اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تبریک‌های متفاوت برای اولین روز جهانی تئاتر بدون اجرا/ دلمان برای خودتان تنگ شده جناب تئاتر

مسوولان هنری و هنرمندان تئاتری با پست‌های اینستاگرامی روز جهانی تئاتر را تبریک گفتند، به کمی‌ها و کاستی‌ها اشاره کردند و برای آمدن روزهای خوش تئاتر ابراز امیدواری کردند.

تبریک‌های متفاوت برای اولین روز جهانی تئاتر بدون  اجرا/ دلمان برای خودتان تنگ شده جناب تئاتر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بیست و هفتم مارس که حالا مصادف با هفتم فروردین ماه است، روز جهانی تئاتر و هنرهای نمایشی نامگذاری شده است. روزی که هر سال بهانه‌ای برای برنامه‌‌های تئاتری شهرمان بود اما امسال با شیوع ویروس کرونا خبری از برنامه‌های تئاتری نیست و مسوولان هنری و هنرمندان تئاتری با پست‌های اینستاگرامی آن را تبریک گفتند، به کمی‌ها و کاستی‌ها اشاره کردند و برای آمدن روزهای خوش تئاتر ابراز امیدواری کردند.

تئاتر یک هنر زنده پویا و دارای روح اندیشه و تدبر است

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی که به مناسبت روز جهانی تئاتر منتشر کرد، نوشت: نوروز باستانی با قدمت چند هزار ساله دوباره میهمان خانه‌هایمان شده تا طبیعت با رویش و سرسبزی خود، پیام احسن الحال را به همگان خاطر نشان کند.

محمدرضا محمدی ادامه داد: هفتم فروردین ماه مصادف با ۲۷ مارس روز جهانی تئاتر، در ایران به روز هنرهای نمایشی نام گرفته است.

وی افزود: هنر تئاتر یک هنر زنده پویا و دارای روح اندیشه و تدبر است که به زبان زندگی با مخاطب خود حرف می‌زند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری جشن‌های مردمی و اجراهای پویا و سرشار از روح لطیف هنری، از اهم برنامه‌های گرامی‌داشت این روز بود، ذکر کرد: این برنامه‌ها به سبب اتفاقات ناخوشایند این روزها، ضمن آرزوی سلامتی برای تمام مردم دنیا و هم میهنان عزیز و خصوصا جامعه هنری کشور عزیزمان، به زمان دیگری موکول شد.

محمدی در پایان نوشت: این روز را به همه اصحاب محترم تئاتر کشور بالاخص هنرمندان و دست‌اندرکاران نمایش خراسان رضوی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم، باشد که خداوند متعال شادی را دوباره به جهان هدیه کند که تنها از او بر می‌آید و دیگر هیچ...

باید تئاتر را جدی بگیریم

پژوهشگر و پیش‌کسوت تئاتر نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز هفتم فروردین(۲۷مارس) روز جهانی تئاتر است، اینکه این روز در ایران مصادف با تعطیلی‌های نوروزی شده، از بدشانسی‌های تئاتر است که همیشه در مهجوری، روز بزرگداشتش هم بی‌رنگ و لعاب است.

حمیدرضا سهیلی اظهار کرد: حدود ۷۲ سال پیش و در سال ۱۹۴۷ میلادی (۱۳۲۶شمسی) به منظور ارج گذاشتن به هنر تاتر نمایندگان ۲۵ کشور مهم جهان به دعوت سازمان جهانی یونسکو موسسه‌ای را به نام موسسه بین المللی تاتر بنا نهادند.

وی ادامه داد: کشور ایران در سال ۱۳۴۰ مرکز ملی تئاتر وابسته به یونسکو را تأسیس کرد و در همان سال یعنی سال ۱۹۶۲ میلادی کشور فنلاند پیشنهاد داد تا یکی از روزهای سال را به نام روز جهانی تئاتر انتخاب و نامگذاری کنند. با تصویب این پیشنهاد، روز ۲۷ مارس که روز تشکیل تئاتر ملل در فرانسه بود، به نام روز جهانی تاتر انتخاب شد.

این پیشکسوت تئاتر خاطرنشان کرد: اما همان‌گونه که ذکر شد این روز درست در میان تعطیلی‌های نوروزی واقع شده و اگر چه قبل از انقلاب برای رفع این مشکل، روزهای پانزدهم اسفند تا پانزدهم فروردین را به بزرگداشت تاتر اختصاص داده بودند، اما این مهم در بعد از انقلاب دنباله نیافت.

سهیلی ذکر کرد: مدتی اردیبهشت ماه هر سال را برای این بزرگداشت انتخاب، و جشنی به عنوان اردیبهشت تاتر برگزار می‌کردند که گویا آن نیز به فراموشی و تعطیلی سپرده شده است. چرا؟ این هم از شانس نداشته تئاتر.

وی با بیان اینکه به عنوان یک دلسوز تاتر، این نکته را متذکر می‌شوم که باید و باید و باید تئاتر را جدی بگیریم، گفت: همه هنرمندان تئاتر از ویژگی خاصی برخوردار هستند، ویژگی هنرمندان تئاتر، آنان را از سایر هنرمندان و مردم متمایز کرده است. هنرمند تئاتر قانع است، زود به هیجان می‌آید و خیلی زود تحت تاثیر هیجاناتش قرار می‌گیرد و به همین زودی هم ممکن است دچار پشیمانی، خشم و یا آرامش شود.

این پژوهشگر تئاتر یادآور شد: هنرمند قانع تئاتر را باید درک کرد، در بروز هیجانات آزادش گذاشت. به او اجازه داد تا آزادانه بیاندیشد، بنویسد و بر صحنه ببرد. نباید او را در منگنه‌های سخت، فشار و انزوا قرار داد تا بتواند هنرش را آنگونه که بایسته است به انجام رساند.

سهیلی افزود: تئاتر همان‌گونه که هنر زندگی، آرامش، عشق و امید است، هنر فریاد و انتقاد نیز هست.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی ممکن است که این خصوصیت‌ هنرمندان تئاتر را یک خصوصیت پرخاشگرانه قلمداد کنند در حالی که هنرمند تئاتر در عین پرخاشگری پر از آرامش است.

این پیشکسوت تئاتر افزود: روز جهانی تئاتر را به همه هنرمندان پر خروش تئاتر تبریک می‌گویم و امیدوارم سال ۹۹ سالی پر از موفقیت برای همه هنرمندان این عرصه باشد و تئاتر در سال نو پر از تلاش‌های نوین باشد.

سهیلی به اتفاقات تئاتر در سال قبل اشاره کرد و نوشت: در سال گذشته نوید ساخت تئاتر شهر مشهد توسط شهرداری یکی از خبرهای نوید بخش برای اهالی تئاتر بود که امیدوارم این خبر به واقعیت و انجام برسد، سال قبل اگر چه سال پر رونقی در زمینه اجرای تئاتر بود ولی تئاتر مشهد نتوانست موفقیت جشنواره‌ای سال پیش‌تر را به دست آورد.

وی در پایان گفت: سال در پیش را سالی پر از آزادی، پر از حمایت، پر از آرامش و پر از موفقیت برای اهالی تاتر آرزو دارم.

دلمان برای خودتان تنگ شده جناب تئاتر

عبدالله برجسته یکی از کارگردانان و بازیگران تئاتر است که به مناسبت این روز با زبان هنر، پیامی نوشته است.

برجسته نوشت: سلام جناب تئاتر

شاید خیلی‌ها در این شرایط گفتن تبریک به شما را درست ندانند.

شما همیشه تئاترید، همان‌طور که بهار همیشه بهار است، باران همیشه باران و امید همیشه امید... شما همیشه عزیزید جناب تئاتر...

شما همیشه مبارکید...

حتی اگر سیل ما را با خود ببرد یا زمین بلرزد یا مثل شرایط اکنون در خانه بمانیم، شما اما همیشه مبارکید...

شما مبارکید اما انگار این ما هستیم که برای شما اسباب زحمت شدیم؛

با مدیریت ناکارآمدمان
با بی‌توجهی‌های نادرست‌مان
با به حاشیه بردن‌های مغرضانه‌مان
با کارهایی به نام شما که به اعتبار شما خدشه وارد کرد
ما را ببخشید جناب تئاتر
ما از نام شما سوء استفاده‌های زیادی کردیم
ما با نام شما به خودمان اعتبار بخشیدیم، اما برای اعتبار شما کاری نکردیم...
ما به نام شما دور هم جمع می‌شویم، اما به جای عشق ورزیدن، دائم در حال دشمنی و کینه‌ورزی به یکدیگر هستیم... می‌دانید چیست جناب تئاتر؟!

ما اگر در تمام این سال‌ها برای شما کت و شلوار مناسب‌تری تهیه می‌کردیم، بهترین عطر دنیا را به شما می‌زدیم و شما را با افتخار و عزت در اجتماع می‌گرداندیم و بالا می‌نشاندیم، الان قطعا همه در خانه می‌ماندیم و هیچ‌کدام‌مان به سفر نمی‌رفتیم و از شر این حادثه تلخ خلاص شده بودیم.

دیگر نیازی به این همه تذکر و آیین‌نامه نبود که با وجود این‌همه تذکر هنوز بعضی از ما در سفریم...

ما اگر در تمام این سال‌ها عاشقانه شما را در آغوش می‌کشیدیم، الان آغوش‌های‌مان از هم دور نمی‌ماند.

ما اگر به شما نزدیک می‌شدیم الان نیاز به رعایت فاصله اجتماعی نبود...

اما صد حیف که هر وقت می‌خواستیم برای شما لباسی در شأن‌تان بخریم پولی نبود و پول خرید لباس برای شما، صرف اقدامات دیگر می‌شد.

هر وقت می‌خواستیم با شما قدم بزنیم، قدمی مهم‌تر گویا بود برای برداشتن!
اما جناب تئاتر... آن اقداماتی که از پول خرید کت و شلوار شما هزینه شد، نتوانست در شرایط اکنون جلوی احتکار ماسک و غیره توسط بعضی‌ها را بگیرد.
نتوانست به بعضی از ما بفهماند که ما همه در برابر هم مسئولیم و نباید به حقوق یکدیگر بی احترامی کنیم...

نتوانست به بعضی از ما بفهماند مادری که ۴۵ روز فرزندش را ندیده چه دردی می‌کشد...

پس شما بی تقصیرید جناب تئاتر.

به امید روزی که بهترین کت و شلوار و عطر دنیا را برای شما بخریم و در تمام جامعه جاری شوید...

دلمان برای خودتان تنگ شده جناب تئاتر
شما برای رسالت‌تان همیشه هستید و خواهید بود.

شما امید بخشید جناب تئاتر...
شما آگاهی بخشید جناب تئاتر...
شما انسان سازید جناب تئاتر...

پس شما همیشه مبارکید... 


روز تئاتر و خوش‌شانسی ایرانی‌ها

یک کارگردان و بازیگر تئاتر نیز نوشت: بدون شک انتخاب هفتم فروردین، به عنوان روز جهانی تئاتر را باید به حساب خوش شانسی ما ایرانی‌ها گذاشت‌.

محمد جهان‌پا افزود: تقارن بزرگ‌ترین دغدغه زندگی ما تئاتری‌ها با زیباترین روزهای سال، زیباترین روزهای طبیعت و زیباترین خاطرات کودکی و زندگی مان قطعا می‌تواند یکی از بهترین اتفاقات ممکن باشد؛ مخصوصا برای هنرمندان تاتر کودک و نوجوان، که بالذات همیشه از دیگران کودک ترند، همیشه کودک درونشان از دیگران بیش فعال‌تر است و همیشه روحشان در کالبد کودکی جستجوگر و سرخوش در کوچه باغ‌های عید و بهار در تکاپو و هیاهوست.

این کارگردان تئاتر در پایان عنوان کرد: امیدواریم این روز جهانی تئاتر، که متاسفانه امسال بدون تئاتر در همه جهان است، آخرین سال این گونه خود را تجربه کرده باشد و از اینجا به بعد، همه سالمان پر از بهار باشد و همه بهارمان پر از تئاتر.

دانوش یزدان‌پناه، تارخ اردشیری و دیگر هنرمندان تئاتر مشهد نیز با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از اجراهای مختلف تئاتر در مشهد این روز به یکدیگر تبریک گفتند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول