اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموزان برای مقابله با کرونا بسیج شدند

دانش‌آموزان زیادی این روزها به کمپین «هر دانش‌آموز، یک سفیر سلامت» پیوستند و بسیج شدند تا کرونا را شکست دهند.

دانش‌آموزان برای مقابله با کرونا بسیج شدند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدتی است که کشورمان درگیر ویروس کروناست و اقدامات متعددی برای پیشگیری از شیوع این ویروس در کشور در حال انجام است.

بر همین اساس، یکی از اقدامای که در راستای مقابله با کروناویروس انجام می‌شود لغو تجمعات است و یکی از مکان‌هایی که تجمع افراد در آن صورت می‌گیرد، مدارس است و همین شد که مدارس کشور تا پایان سال تعطیل شدند و البته پس از آن هم تعطیلات نوروز آغاز می‌شود.

در روزهایی که دانش‌آموزان تعطیل هستند، آموزش و پرورش برنامه‌های درسی را از طریق دو شبکه آموزش و 4 تلویزیون به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد و برنامه‌هایی هم در بستر فضای مجازی در دست تدارک دارد.

البته معلمان و مدیران مدارس هم در این مدت برنامه‌های آموزشی و تکلیف خانه برای دانش‌آموزان دارند و به عبارتی درس و مشق رها نشده است اما در کنار آموزش، لزوم رعایت سلامت و نکات پیشگیرانه برای عدم ابتلا به این بیماری و پیشگیری از شیوع آن، ضروری است.

همه اینها موجب شد که معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش دست به کار شود و برای اینکه بتواند در راستای سلامت مردم و به ویژه دانش‌آموزان کمک کند، از ظرفیت همین دانش‌آموزان استفاده کند.

دانش‌آموزان در طرح‌هایی مانند همیار پلیس ثابت کرده بودند که در این زمینه پای کار هستند و نقش بسیار مهمی نیز بر عهده دارند و همین شد که سفیران سلامت که با تعداد حدود 2 میلیون دانش‌آموز در کشور فعالیت می‌کند به همه دانش‌آموزان سراسر کشور گسترش یافت و کمپین «هر دانش‌آموز، یک سفیر سلامت» کلید خورد.

سفیران سلامت به معنای آموزش از طریق همسالان است؛ مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم تشکل‌های دانش‌آموزی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت گفت: آموزش همسالان و یادگیری از این گروه و الگوگیری از دوستان همواره به آموزش عمیق و تغییر رفتار در کودکان، نوجوانان و جوانان می انجامد که در شرایط امروز نیز باید از آن به بهترین شکل بهره برد.

وی به اقدامات کم‌سابقه سفیران سلامت دانش‌آموزی در طرح‌های بهداشت و سلامت اشاره کرد و افزود: امروز آگاهی بخشی به خانواده‌ها یکی از مهمترین اقدامات درکنترل بیماری کروناست و دانش‌آموزان سفیر سلامت یکی از بهترین پل‌های ارتباطی با خانواده در روزهای تعطیلی مدارس هستند که می‌توانند با آموزش‌های از راه دور، پیشگیری خانواده‌ها از کرونا را به شکلی موثر انجام دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سفیران سلامت در این برهه حساس به عنوان افرادی داوطلب، پیام نظام بهداشتی کشور را به عنوان رابطین و ضابطین در منازل به اقوام و اعضای خانواده‌هایشان می‌رسانند.

وی با بیان اینکه سفیران سلامت یکی از تشکل‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است، گفت: از ضریب نفوذ آموزش دانش‌آموزان سفیر سلامت به همسالان، دوستان و خانواده‌ها و اطرافیانشان نباید غافل شد و دانش ‌آموزان توانمند و آموزش دیده تاکنون کارهای بزرگی در فرهنگسازی جامعه در حوزه‌های مختلفی همچون ارتقای فرهنگ ترافیک و پیشگیری از حوادث «همیاران پلیس» انجام داده و گره‌های بزرگی را با انتقال مفاهیم به همسالان و خانواده‌ها بازکرده‌اند.

در این روزها که اهمیت رعایت موارد بهداشتی بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد، باید بیش از گذشته به نکات پیرامون سلامت توجه کرد و یکی از این موارد نیز کمپین «در خانه می‌مانیم» است. دانش‌آموزان با سفر همواره موافق هستند ولی در این شرایط به خانواده‌هایشان توصیه می‌کنند که در خانه بمانند.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، از ایجاد کمپین «هر دانش‌آموز، یک سفیر سلامت» با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و اظهار کرد: این کمپین نه به سفر، نه به دید و بازدید و سالم ماندن در خانه برای پیشگیری از  کرونا  ویروس است.

وی ادامه داد: در این کمپین سه قانون شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، پرهیز از روبوسی کردن و در موقع عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج گرفتن مدنظر قرار گرفته است. 

سفیران سلامت فقط برای بیش از 2 میلیون دانش‌آموز سفیر سلامت نیست بلکه برای همه دانش‌آموزان است و وزارت آموزش و پرورش به همراه وزارت بهداشت، یک مسابقه نیز در نظر گرفته است.

ضیاءالدینی با بیان اینکه 2 میلیون و صد هزار سفیر سلامت در کشور داریم، گفت: سفیران سلامت در هر سه مقطع تحصیلی حضور دارند و وظیفه هر سفیر شامل خودمراقبتی و آموزش همسالان برای ارتقای سلامت خود، خانواده و جامعه است و همه دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت در این کمپین شرکت کنند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان آثار خود را در زمینه‌های مختلف از جمله نقاشی، فیلم کوتاه، عکس، فایل صوتی نکات بهداشتی و نامه به کرونا ویروس آماده کنند و به آدرسی بزودی اعلام می‌شود، ارسال کنند.

از جمله مواردی که سفیران سلامت آموزش می‌دهند، شست‌وشوی دست‌هاست؛ آموزش شست‌وشوی مستمر و مداوم (در هر زمان ممکن ) صحیح و کامل تمامی قسمت‌های دست‌ها (انگشتان، شست، کف دست، مچ دست و ...) با آب و صابون حداقل به مدت 20 تا 30 ثانیه یا با ژل‌های ضدعفونی کننده با پایه الکل یا کلرهگزیدین (در صورت عدم دسترسی به آب) و تمیز کردن آن با دستمال مرطوب حاوی الکل، به ویژه بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، قبل از مصرف میان‌وعده غذایی یا خوردن  غذا، دست زدن به سطوح آلوده و ترشحات بیمار مانند عرق، بزاق، خلط، استفراغ، ادرار و مدفوع اسهالی، در هنگام آلودگی واضح و غیرواضح دست‌ها، بعد از سرفه یا عطسه، قبل در حین و بعد از تهیه غذا در فواصل مابین لمس موادغذایی خام و مواد غذایی پخته، بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، بعد از تماس با حیوانات یا محصولات حیوانی، مدفوع و سایر پسماندهای آنها، مراقبت از بیمار (با عنایت به اینکه پس از شست‌وشو و ضد عفونی دست‌ها بیش از 15 دقیقه تمیز نمی‌مانند و آموزش خودداری از عطسه و سرفه در محیط عمومی از این موارد است. 

همه دانش‌آموزان می‌توانند مانند تصاویری که از سایر دانش‌آموزان در این گزارش منتشر شد، نکات سلامت محور را بیان کنند و به اشتراک بگذارند.

دانش‌آموزان زیادی این روزها بسیج شدند تا کرونا را شکست دهند و بزودی جشن پیروزی در برابر این ویروس منحوس را بگیرند.

تأکید بر خانه ماندن و نه به مهمانی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در مقابله مواجه با کسانی که بیمار هستند، از جمله مواردی است که دانش‌آموز به دیگر دوستان، خانواده و اطرافیان یادآوری می‌کنند.

البته برخی دانش‌آموزان نیز فیلمی از خودشان که نکات بهداشتی و سلامت محور را بیان می‌کنند، تهیه کردند و به اشتراک با دیگر همسالان گذاشتند.

تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من خواستار «حمایت از طرح هر دانش‌آموز، یک سفیر سلامت» شدند.

واقعا اینگونه کارهای خوب نیاز به حمایت همه مردم دارد؛ ما می‌توانیم کرونا را شکست دهیم به شرطی که همه در کنار هم باشیم و به نکات بهداشتی توجه کرده و از سفر بپرهیزیم و فراموش نکنیم خانه‌مان از هر جایی برای ما امن‌تر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول