اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

وقتی دستمال توالت، هم‌ارزش طلا می‎‌شود

در برخی کشورها، با شیوع کرونا مردم نه‌تنها توصیه‌های بهداشتی بلکه رفتار‌های منطقی و انسانی را نیز کنار گذاشته‌اند.

وقتی دستمال توالت، هم‌ارزش طلا می‎‌شود

گروه رسانه؛ حسین مهدی‌تبار: «علی‌رغم گسترش شیوع ویروس کرونا در این ایالات متحده، آمریکایی‌ها هنوز مایلند به سینما بروند.» این جمله‌ای از گزارش لس‌آنجلس تایمز در مورد وضعیت فروش گیشه‌های سینما در آمریکاست که با وجود شیوع بیماری در ایالت‌های مختلف این کشور، از بی‌توجهی گسترده مردم به توصیه‌های بهداشتی اولیه خبر می‌دهد. اما همزمان مردم از ترس قرنطینه، به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند و برای برخی اقلام مانند دستمال توالت و آب‌معدنی، صف‌های طویل تشکیل می‌شود. این وضعیتی است که در برخی کشورها مانند انگلیس، سوییس، آلمان، فرانسه و استرالیا به شکل‌های  دیگر خود را نشان داده‌است.

 

صف‌های طولانی سینما و فروشگاه، همزمان با هم!

«کامسکر» یک شرکت تجزیه و تحلیل اطلاعات سینمایی‌ در آمریکاست؛ این شرکت در آخرین بررسی خود گزارش داده گیشه‌های سینما در این کشور، از جمعه تا یک‌شنبه در ایالات متحده ۱۰۴ میلیون دلار فروش داشته‌اند که در مقایسه با آخر هفته گذشته با رشد ۴ درصدی مواجه بوده است. این یعنی با وجود شیوع بیماری در ایالت‌های متعدد آمریکا، مردم حتی حاضر نشده‌اند قید سینما رفتن را هم بزنند.

اما در سمت دیگر، هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید کالاها و ذخیره آن‌ها شروع شد. آن‌ هم کالاهایی که نیاز چندانی به آن وجود ندارد. برای مثال، در بسیاری از ایالت‌ها، صف طویل مردم برای خرید آب و دستمال‌توالت برای ذخیره آن‌ها دیده می‌شود.  در حالیکه بر خلاف مواد ضد عفونی‎کننده،  دستمال توالت در شرایط فعلی ابداً ضروری نیست. و با وجود سیستم آب شرب، تهیه آب معدنی به‌هیچ وجه جز اقلام ضروری قرنطینه - حتی اگر طولانی باشد- به حساب نمی‌آید. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر می‎شود نشان می‌دهد صف‌های چند ده متری که با وجود کمبود این محصولات در فروشگاه‌ها ادامه دارد و کاغذ توالت در کمتر از چند ساعت تمام می‌شود.

 

کاغذ توالت، به ارزش طلا!
گلوبال‌نیوز در گزارشی در خصوص علت این رفتارهای غیرمنطقی می‌نویسد: «مردم این کار را انجام می‌دهند صرفا چون دیگران آن‌را انجام داده‌اند.»  یعنی آمریکایی‌ها بدون اینکه نیاز یا ضرورت خرید و ذخیره را مدنظر قرار دهند، صرفا با مشاهده‌ی فیلم‌های خرید گسترده مردم از فروشگاه‌ها ترغیب می‌شوند که آن‌ها هم این‌کار را انجام دهند. نویسنده این گزارش  این وضعیت را به فیلم های آخرالزمانی تشبیه کرده و می‌نویسد: « با تداوم این وضعیت، دستمال توالت هم‌ارزش طلا خواهد بود.» استیون تیلور، نویسنده کتاب روان‌شناسی بیماری‌های همه‌گیر و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز این رفتار مردم را «شیوع ترس» می‌خواند.

به گزارش واشنگتن پست، فروش سوپرمارکت‌ها در ماه فوریه نسبت به سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی مواجه بوده است. ویدیوهای زیادی از سبد‌های پر، مردم در صف و قفسه‌های خالی فروشگاهی در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر می‌شود. در بعضی مناطق، عدم وجود محصولات کافی در قفسه‌های فروشگاه‌ها منجر به درگیری و ناآرامی شده است. این در حالی‌ست که مقامات بهداشتی آمریکا مکررا به مردم گوشزد کرده‌اند که نیازی به ذخیره کالاها نیست. همین تقاضای گسترده و غیر منطقی مردم در آمریکا باعث شده است بسیاری از فروشگاه‌ها محدودیت‌هایی برای فروش کالای خود اعمال کنند.

از طرفی، وضعیت نابسامان در فروشگاه‌های آمریکا منجر به شکایت‌های گسترده نسبت افزایش قیمت کالاها شده است. مشتریان زیادی معتقدند فروشنده‌ها با وجود آن‌که بسیاری از کالاها را در انبار خود ذخیره دارند، آن‌ها را در قفسه‌ها قرار نمی‌دهند تا قیمت آن‌را زیادتر کنند.

 

قیمت‌هایی که نجومی شده‌اند

در آمریکا اقلام ضروری نیز وضعیت بهتری ندارد. ضدعفونی کننده دست در اغلب فروشگاه‌ها و داروخانه‌های آمریکایی تمام شده است. برخی از گزارش‌ها از افزایش دو برابری قیمت ضدعفونی کننده‌ها در آمریکا خبر می‌دهند. در مورد فروشگاه‌های آنلاین رشد قیمت‌ها غیر منطقی‌تر بوده است. بر اساس تحقیقی که گروه مطالعات علایق مردمی (PIRG)  انجام داده است، عمده کالا‌ها با افزایش غیر معمولی ۵۰ درصدی مواجه شدند. بعضی گزارش‌ها البته افزایش قیمت‌ها را حتی بسیار بیشتر از این می‌دانند. بر اساس آن‌چه سی‌بی‌سی گزارش کرده، در آمازون  یک ضد عفونی کننده دست را که تنها ۸ دلار قیمت داشت، ۱۸۴ دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند. طبق نمودار قیمتی که در سایت آمازون موجود است، قیمت ماسک از حدود ۹ دلار به بیش از ۸۲ دلار صعود کرده است. برخی مواد ضد عفونی کننده شرکت لیسول (Lysol) از ۱۳ دلار به ۲۲۰ دلار افزایش قیمت داشته‌اند.

  ‏افزایش قیمت ماسک از 9 دلار به 84 دلار بر اساس نمودار قیمت سایت آمازون  

 

کار به ضرب و شتم می‌کشد

کشورهای دیگر نیز وضعیت مشابهی دارند. مجموعه فروشگاهی تسکو در انگلیس اعلام کرده که برای خرید کالاهای بهداشتی و غذایی بدلیل هجوم گسترده مشتریان محدودیت اعمال خواهد کرد. به گزارش گاردین، همچنین در پی شیوع کرونا در این کشور، خریداری محصولات غذایی فریز شده در انگلیس با رشد «۲۰۰ درصدی» مواجه شده است. قفسه‌های خالی از ماکارونی، محصولات کنسروی و محصولات بهداشتی سراسر انگلیس را فرا گرفته است. قیمت ضد عفونی‌کننده‌های دست در انگلیس هم با قیمتی پنجاه برابر بیشتر از همیشه در فروشگاه اینترنتیeBay  به فروش می‌رسد. در بسیاری از نقاط تلاش برای دستیابی به محصولات بهداشتی منجر به درگیری و ضرب و شتم مردم شده است.

در استرالیا هم وضعیت بهتر از این نیست. یک ویدئو که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد چند زن در استرالیا بر سر خرید دستمال توالت درگیر شده‌اند و یک‌دیگر را می‌زنند. هشتگ‌های مربوط به بحران کاغذ توالت (toiletpapercrisis) در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران استرالیایی دنبال می‌شود و با وجود تلاش دولت‌ در این کشور برای کنترل هیجان‌های مردم، روند روبه رشد خریدها همچنان ادامه دارد.

 

یک فاجعه عجیب در آلمان و سوییس

در دیگر کشورهای اروپایی هم فروشگاه‌ها وضعیت مشابهی برقرار است. در آلمان قیمت ضد عفونی کننده، با رشد 30 برابری مواجه بوده.  در سوییس نیز در حالی که هنوز تعداد مبتلایان در سوئیس زیر صد نفر بود، بسیاری از قفسه‌های فروشگاه‌های پایتخت این کشور خالی شده بود. اما بزرگترین فاجعه‌ای که در این دو کشور اتفاق افتاده، دزدیده شدن ماسک و مواد ضد عفونی کننده از بیمارستان‌هاست. یکی از متخصصان سوئیسی چندی پیش گفته بود، تنها پنج دقیقه بعد از آنکه ماسک و مواد ضد عفونی کننده وارد قفسه‌ها می‌شود، آن‌را می‌دزدند!  

               گزارش روزنامه سوییسی در مورد سرقت ماسک از بیمارستان‌ها             

 

در آلمان نیز یکی از روزنامه‌نگاران این کشور نوشت: بسیاری از مواد ضدعفونی کننده، ماسک‌های تنفسی و لباس‌های محافظ در کلینیک‌های برلین به سرقت رفت. این اتفاق در بخش‌های مربوط به نوزادان مبتلا به بیماری‌های حاد و نیز کودکان مبتلا به سرطان خون نیز مشاهده شده است.

توییت روزنامه‌نگار آلمانی در مورد سرقت ماسک و لباس از کلینیک‌های این کشور

این در حالی است که این اقلام هم برای بیماران و هم برای کادر درمانی که صف اول مواجهه با بیماران کرونایی هستند، بسیار حیاتی است و اگر در این بخش‌ها کمبود به‌وجود بیاید، یک فاجعه رخ خواهد داد.

حضور فعال در کنسرت و تجمعات ورزشی

در سوئد، یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی که به رفاه معروف است، هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای تهیه کنسرو و مواد بهداشتی ادامه دارد. محصولات بهداشتی با کمبود مواجه شده است؛ بسیاری از داروخانه‌ها محصولات بهداشتی را تمام کرده‌اند اما همزمان کنسرت‌های موسیقی با مشارکت چند ده هزار نفری مردم در استکهلم ادامه دارد.

در فرانسه بازی‌های لیگ این کشور بدون تماشاگر برگزار می‌شود اما با وجود اینکه حدود 2300 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 50 نفر نیز در اثر این بیماری مرده‌اند، طرفداران این تیم‌ها پشت درهای استادیوم تجمعات گسترده تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول