارکنان تولیدی اقدام به تولید ماسک کرده است.

این بانوی کارآفرین به خبرنگار فارس در داراب می‌گوید: در کارگاه تولید کیف، ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کردند که از سه هفته قبل با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز همشهریان، به تولید ماسک پرداختیم و کار اصلی را به طور موقت تعطیل کردیم.

فاطمه فرهادی ادامه می‌دهد: تا چند روز گذشته روزانه هزار ماسک در این کارگاه تولید می‌شد و اکنون به دلیل کمبود امکانات این تعداد به ۶۰۰ ماسک در روز کاهش یافته است.

وی بیان می‌کند: تعدادی از بانوان سرپرست خانوار در کنار خواهران بسیجی از ساعت 2 بعدازظهر تا ۹ شب در امر برش و دوخت ماسک با ما همکاری می‌کنند.

فرهادی با اشاره به حمایت سرهنگ هاشمیان، فرمانده سپاه داراب از این تولیدی و تجهیز آن خاطرنشان می‌کند: پشتیبانی و رسیدگی فرمانده سپاه در این مدت دلگرم کننده بود و با نظارت وی چند دستگاه چرخ خیاطی به تولیدی ارائه شده است همچنین ضدعفونی و استریل محوطه و تجهیزات موجود در کارگاه تحت نظر سپاه و تایید شبکه بهداشت انجام شده است.

مدیر کارگاه دارابگرد با اشاره به نحوه توزیع ماسک‌های تولید شده توسط این کارگاه می‌گوید: ماسک‌ها به طور رایگان در ایست‌های بازرسی، پلیس راه، میدان تره‌بار و... توزیع می‌شود البته‌ داروخانه‌ها و کالاهای پزشکی نیز متقاضی دریافت ماسک هستند اما تاکنون پاسخگوی نیاز آنها نبوده‌ایم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 8 چرخ خیاطی در اختیار ما است و کارها بر حسب نیاز بین چرخکاران و برشکاران تقسیم شده است، ادامه می‌دهد: به تازگی یک طاقه پارچه مورد نیاز برای دوخت ماسک را با هزینه شخصی تهیه کرده‌ام و پیش از این برای تامین پارچه از حمایت بسیج برخوردار بودیم.

امید به فرداهایی روشن

فاطمه دهقان که دختری ۲۰ ساله از روستای بیاده شهرستان داراب است، با شوقی خستگی‌ناپذیر از فعالیتش در کارگاه تولید ماسک می‌گوید: در این کارگاه 20 نفر برای برش پارچه و دوخت از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۹ شب مشغول هستند و تولیدات هر روز به مراکز مورد نیاز ارسال می‌شود.

وی اظهار می‌کند: ما گرد هم جمع شده‌ایم تا بخشی از نیازهای عمومی را تامین کنیم و در این شرایط از مردم انتظار داریم با توجه به توصیه‌های بهداشتی و حضور در منزل به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

این بانوی دارابی خاطرنشان می‌کند: ۷ ماه است که در تولیدی کیف دارابگرد حضور یافته و توسط مدیر کارگاه آموزش لازم را دریافت کردم

وی که دلیل فعالیت خود در این کارگاه را مشکلات اقتصادی بیان می‌کند، از اینکه حرفه‌ای آموخته که می‌تواند بخشی از تنگناهای موجود را برطرف کند، خشنود است.

به گفته دهقان پیش از این، 10 نفر به طور ثابت با حضور در کارگاه و ۲۰ نفر در منزل کار دوخت کیف‌های تولیدی را انجام می‌دادند.

دهقان می‌گوید: تا اینکه مدیر کارگاه پس از شیوع بیماری تصمیم گرفت کیف‌ها را جمع‌آوری کرده و اقدام به تولید ماسک کند.

به گزارش فارس، در دو روستا از پاسخن، مادوان، حاجی آباد(زرین دشت) با حمایت سپاه و منتخب مردم داراب و زرین دشت در مجلس مراکز تولید ماسک راه‌اندازی شده و تجهیزات مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته است.

همچنین در روستاهای نوایگان، شهرک غدیر، بهادارن، دولت آباد و بخش فورگ گروه‌های مردمی به طورخودجوش اقدام به تولید ماسک کرده‌اند.

این برنامه جهادی در روستای بهادران و دولت آباد با حمایت الهه پاینده، عضو داراب در شورای اسلامی فارس شکل گرفته است.

در شهرک غدیر نیز نظارت امر بر عهده رقیه محمدی از بانوان بسیجی است. او امیدوارانه از روزهایی می‌گوید که روال زندگی شکل طبیعی خود را بازمی‌یابد.

 محمدی بیان می‌کند: با پیشنهاد و حمایت بسیج اقدام به دوخت ماسک کردیم البته نظارت و اطلاع‌رسانی به عهده بنده بود و دوخت را خواهران دیگر انجام می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای کار تاکنون سه طاقه پارچه را الگو کشیده و برش زدیم و مقداری پارچه را نیز جداگانه در دست تهیه داریم.

محمدی اظهار می‌کند: با ۴ چرخ خیاطی در حسینیه کار می‌کنیم و به یاری خدا در نقاط دیگر نیز خودجوش و جهادی اقدام به تولید ماسک می‌کنند.

این حرکت‌های خودجوش از همان اتفاقهای نابی است که در فراز و نشیب بحران‌ها شاهد آن بوده‌ایم. حرکت‌هایی با حضور مردان و زنان آگاه و دردآشنا. مردمانی از جنس صبر و استقامت و امیدوار به فرداهای روشن.

گزارش از: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/983110/خ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول