اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ترامپ قدرت بازگرداندن اقتصاد آمریکا به حالت عادی را ندارد

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته گفت که قصد دارد حدود دو هفته دیگر فعالیت اقتصاد آمریکا را از سر گیرد، اما براساس قانون اساسی کشور و با توجه به روند شیوع ویروس کرونا در آمریکا، مقامات محلی اجازه این کار را به ترامپ نخواهند داد.

ترامپ قدرت بازگرداندن اقتصاد آمریکا به حالت عادی را ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، شب گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که وی قصد دارد، فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا را در روز 12 آوریل از سرگیرد و این در حالی است که شاهد گسترش شیوع ویروس کرونا در برخی ایالت‌های آمریکا و بالا رفتن تلفات هستیم. 

کارشناسان قانونی و قضایی می‌گویند، از نظر قانون اساسی، رئیس جمهور آمریکا برای صدور فرمان بازگشت شهروندان به محل کار خود و بازگشایی ادارات دولتی در شهرها، بازگرداندن حمل و نقل و شرکت‌ها به شرایط عادی قدرت کمی دارد. 

براساس قانون اساسی در آمریکا، نظام حاکم بر این کشور ساختار فدرال دارد و این بدان معناست که قدرت بین دولت‌های ایالتی و یک دولت ملی تقسیم شده است. 

براساس بند 10 قانون اساسی آمریکا، دولت‌های ایالتی تصمیم‌گیری درباره واکنش نسبت به شیوع بیماری‌ها برعهده دولت‌های محلی است و نه دولت فدرال. با توجه به این رویکرد، واکنش به فجایع طبیعی و اتفاقات این‌چنینی برعهده دولت‌های ایالتی است و دولت فدرال و ملی باید از آنها حمایت کنند. 

جان کوهن مقام سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا و استاد کنونی دانشگاه جورج تون می‌گوید: روند تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن اقتصاد به شرایط عادی بیش از آنکه بالا به پایین باشد، پایین به بالاست. 

وی تأکید کرد: به طور معمول مقامات محلی و ایالتی که از نزدیک شاهد شرایط هستند، درک بهتری درباره وضعیت مردم خود از ایالت‌های خود دارند. از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا هم نمی‌تواند قوانین ایالتی وضع شده در این شرایط را نقض کند.

رابرت چسنی، استاد امنیت ملی دانشگاه تگزاس می‌گوید: ترامپ می‌تواند به صورت سراسری توصیه‌هایی را ارائه دهد، اما از نظر قانون اساسی، رئیس‌جمهور نمی‌تواند دستور ماندن شهروندان در خانه که از سوی مقام‌های ایالتی صادر شده را لغو کند. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول