اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتهام‌پراکنی دوباره پامپئو علیه ایران با «کرونا»

وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه تلاش کرد از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان به عنوان ابزار فشار علیه ایران و چین استفاده کند.

اتهام‌پراکنی دوباره پامپئو علیه ایران با «کرونا»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه از پاسخ دادن به سئوالات درباره مدیریت ضعیف دولت کشورش در کنترل ویروس «کرونای جدید» طفره رفت، اما ایران و چین را به انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره این ویروس متهم کرد. 

وزیر خارجه آمریکا که در روزهای گذشته هم تلاش کرده از شیوع کرونا به عنوان روشی برای پیشبرد سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران استفاده کند امروز هم دولت ایران را به «دروغگویی» درباره میزات تلفات ناشی از ویروس کرونای جدید متهم کرد. 

ژست بشردوستانه حین فشار حداکثری

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش علی‌رغم آنکه دولت کشورش تمام تلاشش را برای سخت‌تر کردن وضعیت معیشتی علیه ایران به کار گرفته بار دیگر ژست بشردوستانه گرفت و گفت واشنگتن حاضر است به ایران برای مقابله با کرونا کمک کند. 

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته بارها به دلیل تنگ کردن عرصه بر شرکت‌های دارویی و غذایی در مبادلات با ایران و همچنین جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در مواقع بحران مورد انتقاد قرار گرفته است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان زمین‌لرزه کرمانشاه، کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. 

دولت دونالد ترامپ همچنین آبان‌ماه سال جاری دستورالعملی صادر کرد که به گفته کارشناسان مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را دشوار می‌کرد. 

خزانه‌داری آمریکا در آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی  قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد. 

واشنگتن، علی‌رغم این، در راستای سیاست «فشارحداکثری» سعی می‌کند هنگام بروز مشکلات، از جمله بلایای طبیعی از کارزارهای رسانه‌ای و جنگ تبلیغاتی برای القای ناامیدی در میان جامعه ایران استفاده کند. 

دولت آمریکا اخیراً همزمان با اعلام ورود ویروس «کرونا» به ایران تلاش کرده از این مسئله به عنوان ابزاری جدید برای پیشبرد این سیاست بهره بگیرد.

اتهام‌پراکنی علیه چین

پامپئو در ادامه سخنانش امروز  همچنین مدعی شد چین هم به غلط آمریکا را بابت همه‌گیر شدن بیماری «کووید-۱۹» که بر اثر ورود ویروس کرونای جدید به بدن ایجاد می‌شود مقصر دانسته است. 

پامپئو که برای نسبت دادن همه‌گیری کرونای جدید به چین به جای گفتن نام آن از عبارت «ویروس ووهان» استفاده می‌کرد گفت: «مسئولان ایران چندین هفته درباره ویروس ووهان دروغ گفتند. مقام‌های ایران تلاش می‌کنند از قبول مسئولیت به خاطر بی‌کفایتی‌شان خودداری کنند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره چین گفت: «کارزار اطلاعات دروغین که آنها راه انداخته‌اند با هدف گریز از مسئولیت طراحی شده است. الان وقت اتهام‌پراکنی نیست، وقت حل کردن این همه‌گیری جهانی و همکاری برای پایین آوردن مخاطرات علیه آمریکایی‌ها و همه مردم سراسر دنیا است.»

جنگ بیولوژیک آمریکا؟ 

دولت چین پنج‌شنبه از آمریکا خواسته بود در مورد سابقه ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» بر اثر ویروس کرونای جدید در آمریکا و احتمال انتقال این ویروس به چین توسط ارتش آمریکا، شفاف‌سازی کند. 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد در توییتر نوشت: «شروع [ابتلای] بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟»

وی افزود: «شاید این ارتش ایالات متحده بوده که این همه‌گیری را به "ووهان" برده است. شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! ایالات متحده به ما یک توضیح بدهکار است.»

او در مورد احتمال انتقال ویروس توسط ارتش آمریکا به ووهان که فعلا نقطه اولیه انتشار ویروس کرونا شناخته می‌شود، توضیحی نداد، اما در روزهای گذشته مقام‌های چینی در مورد اینکه این شهر واقعا کانون اولیه شیوع ویروس بوده، ابراز تردید کرده‌اند.

هفته گذشته وزارت خارجه چین از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به دلیل آنکه از ویروس کرونا تحت عنوان «ویروس ووهان» یاد کرد، انتقاد کرد و اظهارات وی را در تضاد با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت خواند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول