اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

آیا نرخ کرایه تاکسی برای 9 روز باقی مانده سال افزایش می یابد؟

در حالی که اعضای شورای شهر امروز با افزایش 11 درصدی نرخ کرایه تاکسی تا پایان سال موافقت کردند اما فرمانداری تهران اعلام کرد هیچ‌گونه افزایشی تا پایان سال جاری نخواهیم داشت.

آیا نرخ کرایه تاکسی برای 9 روز باقی مانده سال افزایش می یابد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هر ساله افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال بعد  در ماه پایانی سال انجام می‌شود. امسال هم  اعضای شورای اسلامی شهر تهران در 13 اسفند سال جاری با افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو برای سال 99 موافقت کردند. 

کارشناسان کمیسیون حمل و نقل شورا پس از بررسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدند که حدود ۲۵ درصد افزایش بهای خدمات در حوزه حمل و نقل داشته باشیم. همچنین نرخ کرایه سرویس مدارس در سال 99 نیز تا سقف 25 درصد افزایش می‌‌یابد. در جلسه شورای شهر تهران همچنین نرخ بلیط تک‌سفره شهری مترو از 1200 به 1500 در سال 99 افزایش یافت و همچنین نرخ بلیط تک‌سفره حومه تهران از 1500 به 1700 در سال آتی رسید و بلیط تک‌سفره هشتگرد 5000 تومان تعیین شد و قیمت بلیط تک‌سفره مترو فرودگاه امام (ره) مانند سال گذشته بدون افزایش و با مبلغ 9 هزار تومان باقی ماند.

قیمت سوخت در آبان افزایش یافت

در آبان ماه سال جاری نرخ سوخت در کشور افزایش یافت، به تبع قیمت سوخت هزینه‌های حمل‌ونقل نیز افزایش می‌یابد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این باره گفت: افزایش قیمت بنزین هزینه حمل‌ونقل عمومی را بالا می‌برد و رانندگان اتوبوس و تاکسی در این خصوص خواسته به حق دارند. 

قیمت لوازم یدکی خودرو افزایش پیدا می‌کند

به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، هر وقت قیمت‌های مربوط به سوخت افزایش پیدا می‌کند به همان میزان هم قیمت لوازم یدکی خودرو افزایش پیدا می‌کند اما باید در نظر داشت که سالیانه بیش از 15 درصد نمی‌توان کرایه حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد.

وی تأکید کرد: با توجه به افزایش قیمت بنزین اگر شهرداری تهران لایحه‌ای را مبنی بر افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی به شورا ارسال کند ما آن را کارشناسی می‌کنیم اما احتمال کمی دارد که این لایحه تا پایان سال به شورای شهر ارسال شود.

علیخانی با تأکید بر این موضوع که دولت بخشی از درآمد حاصل از افزایش سوخت را باید به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد،‌گفت: چرا که یکی از راهکارهای کمک دولت به زندگی آسان‌تر مردم تسهیل در حمل‌ونقل عمومی است.

شورا با افزایش 11 درصدی نرخ کرایه تاکسی موافقت کرد

مسؤولین بارها وعده دادند که نرخ کرایه‌ها امسال افزایش نمی‌‌یابد اما در جلسه علنی شورای شهر، اعضا با افزایش 11 درصدی نرخ کرایه تاکسی تا پایان سال موافقت کردند و قرار شد در 9 روز پایانی سال نرخ کرایه‌ها 11 درصد افزایش یابد. 

قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این باره گفت: در مصوبه قانونی مربوط به سال قبل آمده بود که تاکسیرانی اجازه افزایش قیمت کرایه را ندارد در شرایطی که نرخ پایه حامل‌های مرزی افزایش نیابد. 

وی با تأکید بر این موضوع که بعد از گران شدن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی افزایش نرخ کرایه تاکسی نداشته‌ایم،‌گفت: اعتقاد ما این بود که سهمیه به تاکسیرانان داده می‌شود البته سهمیه داده شده برای جبران کم شدن قدرت سوخت‌گیری بوده است و نرخ قیمت بنزین به هزار تومان با 50 درصد افزایش به 1500 تومان رسیده است.

وی تأکید کرد که حق تاکسیرانان در این مدت ضایع شده است و با افزایش 11 درصدی بخشی از مشکلات انجام می‌شود.

برخی از شورایی ها مخالف بودند/پاسخ جالب آقای رئیس

البته برخی از اعضای شورا واکنشی به این لایحه نشان دادند و حسن رسولی گفت: فقط 9 روز تا پایان سال باقی مانده و افزایش 11 درصدی فایده‌ای ندارد، بگذارید یکباره در سال آینده قیمت‌ها را افزایش دهیم که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ گفت: تاکسیرانی قصد دارد که 11 درصد را تا پایان سال افزایش دهد که سال بعد افزایش دیگر بر پایه نرخ افزایش یافته 11 درصد باشد. 

آرام: با افزایش نرخ مخالفیم

در نهایت اعضا با افزایش 11 درصدی موافقت کردند اما بلافاصله فرمانداری واکنش نشان داد و محمد آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران به فارس گفت: هیچ گونه افزایش کرایه‌ای تا پایان سال نخواهیم داشت و شورای شهر باید در این خصوص تأییدیه فرمانداری را اخذ کند.

وی گفت: هنوز مصوبه‌ای به فرمانداری ارسال نشده است و قطعاً با چنین افزایش کرایه‌ای با توجه به چند روز مانده تا پایان سال موافقت نمی‌شود.

مسؤولین شهری تأکید دارند که تاکنون در حق تاکسیرانان اجحاف شده و آنها بخشی از هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کردند.

کرایه ها باید در آبان همزمان با افزایش نرخ سوخت افزایش می یافت

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: امروز با افزایش 11 درصدی در شورای شهر موافقت شد.

وی با بیان اینکه این افزایش منطقی است،‌گفت: بنزین گران شد و از هزار به 1500 تومان رسید و در واقع تاکسیرانان 500 تومان اضافی را خودشان پرداخت کردند و ما قیمتی را بالا نبرده‌ایم و با همان قیمت قبل خدمت‌رسانی کرده‌ایم.

 

حجت با تأکید بر این موضوع که فشار غیرمنصفانه‌‌ای به تاکسیرانی وارد شده است گفت: ما درآمدی نداشته‌ایم که بسته حمایتی بدهیم، کمک دولت هم این بود که تاکسیرانان فقط بنزین 1500 تومانی بزنند.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در آبان نرخ سوخت افزایش پیدا کرد،‌گفت: ما باید در آبان کرایه‌ها را افزایش می‌دادیم اما در اسفند این کار را کردیم و تاکنون هم تاکسیرانان از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با تأخیر لایحه به شورا آمده است گفت: فرایندهای اداری بوده است.

حجت در پاسخ به این پرسش که فرمانداری اعلام کرده است که با این موضوع مخالفت می‌کند، گفت: امیدواریم که آنها هم با این موضوع موافقت کنند.

بر اساس این گزارش، امروز شورای شهر با افزایش 11 درصدی نرخ کرایه تاکسی در تهران تا پایان سال موافقت کرد اما فرمانداری اعلام کرده با این افزایش مخالف است و مسؤولین شهری هم می‌گویند این افزایش نرخ باید در آبان صورت می‌گرفت و تاکنون رانندگان تاکسی متضرر شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول