اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اوقاف استان تهران برای آزادی زندانیان بدهکار مالی ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داد

معاون اوقاف استان تهران گفت: با توجه به اینکه زندان‌ها از اماکن پرخطر در شیوع کروناست، رایزنی‌هایی انجام شد تا تعدادی از زندانیان بدهکار مالی، قبل از نوروز آزاد شوند. برای این منظور، اوقاف 10 میلیارد ریال از درآمد موقوفات و حمایت خیران اختصاص داد.

اوقاف استان تهران برای آزادی زندانیان بدهکار مالی ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امامزادگان و بقاع متبرکه هر ساله در ایام ماه رجب و همچنین نوروز به ویژه لحظه تحویل سال جدید میزبان مردم و مسافران نوروزی بودند و در این اماکن مقدس با برپایی مراسم جشن نوروز از افراد پذیرایی می‌شد.

امسال با شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا، اقداماتی که در ایام نوروز در بقاع متبرکه صورت می‌گرفت، متوقف شده است و هیچ‌گونه مراسم یا جشنی در این ایام برگزار نمی‌شود و بر اساس بخشنامه سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری آیین تحویل سال نو و هرگونه مراسم تجمعی در دفاتر بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور ممنوع شده است.

با این حال خادمان بقاع متبرکه با تعطیلی امامزادگان دست از کار نکشیده و برای مبارزه با کرونا وارد میدان شده‌اند.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با «حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی» معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

تمام برنامه‌های بقاع متبرکه لغو شد/ هیچ مسافری در امامزاده‌ها اسکان داده نمی‌شود

یکی از برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام نوروز اجرای طرح آرامش بهاری است. امسال با توجه به تقارن ایام رجبیه و نوروز به طور حتم برنامه‌های متنوعی برای تحویل سال ۹۹ در بقاع متبرکه پیش‌بینی شده بود. اکنون با شیوع ویروس کرونا در بقاع متبرکه چه اقداماتی انجام می‌شود؟

سال‌های گذشته برنامه‌های ولادت امیرالمؤمینن (ع)، لیلةالرغائب، بعث رسول اکرم (ص) هم‌زمان با اعیاد رجبیه در بقاع متبرکه بسیار متنوع برگزار شد. امسال نیز با توجه به تقارن ماه رجب و ایام نوروز ۹۹، ما برنامه‌های متنوعی را برای زائران و همچنین مسافران نوروزی پیش‌بینی کرده بودیم که با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های وزارت بهداشت و همچنین ستاد مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع این ویروس، تمام برنامه‎های فرهنگی در بقاع متبرکه لغو شدند.

پس از ابلاغ ممنوعیت تجمع و برگزاری مراسم‌ها توسط وزارت بهداشت و پس از آن سازمان اوقاف و امورخیریه، ما نیز تمام برنامه‌ها و حتی برپایی نمازهای جماعات را در بقاع متبرکه متوقف کردیم تا با توجه به اهمیت جلوگیری از کرونا بتوانیم گامی به سوی مهار آن برداریم.

بر همین اساس امسال نه تنها در پنج‌شنبه آخر سال، بلکه در ایام نوروز هم امکان حضور زائران و افراد در بقاع متبرکه وجود ندارد و تمام بقاع متبرکه استان تهران تعطیل است و در صورت باز بودن تربت‌خانه و شبستان در هر محله‌ای تخلف صورت گرفته و با آن‌ها برخورد می‌کنیم که این اقدام به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.

همچنین با این روند برگزاری طرح آرامش بهاری و اسکان مسافران نوروزی در بقاع متبرکه امکان‌پذیر نیست و هیچ مسافری در بقاع متبرکه اسکان داده نمی‌شود.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار ماسک در استان تهران توزیع شده است

برخی از بقاع متبرکه برای جلوگیری از ویروس کرونا، اقدام به تولید ماسک کرده‌اند. آیا اداره اوقاف استان تهران سعی در جذب موقوفات مردمی برای مهار کرونا کرده است؟

برای مهار این ویروس سعی کردیم از ظرفیت بقاع متبرکه برای تولید ماسک‌ها و بسته‌بندی مواد ضدعفونی استفاده کنیم. به طوری که هزینه‌هایی که قرار بود برای برگزاری جشن نوروز و ایام رجبیه در بقاع متبرکه صرف شود، برای تولید ماسک و خرید مواد ضدعفونی و همینطور توزیع آن در بین مردم هزینه می‌شود. البته خیران نیز همکاری خوبی داشته‌اند و برای مهار ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم موقوفاتی داشته‌اند.

روند تولید و توزیع ماسک همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار ماسک توسط خادمان افتخاری و با همکاری بسیج و نهادهای بهداشتی و درمانی تولید و در سطح استان تهران توزیع شده است.

توزیع بسته حمایتی بین نیازمندان

با توجه به اینکه بسیاری از مردم روزانه وقف‌های متعددی می‌کنند و هزینه‌هایی را در اختیار اوقاف قرار می‌دهند، اداره اوقاف استان تهران اقدامی برای کاهش نگرانی خانواده‌های کم درآمد که شیوع کرونا وضعیت معیشتی آن‌ها را تحت شعاع قرار داده، پیش بینی کرده است؟

در کنار تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، با توجه به اینکه برخی از مشاغل روزمزد هستند و در این ایام با شیوع ویرس کرونا امکان درآمدزایی ندارد، به منظور حمایت از آن‌ها بسته‌های معیشتی و ارزاق مایحتاج از محل موقوفات برای نیازمندان تهیه شده است که به مرور زمان بین آن‌ها توزیع خواهد شد.

همچنین ضدعفونی معابر عمومی و وسایل عمومی که در طول روز مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، شبانه توسط خادمان بقاع متبرکه و افراد جهادگر با هماهنگی مراجع ذی‌ربط انجام می‌‌شود.

تخصیص بودجه یک میلیارد تومانی برای آزادسازی زندانیان بدهکار مالی

با توجه به اینکه زندان‌ها نیز از اماکن پرخطر برای شیوع ویروس کرونا به شمار می‌روند، از دیگر مواردی که طی چند روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته است، زندان‌ها بودند که با توجه به حفظ سلامت افراد، رایزنی‌هایی با دستگاه‌های مختلف انجام شده است تا تعدادی از زندانیان که به خاطر بدهی در زندان هستند، قبل از نوروز ۹۹ به آغوش خانواده بازگردند تا با عمل شعار در خانه می‌مانیم برای مهار ویروس کرونا گامی برداشته باشیم.

به همین منظور از درآمد موقوفات مرتبط و حمایت خیران سعی داریم این زندانیان را تا آخر هفته جاری از زندان‌ها آزاد کنیم که بر همین اساس یک میلیارد تومان به حساب مربوط به دادگستری واریز خواهد شد تا برخی زندانیان بدهکار مالی آزاد شوند و در این ایام در کنار خانواده باشند. 

تمام بقاع متبرکه استان تهران تعطیل است/ پخش زیارت مجازی در بقاع متبرکه از رسانه ملی

با تعطیلی بقاع متبرکه، آیا برنامه‌ای برای زیارت مجازی و بهره‌مندی از فیض زیارت امامزادگان دارید؟

تمام بقاع متبرکه استان تهران با توجه به دستور اکید ستاد مبارزه با ویروس کرونا تعطیل است و حتی ما از زائران خواهش کردیم که به بقاع متبرکه مراجعه نداشته باشند. یعنی همانطور بهشت زهرا اعلام کرد که مردم پنج‌شنبه آخر سال از حضور در این مکان و زیارت اهل قبور بپرهیزند، ما نیز از مردم استان تهران می‌خواهیم برای مبارزه با کرونا در خانه بمانند و زیارت اهل قبور و امامزادگان را به زمانی دیگر موکول کنند.

همچنین ما برای اینکه افراد از فیض زیارت بقاع متبرکه بهره‌مند شوند، زیات مجازی را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین با هماهنگی صورت گرفته با مداحان و رسانه ملی، برنامه‌هایی در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌شود که در این مراسم فقط مداح حضور دارد به مدیحه‌سرایی می‌پردازد و تیم تصویربرداری اقدام به ضبط برنامه می‌کند و این برنامه در زمان‌های مختلف از شبکه‌های رسانه ملی پخش خواهد شد.

توصیه به زیارت مجازی 

برخی تعطیلی اماکن زیارتی را دستمایه تخریب اسلام و اعتقادات شیعه کرده‌اند، به طوری که در شبکه‌های مجازی و بیگانه همواره این اقدام را بی‌نتیجه بودن زیارت عنوان می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟

حضور صرفاً فیزیکی در بقاع متبرکه و امامزادگان شفادهنده نیست، بلکه باید توسل قلبی داشته باشیم. در کنار این امر، طبق احادیث داریم «الاعمال بالنیات» نیت افراد از انجام عملی مهم‌تر است. بنابراین اگر نیتی داشتند که در لحظه تحویل سال یا زمانی دیگر به امامزادگان و بقاع متبرکه مشرف شوند، مثل آن است که این عمل را انجام داده‌اند. اما با توجه به شرایط موجود امکان حضور افراد در بقاع متبرکه وجود ندارد و بهتر است از راه دور یا مجازی به زیارت بپردازند و به این بزرگواران متوسل شوند و مطمئن باشند توسل قلبی و واقعی به این بزرگواران از راه دور هم نتیجه‌بخش است.

لزوم توسل قلبی به امامان معصوم و امامزادگان برای دفع بلای کرونا

در عین حال برخی با ایجاد شبهه افکنی سعی داند که رابطه مردم با امامزادگان را تخریب کنند و با طرح مسائل مختلف این رابطه را زیر سؤال می‌برند که درپاسخ به آن‌ها باید گفت که دین به صورت روشن و واضح بیان کرده است که روزه گرفتن واجب است، اما اگر همین روزه واجب به سلامتی فرد لطمه وارد کند، حرام می‌شود. یا در احکام و شرعیات داریم که اگر نماز را نمی‌توانید ایستاده اقامه کنید، نشسته بخوانید یا حتی خوابیده و با اشاره. پس همانطور که زیارت امام معصوم (ع) یا حتی امامزاده لازم التعظیم ثواب دارد، همان دین هم می‌گوید که در صورت تولید خطر جانی، همین زیارت حرام است. پس با توجه به اینکه حضور در این اماکن با توجه به ازدحام جمعیت خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، نباید به این اماکن مراجعه کرد و همین زیارت حرام می‌شود. اهل بیت (ع) هم چنین دستوراتی را به ما داده‌اند و ما نیز با توجه به دستورات آن‌ها و استفاده از عقل و دانش باید به آن‌ها عمل کنیم.

البته باید مجدد متذکر شوم اینکه ائمه اطهار (ع) یا امامزادگان شفا می‌دهند، شکی نیست، اما مردم باید بدانند آنچه شفابخش به شمار می‌رود، توسل خالص به آن‌هاست که می‌توان از راه دور هم به آن‌ها توسل جست و برای دفع کرونا از آن‌ها یاری خواست.

بنابراین از تمام مردم می‌خواهیم که ضمن رعایت موارد بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا، برای مهار این ویروس منحوس از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند، چرا که مرحله نخست مبارزه با ویروس کرونا، خود افراد هستند که با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند این ویروس را از مهار کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول