اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۵ روایت از داروخانه‌های مشهد در جنگ با کرونا/ معاون استاندار: همه کمک کنند؛ مشکل تولید داریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: باید همه را به کمک در تولید محصولات پزشکی تشویق کنیم؛ زیرا کالاهایی نیست که به صورت یک‌جا وارد کشور کنیم یا دولت اعتباری دهد زیرا در بخش تولید آنها مشکل داریم.

۵ روایت از داروخانه‌های مشهد در جنگ با کرونا/ معاون استاندار: همه کمک کنند؛ مشکل تولید داریم

خبرگزاری فارس، مشهد - «ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی نداریم»، از روزهای ابتدایی ورود مهمان ناخوانده‌ای به اسم کروناویروس، اطلاعیه ویترین اکثر داروخانه‌ها شده، اما کم کم که تب و تاب تهیه ملزومات بهداشتی کمتر شد این اطلاعیه‌ها نیز کمتر به چشم می‌خورد.

۱۳ اسفندماه بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از تامین نیاز داروخانه‌های استان به ماسک سه لایه و دستکش پلاستیکی خبر داد و گفت از چهاردهم اسفندماه توزیع این ملزومات برای پیشگیری از کرونا آغاز می‌شود.

علی رسولیان که در حاشیه سومین نشست کمیته اقتصادی تأمین، توزیع و نظارت بر بازار ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با کرونا سخن می‌گفت از برنامه‌ریزی برای تأمین روزانه ۸۰ هزار ماسک سه لایه در خراسان رضوی گفته بود و توضیح داد که ۸۰ درصد از ماسک‌های سه ‌لایه تأمین شده در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۲۰ درصد در اختیار داروخانه‌ها و مراکز عرضه قرار می‌گیرد.

این خبر نگرانی‌ها و جو روانی نبود اقلام مبارزه با کروناویروس را کمتر کرد اما پس از چند روز باز هم دغدغه مردمی که دست خالی از داروخانه‌ها برمی‌گشتند به چشم می‌خورد و باید فهمید حقیقت جاری در داروخانه‌های مشهد چیست؟

روایت اول| متصدی داروخانه: برای خودمان هم ماسک نداریم

داروخانه‌ای در اواسط خیابان کوهسنگی اولین محلی است که برای تهیه ماسک مراجعه می‌کنم، هیچ اطلاعیه‌ای روی شیشه نیست اما خانم متصدی داروخانه قاطع می‌گوید ماسک نداریم.

وقتی می‌پرسم کی مجدد مراجعه کنم می‌شنوم که «ما خودمان هم برای نیاز خودمان به ماسک احتیاج داریم ولی مشخص نیست کی ماسک برسد.»

از زمان اتمام ماسک می‌پرسم و متوجه می‌شوم از اوایل شیوع کرونا ماسک‌های موجود در داروخانه که به اتمام رسیده دیگر ماسکی برای توزیع نداشتند و شرکت‌های توزیع‌کننده قبلی هم ماسکی به داروخانه نمی‌فروشند.

روایت دوم| دکتر داروخانه شبانه روزی: فقط یک بار سهمیه ماسک دانشگاهی دادند و تمام شد

به امید اینکه در داروخانه شبانه‌روزی پاسخ متفاوتی بشنوم راهی الندشت می‌شوم.

آقایی برای خرید دستکش مراجعه کرده و در پاسخ می‌شنود که «همین الان تمام شد» خانم متصدی داروخانه از دکتر می‌پرسد دستکش ظهر می‌رسد؟ و پاسخ منفی است.

من برای ماسک سوال می‌کنم و می‌شنوم «چند روز قبل تمام کردیم» وقتی جویای زمان مجدد برای مراجعه و خرید ماسک می‌شوم خانم متصدی می‌گوید چقدر سؤالات سختی می‌پرسی، با دکتر داروخانه صحبت کن.

دکتر داروخانه مشغول صحبت با تلفن است و حین انتظار برای اتمام صحبتش می‌شنوم که بازاریاب یک شرکت توزیع اقلام بهداشتی به مشتری خود می‌گوید «الکل برای همه مشتری‌های مسیرهایم زده‌ام اگر توان پرداخت ندارید در چند روز آینده الکل هم توزیع نمی‌شود و الان این الکل‌ها از طلا گران‌ترند و روی هوا می‌زنندش!» متصدی داروخانه هم با بازاریاب دیگری مشغول صحبت است و می‌گوید «ژل ضدعفونی و ماسک را به ما نمی‌دهند! الکل هم مثل همین می‌شود!»

با خودم مرور می‌کنم هفت روز قبل بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت «با افزایش تولید الکل توسط دو واحد تولیدی، ظرفیت تولید این ماده در استان از ۱۵ هزار لیتر به ۲۱ هزار لیتر در روز افزایش یافت» البته رسولیان وعده داده بود که این دو واحد تولیدی ظرفیت تولید الکل خود را طی ۱۰ روز آینده در مجموع به ۳۰ هزار لیتر در روز افزایش دهند.

تلفن دکتر تمام شد و در پاسخ به سوالم که خودتان سفارش ماسک ندادید یا دنبالش هستید و پیدا نشده توضیح داد «فعلا که ماسکی نیست یک بار فقط سهمیه دانشگاهی آوردند که تمام شد و می‌گویند حق فروش نداریم.»

می‌پرسم شرکت‌های قبلی که ماسک توزیع می‌کردند الان در چه وضعیتی هستند و می‌شنوم «شرکتی الان نیست فقط تولیدکنندگان آزاد هستند و به جز آن از طرف دانشگاه علوم پزشکی مشهد سهمیه مصوب داریم، ماسک‌های آزاد هم بیشتر در اختیار شهرداری هستند.»

روایت سوم| دکتر داروخانه: شرکت‌های توزیع کننده قبلی می‌گویند بار داریم حق فروش نداریم

حوالی بیمارستان امام رضا(ع) تجمع داروخانه‌هاست که امیدوارم از آنجا دست خالی برنگردم، وارد یکی از داروخانه‌ها می‌شوم و باز هم به سوال تکراری جواب تکراری «نه» داده می‌شود.

از متصدی داروخانه در مورد نحوه توزیع و سهمیه‌های دانشگاه علوم پزشکی می‌پرسم که با ناراحتی می‌گوید «دروغ است به ما که سهمیه‌ای ندادند» و وقتی توضیح می‌دهم داروخانه قبلی گفت سهمیه محدود مصوب داریم این‌بار خانم متصدی کاملتر توضیح داد که «مثل اینکه شبانه‌روزی‌ها با حضور نماینده استاندار و فرماندار سهمیه‌هایی را می‌گیرند ولی ما نه!»

جویای وضعیت شرکت‌های توزیع کننده ماسک که قبلاً تأمین ماسک داروخانه برعهده آن‌ها بود می‌شوم و می‌پرسم آیا الان این اقلام را فقط به علوم پزشکی می‌دهند؟ دکتر داروخانه توضیح می‌دهد «الان پرستارهای همین بیمارستان امام رضا(ع) را سراغ دارم که ماسک ندارند و گله می‌کنند، اگر علوم پزشکی همه این تولیدات را می‌خرید چرا پرستارهایش بدون ماسک باشند؟ بعضی از شرکت‌های توزیع کننده سابق می‌گویند بار داریم ولی حق فروش نداریم بعضی دیگر می‌گویند تمام کردیم و نتوانستیم از کارخانه تولیدکننده بگیریم.»

در مورد الکل و مواد ضدعفونی کننده می‌پرسم که دکتر داروخانه پاسخ می‌دهد «الکل به صورت قطره‌ای مثلاً شرکت بهس... در هر فاکتوری که خرید می‌کنیم یک بسته الکل برای ما دارد و شرکت بهش.... با دستور معاونت به سختی از کارخانه الکل می‌گیرد و به صورت پنج الی ۶ عدد به داروخانه‌ها می‌دهد ولی هنوز نتوانسته به همه داروخانه‌ها الکل بدهد.»

از ممنوعیت توزیع برای الکل که بازاریاب یک دارویی در داروخانه شبانه‌روزی قبلی گفته بود می‌پرسم اطلاعی دارند؟ و توضیح می‌شنوم «اگر به خاطر خوردن الکل صنعتی گفتند بعید است هیچ داروخانه‌ای الکل صنعتی را دست مردمی بدهد که دچار این مشکلات شده‌اند، داروخانه‌ها همین اتانولی ۹۶ درصدی که سهمیه دارند را می‌گیرند طبق دستور ساختی که از w.h.o تایید شده مقدار آب، گلیسیرین، آب اکسیژنه یا با ایزوپروپیل الکل را فراهم می‌کنند و مواد ضدعفونی کننده درست می‌کنند.»

پرسیدم پس چرا مردم الکل صنعتی خوردند؟ دکتر توضیح می‌دهد «موقعی که این الکل‌ها تمام شد و بازه‌ای در بازار الکل نبود بعضی‌ها الکل صنعتی که روی آن هم نوشته برای مصارف صنعتی یا سوخت چراغ و موارد اینچنینی و هیچ اسمی از مواد ضدعفونی کننده ندارد از سطح سوپرمارکت‌ها فقط به خاطر اسم الکل خریداری کردند و اصلا توی داروخانه نبوده البته در داروخانه الکل صنعتی داریم ولی این الکل برای ضدعفونی کننده به دست مردم داده نمی‌شود.»

از توضیحات دکتر تشکر می‌کنم و به امید اینکه داروخانه مرکزی امام ملزومات بهداشتی مرتبط با کرونا را داشته باشد.

روایت چهارم| نماینده بانک: ما بانک هستیم هم ضدعفونی کننده دست لازم داریم هم سطوح

داروخانه طبق تصورم شلوغ است و باید برای فهمیدن اوضاع مستقیم با مسؤولش صحبت کنم تا جواب مطمئن‌تری بگیرم، به اتاق مسؤول داروخانه مراجعه می‌کنم ولی کسی نیست، می‌پرسم و می‌گویند باجه ۹ محل داروهای بدون نسخه مراجعه کنم.

جلوی باجه سه چهار نفری منتظر هستند و از من می‌خواهند داخل صف باشم، دو نفر کارشان تمام می‌شود، نوبت به پیرزنی که مشغول چانه زدن برای ۲۰ هزار تومان تخفیف بود می‌رسد، بعد از آن نوبت آقایی است که با یک نامه پاراف شده برای گرفتن مواد ضدعفونی کننده آمده، مسؤول داروخانه می‌گوید «یا دست یا سطوح» آقای جوان با نگرانی پاسخ می‌دهد «هم دست هم سطوح، از من پرسیدند کدام مورد و گفتم هر دو را می‌خواهیم ما بانک هستیم و به ضدعفونی هم دست نیاز داریم هم سطوح»

مسؤول داروخانه می‌گوید «توی پاراف نامه نوشته یا دست یا سطوح، شما برای هر جایی بخواهید فرقی ندارد یکی را می‌دهم، کدامش؟» نماینده بانک خواهش می‌کند نامه را بدهند تا برای پاراف مجدد ببرد چون هم دست برایشان ضروری است هم سطوح.

نوبت به من می‌رسد، می‌پرسم مسؤول داروخانه شمایید؟ با سر تایید می‌کند، می‌گویم چند سؤال در مورد اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و نحوه توزیع شدن در این داروخانه دارم و در پاسخ به سمت روابط عمومی هدایت می‌شوم.

روابط عمومی داروخانه برایم توضیح می‌دهد که بدون نامه کتبی از حراست آستان قدس رضوی حق مصاحبه یا تهیه گزارش ندارید و فقط با مجوز کتبی حراست! آستان قدس به سؤال پاسخ داده می‌شود.

مشاهدات میدانی اما حکایت از کمبودها در این داروخانه دارد، می‌شنوم یکی از کارکنان می‌گوید اگر ماسک بود خودمان قبل از همه استفاده می‌کردیم و تفاوت ماسک‌هایی که روی صورت پرسنل داروخانه به چشم می‌خورد شاید گواه همین مسئله بود که هر کسی خودش تهیه کرده است.

البته داروخانه مرکزی امام در زمینه تولیدات مواد ضدعفونی کننده نیز مشغول به فعالیت است که مجوز صحبت با بخش آزمایشگاهی هم در دستان حراست آستان قدس رضوی است!

روایت پنجم| متصدی داروخانه شبانه‌روزی: اگر ماسک سهمیه‌ای بود باید حداقل یک هفته می‌داشتیم

داروخانه شبانه‌روزی دیگری در نزدیکی یکی از بیمارستان‌های همیشه شلوغ شهر مقصد آخرم است، وارد می‌شوم و از متصدی داروخانه که آقای جوانی است می‌پرسم از ملزومات بهداشتی مربوط به کرونا چه اقلامی دارید؟

در پاسخ می‌گوید «چیزی برایمان نمانده، ژل دست داشتیم که تمام کردیم، تنها چیزی که داریم الکل است که فقط برای ضدعفونی سطوح داریم.»

از ماسک می‌پرسم و می‌گوید «چند هفته است که ماسک نداریم» با تعجب پیگیر سهمیه علوم پزشکی می‌شوم و توضیح می‌دهد «سهمیه که یک بسته دو بسته نیست، اگر سهمیه‌ای بود باید حداقل یک هفته داشته باشیم!»

خانمی برای خرید ژل ضدعفونی مراجعه کرده و وقتی می‌شنود نداریم با لحن معترض می‌گوید همکارش خریده چرا به او نمی‌دهند؟

یکی دیگر از پرسنل داروخانه که خانم جوانی است می‌گوید «احتمالا پریروز بوده چون دو روز است تمام کردیم» خانم خریدار جویای الکل می‌شود و آقای داروخانه‌چی می‌گوید «بله داریم» سه تا طلب می‌کند و در کمال تعجب هر دو پرسنل داروخانه می‌گویند «نه، فقط یک عدد» قیمت الکل ضدعفونی سطوح هم ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کنجکاوانه می‌پرسم علت عدم توزیع ماسک چیست؟ خانم جوان پاسخ می‌دهد «شاید شرکت‌های توزیع با جاهای دیگر کار می‌کنند یا کارخانه‌ها قیمت‌ها را بالا بردند» همکار آقایش توضیح می‌دهد «وقتی تقاضا زیاد است و مردم الکی ماسک می‌خرند وضعیت همین می‌شود در حالی که ماسک زیاد هم لازم نیست»، پرسنل دیگری ادامه می‌دهد «اگر داروخانه با فاکتور گران بخرد جریمه می‌شود» از این فرد هم می‌پرسم هیچ توزیعی از سمت علوم پزشکی نیست؟ پاسخ می‌دهد «من اطلاع ندارم ولی برخی کالای طب‌ها با قیمت بالا دارند» آقای داروخانه‌چی با لبخند می‌گوید «علوم پزشکی؟ خود بیمارستان این روبه‌رو الآن ندارد، اگر علوم پزشکی داشت که این مراکز باید می‌داشتند نه اینکه پرسنلش برای خرید دنبال ماسک آزاد بگردند، وقتی تقاضا زیاد است چین هم باشیم تمام می‌کنیم.»

اعتراض می‌کنم که چرا از این سر شهر تا آن سر شهر در داروخانه‌های متعدد پیدا نمی‌شود؟ همان آقا ادامه می‌دهد «الآن ما داشته باشیم شما چندتا می‌خری؟ پنج تا؟ ۱۰ یا ۲۰ تا؟ وقتی توزیع مدیریت شده نیست وضعیت همین است.»

خانم جوان ادامه می‌دهد «ما به سهم خودمان برای الکل سهمیه‌بندی کردیم به هر نفر فقط یکی می‌دهیم تا افراد بیشتری دست پر از داروخانه خارج شوند.»
 
اگر هر نفر در استان روزی یک ماسک بزند نیاز به ۶.۵ میلیون ماسک داریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی کسی است که این روزها از تولید و توزیع ملزومات بهداشتی مورد نیاز در رابطه با کرونا زیاد صحبت می‌کند.

علی رسولیان وقتی شرح وضعیت داروخانه‌های سطح شهر را می‌شنود، می‌گوید: اتفاقی غیرمعمول افتاده و نیاز مردم به اقلام بهداشتی مثل نیاز به مواد غذایی مصرفی نیست، برای همین نمی‌توانیم متوسط مصرف مردم را محاسبه کنیم و بفهمیم نیاز روزانه یا هفتگی چقدر است.

وی ادامه می‌دهد: فرآیند تأمین، توزیع و نظارت به‌صورت مستقیم با وزارت بهداشت است و ما حتی اجازه و مسؤولیت تأمین هم نداریم خودشان مجوز تمام محصولات را به صورت متمرکز می‌دهند و همه کار را وزارت بهداشت انجام می‌دهد. اخیرا مجوز الکل که شما بخواهید از یک واحد الکل بگیرید مستقیم وزارت بهداشت می‌دهد که قبلاً مجوزش با دانشگاه علوم‌پزشکی استان‌ها بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خودشان را به‌عنوان بخشی کمک کننده نام می‌برد و توضیح می‌دهد: ما با دوستان همراهی می‌کنیم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم در حدی که بضاعت ما باشد و از تولیدات استانی کمک کنیم و یک سری خریدها را انجام دهیم.

رسولیان برای پیش‌بینی مصرف اقلام مرتبط با کرونا با توجه به اینکه تاکنون در این حوزه آماری به دستش نرسیده می‌گوید: حوزه‌ای بوده که مستقیم به صورت فرآیند خاص خارج از فرایند تنظیم باز کشور انجام می‌شده ولی حتما مصرف چندین برابر شده بالاخره جمعیت خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و اگر متوسط هر نفر در روز یک ماسک بگیرد روزانه همین تعداد ماسک مصرف می‌شود.

وی به تولید قبلی در استان اشاره و تصریح می‌کند: کل تولید کارخانه‌ای استان قبلا حدود ۲۵ هزار بوده و الان یک واحد صنعتی را فعال کردیم که روزانه حدود ۸۰ هزار ماسک در مشهد تولید می‌کنیم که باز هم نسبت به نیاز فرضی روزانه باز هم تناسبی بین این‌ها وجود ندارد.

رسولیان در توضیح اقداماتی که تاکنون انجام شده می‌گوید: ابتدا برای تولید مواد ضدعفونی کننده نیاز به الکل داشتیم که پایه اصلی تولید این مواد است.

وی ادامه می‌دهد: با بررسی دیدیم دو واحد داریم که حدوداً ۱۲ الی ۱۴ هزار لیتر تولید الکل دارند که با نیاز ما عملا هیچ همخوانی نداشت اما هر روز این تولید در حال افزایش و اکنون مجموع تولیدش به ۲۳ هزار لیتر رسیده است و در روزهای آینده به ۳۰ هزار لیتر هم می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بخش دیگری که در آن تمرکز کرده‌اند را واردات از استان‌های دیگر مانند خوزستان می‌داند و بیان می‌کند: تقریبا در این حوزه موفق هم شده‌ایم.

رسولیان در توضیح این مسئله می‌گوید: حدودا ۲۰۰ هزار لیتر الکل از این مسیر وارد شده است در حالی که استان‌های دیگر هم موانعی برای نیازهای که دارند ایجاد می‌کنند و این کار را کمی مشکل کرده است‌.

وی می‌افزاید: اگر الکل‌ باشد برای تولید مواد ضدعفونی مشکلی نداریم  و داروخانه‌ها می‌توانند تولید کنند ولی باز هم ما ۱۰ واحد تولید ضدعفونی کننده داشتیم که الان به ۱۸ الی ۱۹ واحد رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره توزیع در بازار اظهار می‌کند: وزارت بهداشت اعتقاد دارد باید از طریق داروپخش‌ها عرضه شود یعنی تمام واحدهای ضدعفونی کننده محصولات بهداشتی را به داروبخش‌ها دهند تا آن‌ها عرضه کنند این فرآیند عرضه دست دانشگاه علوم‌پزشکی است و دست ما نیست.

رسولیان با اشاره به یک واحد تولید سرکه که با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالش کرده‌اند بیان می‌کند: این واحد در حجم زیاد تولید می‌کند و مقداری را از طریق فرمانداری‌ها در اختیار بخش‌های عمومی قرار دادیم مثل بهداری‌ها تا بتوانیم کمک کنیم.

یک واحد تولیدی ماسک «N95» در استان مجوز گرفته

وی با اشاره به صحبت قبلی خود درباره ماسک می‌گوید: درباره ماسک هم دو واحدی که گفتم به صورت صنعتی بود یک سری واحدهای دست سازی بود مثل خیاطی‌ها برای اینکه ساماندهی و بهداشتی شود و مورد تایید باشد یکی از تولیدکنندگان خوب استان را که اتحادیه نساجی هم بود به همراه کسانی که تولید کش دارند ساماندهی کردیم یک واحد خوب حوله هم در کشور داشتیم و مأمور کردیم پارچه‌ها را برش بزند و ماسک تولید کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: مجوز کلی وزارت بهداشت را برای مصرف غیر پزشکی گرفته‌ایم یعنی بیرون از مراکز درمانی و دانشگاه که دو روز است فعال شده و در سطح بسیار وسیعی برش می‌زند و دو روز قبل ۳۰ هزار عدد از این مدل تولید شده و دیروز تا ۱۰۰ هزار هم تولیدش افزایش پیدا کرده است.

رسولیان توضیح می‌دهد: برخی تجهیزات برای دانشگاه‌ها خیلی مهم است مثل تجهیزات تنفس مصنوعی که ۱۲ ونتیلاتور را تأمین مالی کردیم و پولش پرداخت شد و امیدواریم امروز یا فردا این ونتیلاتورها که دستگاه اکسیژن مصنوعی را می‌دهند، برسند.

وی در توضیح آمار ماسک‌های توزیع شده تا الآن می‌گوید: حدود ۵۴۰ هزار ماسک را در بخش‌های مختلف استان عرضه کردیم که حدودا ۳۰۰ هزار را رایگان به دانشگاه‌ها دادیم در حالی که هیچ اعتبار دولتی نبوده بلکه با کمک بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، انجمن صنایع تبدیلی، انجمن کیک‌ و کلوچه و واحدهای فولادی ماسک‌ها رایگان توزیع شده‌اند، ۲۰ هزار ماسک «N99» را هم با توجه به اینکه تولید استانی نداریم از جایی پیدا و رایگان عرضه کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سه روز قبل ۱۰ هزار ماسک «ffp» از استان دیگری با روشی خاص تأمین کردیم چون وزارت بهداشت این ماسک‌ها را مستقیم به تهران می‌برد.

رسولیان می‌افزاید: یک واحد ماسک «N95» که این ماسک در استان تولید نمی‌شد دو روز قبل مجوزش را از انرژی اتمی گرفت و دیروز وارد عرصه تولیده شده و روزی ۶ هزار عدد تولید می‌کند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم همچنین حدود ۳ میلیون دستکش توزیع و ۷۰ هزار لیتر الکل در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم.

وی به سفارش یک سری مانیتور اشاره می‌کند و می‌گوید: ان‌شاءالله ظرف چند روز آینده آن‌ها را وارد چرخه بهداشتی درمانی می‌کنیم، حدود ۲۰۰ لباس یکسره کرونا خاص و ۴۸ تب‌سنج که برای کنترل مهم است تهیه و به‌صورت رایگان در اختیار بخش‌ها قرار دادیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰۰ شیلد، ۷ هزار و ۸۰۰ کلاه، ۴۰ هزار کاور کفش، ۴۰۰ ملحفه، ۵ هزار و ۳۰۰ آستینچه را به صورت رایگان داده‌ایم ولی یک سری از تجهیزاتی که در ارتباط با بیمار ضروری‌تر است باید تأمین کنیم و بخش‌هایی را مأمور کرده‌ایم تا از خارج از کشور بعضی محصولات را تهیه کنند.

همه را به تولید محصولات پزشکی تشویق کنید

رسولیان تاکید می‌کند: باید همه را به کمک در تولید محصولات پزشکی تشویق کنید، زیرا کالاهایی نیست که به‌صورت یک‌جا وارد کشور کنیم یا دولت اعتباری دهد، زیرا در بخش تولیدش مشکل داریم.

وی در تشریح وضعیت دیگر کشورها می‌گوید: مثلا آلمان برای یک ماسک ۱۱۰ دلار هم می‌دهند و با مشکل مواجه شدند و ما با اینکه کشوری بودیم که از نگاه آن‌ها ضعیف‌تریم خوشبختانه توانسته‌ایم باز هم در این سطح ماسک تأمین کنیم و این‌ها فقط بخش‌های حاکمیتی استان و غیر از مواردی است که وزارت بهداشت مستقیم به دانشگاه‌ها می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می‌کند: کارهایی که انجام می‌دهیم با حمایت دستگاه قضایی، سپاه، دستگاه‌های نظارتی و آیت‌الله علم‌الهدی است و همه حمایت کردند که ما این کارها را تا امروز توانستیم انجام دهیم.

رسولیان می‌افزاید: از چند روز قبل هم ستاد پشتیانی مردمی شکل گرفته و کمیته‌های آن فعال‌ شده‌اند، ما کشوری هستیم که وقتی مردم پای کار می‌آیند و همه همراهی می‌کنند به صورت جدی خودمان را یک بازیابی می‌کنیم و این نیازها را هم تأمین می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش اظهار می‌کند: هر روز کنترل می‌کنیم در دانشگاه‌ها نگرانی وجود نداشته باشد و محصولاتی هم داریم که اگر نیاز باشد عرضه می‌کنیم و خوشبختانه مشکلی نیست اما اگر مردم رعایت، کمک و پیشگیری نکنند این تجهیزات ما فقط به مریض‌های سخت کمک می‌کند.

استانداری ناظر بر چرخه تحویل و توزیع اقلام است

پیگیری از دانشگاه علوم پزشکی اما پاسخ متفاوتی داشت، وزارت بهداشت اقلام مورد نیاز را برای توزیع در بازار در اختیار شرکت ورید که معین اقتصادی است قرار می‌دهد و استانداری بر این چرخه به عنوان معین اقتصادی‌اش نظارت می‌کند.

طی روزهای اخیر اخبار مختلفی از سازمان تعزیرات در زمینه کشف کالاهای احتکار شده مرتبط با کرونا داشتیم که ارقام ۱۰ و ۱۴ هزاری در اخبار به چشم خورد اما این کالاهای کشف شده کجا استفاده می‌شوند؟ این سؤال و سؤالاتی از جنس شیوه‌های توزیع اقلام وزارت بهداشتی در سطح بازار و نحوه مدیریت این مسئله همچنان باقی است.

=================
گزارش: فاطمه سهامی
=================

انتهای پیام/ ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول