اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ترکیه و آسیای مرکزی؛ «پان‌ترکیسم» یا سودای امپراطوری

ترکیه از طریق شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان و آکادمی ترک ارزش‌ها و سنن خود را از طریق فعال کردن برنامه‌های مختلف آموزشی و ارائه کمک‌های بلاعوض مالی به کشورهای آسیای مرکزی تحمیل می‌کند.

ترکیه و آسیای مرکزی؛ «پان‌ترکیسم» یا سودای امپراطوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در حال حاضر تاثیر نوعثمانی‌گری ترکیه در کشورهای آسیای مرکزی بیش از هر زمان مشهود است و این کشور ارزش‌ها و سنن خود را از طریق برنامه‌های مختلف آموزشی و ارائه کمک‌های بلاعوض مالی برای آموزش جوانان کشورهای آسیای مرکزی تحمیل می‌کند.  

ترکیه حدود 20 سال است که سیاست خاص داخلی و خارجی را پیاده می‌کند اما نتایج آن در اوایل سال‌های 2000 میلادی این قدر مشهود نبود.

آن زمان «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر بود و ایده نوعثمانی گری را فقط در داخل کشور پیش می‌برد.

نوعثمانی‌گری یک ایدئولوژی سیاسی در ترکیه است.

محتوای آن افزایش تاثیر سیاسی ترکیه در کشورهایی که قبلا عضو امپراتوری عثمانی بودند، می‌باشد و ترکیه امروز وارث آن تلقی می‌شود.

اخیرا مفهوم نوعثمانی گری همچنین با تلاش‌های احیای فرهنگ و سنن امپراتوری عثمانی مرتبط است.

در قرن بیست و یکم این اصطلاح مسیری را در سیاست ترکیه، در کشوری که احیای سنن فرهنگی عثمانی به رشد محبوبیت حزب عدالت و توسعه کمک کرد، باز کرد.

این حزب بعدا به حزب حاکم تبدیل شد.

حمایت از این ایدئولوژی توسط حزب عدالت و توسعه در سیاست اجتماعی ترکیه تغییراتی را به وجود آورد که بر دست آوردهای جمهوری و عرفی تاثیر منفی داشت.

پس از تغییر در سیاست داخلی، در سیاست خارجی نیز تغییراتی به وجود آمد.

عثمانیسم در زمینه اجتماعی که توسط طرفداران سکولاریسم مورد انتقاد قرار گرفت و توسط حزب عدالت و توسعه مورد تشویق قرار گرفت، به عنوان پلی برای عبور از سیستم نظام پارلمانی به جمهوری ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفت.

این مورد به برقراری دولت قدرتمند متمرکز که در امپراتوری عثمانی وجود داشت، کمک کرد. منتقدان، رئیس جمهور را به این متهم کردند که وی کشور را مانند  یک سلطان اداره می‌کند.  

هم اکنون ایجاد هرگونه سازمان بین المللی برای پیشبرد منافع در خارج از کشور یک نشانه بارز از بلندپروازی‌های ترکیه می‌باشد.

شورای همکاری کشورهای ترک زبان یکی از این سازمان‌ها می‌باشد.

یکی از ابعاد اصلی فعالیت شورا توسعه همکاری‌های اقتصادی می‌باشد و اتاق مشترک بازرگانی و صنعتی ترک برای این هدف تاسیس شد.

پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک بنیاد سرمایه گذاری ترک آغاز به فعالیت کند.

همچنین این شورا با تمام قوا تلاش می‌کند به کشورهای آسیای مرکزی همکاری بازرگانی و صنعتی را پیشنهاد کند.    

با وجود این همکاری‌های بازرگانی کشورهای این منطقه در حال حاضر مطلوب است و هدف از این همکاری‌ها تسهیل واردات از اروپا و آمریکا می‌باشد.

باید به این مورد تاکید کرد که ترکیه از طریق شورای همکاری کشورهای ترک زبان و آکادمی ترک ارزش‌ها و سنن خود را از طریق فعال کردن برنامه‌های مختلف آموزشی و ارائه کمک‌های بلاعوض مالی برای آموزش خارجی به جوانان کشورهای آسیای مرکزی تحمیل می‌کند.   

ترکیه در اثر جاه طلبی نوعثمانی‌گری، هویت ملی و هماهنگی سیاست داخلی خود را از دست می‌دهد و احساسات مخالف در بین جوانان ترک بیش از پیش اوج می‌گیرد.

بدین دلیل معنی عضویت در طرح‌های ترکیه از بین می‌رود و لذا کشورهای آسیای مرکزی همکاران استراتژیک خود را باید با دقت انتخاب کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول