اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

کرونا هراسی اسم رمز تخریب امنیت روانی/ تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت بدل کنیم

در شرایطی که این روزها جامعه نیاز به یک امنیت روانی مثبت دارد گویا فضای مجازی به اسم رمزی برای تخریب این امنیت در جامعه تبدیل شده است، این درحالی است که می توان از فرصت‌های فضای مجازی برای آرامش مردم و پیشگیری از شیوع بیماری استفاده کرد.

کرونا هراسی اسم رمز تخریب امنیت روانی/ تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت بدل کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کرونا به چالش اصلی این روزهای جامعه و حتی دنیا تبدیل شده است. ویروس منحوسی که بدون شک بی‌توجهی به آن آسیب‌های فراوانی را که چه بسا می‌تواند جبران ناپذیر نیز باشد برای جامعه به‌دنبال خواهد داشت.

از مراقبت و رعایت نکات بهداشتی به‌عنوان مهم‌ترین و بهترین راه مقابله با این بیماری نام برده می‌شود اما در فضای امروز کشور گویا باید راه درمان دیگری را نیز در پیش گرفت. وضعیت آلوده فضای مجازی این روزها به تقویت این بیماری در سطح جامعه و همچنین برهم زدن آرامش روانی جامعه کمک می‌کند.

دسترسی نامحدود به فضای مجازی و عدم تسلط کافی بر روی آن از سوی مراجع نظارتی به چالشی جدی برای جامعه تبدیل شده است. انتشار نامحدود و بدون نظارت مطالبی تحت عنوان اخبار بیماری کرونا نه تنها به مدیریت فضای جامعه کمک نکرده بلکه با برهم زدن فضای روانی جامعه مشکلات دوچندانی را ایجاد کرده است.

 

اسیر اغراق و بزرگنمایی رسانه‌های زرد نشویم

محمدصادق جهانبخش کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با این فضا اظهار می‌کند: جو روانی که به واسطه اخبار منتشر شده در پیام رسان‌ها و شبکه‌های  اجتماعی به وجود آمده جوی است که خبررسان‌ها در شبکه های اجتماعی آن را پسندیده و به آن نیاز دارند.

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال نوع انتخاب تیتر و متن یک کانال خبررسانی برای دیده شدن بیشتر در شبکه‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که به واسطه آن بیشتر مخاطب جذب شود

جهانبخش ادامه داد: بارها دیدیم که اخباری منتشر می شود که احساس می‌کنیم خبر عجیبی رخ داده ولی وقتی خبر را می‌خوانیم می‌بینیم یک اتفاق طبیعی بوده اما عنوانی که برای آن انتخاب شده آن را خاص نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: از سویی بزرگنمایی کردن و اغراق در اعداد و اتفاقاتی از این دست کارهایی است که برخی از رسانه‌ها برای بیشتر دیده‌شدن انجام می‌دهند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها نیز با بی‌اخلاقی و سوء‌استفاده به واسطه انتشار اخبار کذب و یا نوع پرداخت منافع سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: به طور مثال رسانه انگلیسی بی بی سی با پرداختن به وضعیت کرونا در ایران شرایط را بحرانی نشان میدهد و کمبود ماسک در ایران را یک مشکل عنوان می‌کند اما همین رسانه در رابطه با کمبود ماسک در انگلیس، ماسک را مفید ندانسته و به مردم انگلیس اعلام می‌کند که نیاز نیست مردم خود را برای آن به زحمت بیاندازند.

جهانبخش ادامه می‌دهد: این رسانه‌ها با اخبار کذب و نوع پرداخت و بازنمایی آن سعی میکنند فضای روانی جامعه را برای منافع سیاسی و خاص رسانه خود بر هم بزنند.

 

اخبار را از منابع رسمی دنبال کنیم

وی بهترین کار را توجه به منابع رسمی اخبار یعنی وزارت بهداشت و علوم پزشکی دانسته و عنوان کرد: این افراد در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند و نشانگر آن نیز همین که خیلی از افراد و مسؤولین و پزشکان نیز در راه مبارزه با آن، به این بیماری آلوده شده‌اند.

این کارشناس بیان کرد: نباید به حرف دیگرانی که آمارهای غیرواقعی اعلام می‌کنند و یا به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند توجه کنیم و اخبار را از منابع رسمی دریافت کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین نباید فراموش کنیم که در کنار مراقبت از سلامتی جسم، حفظ روحیه و سلامت روانی گام مؤثر دیگری برای مقابله با کرونا است.

این همان نکته‌ای است که امروز در فضای مجازی دیده نمی‌شود و به راحتی با انتشار هر نوع خبری آرامش روانی جامعه قربانی منافع سیاسی و حتی بازی‌های بچگانه عده‌ای که هیچ فهم درستی از سواد فضای مجازی ندارند می شود.

در این بین علاوه بر اینکه باید قدرت تشخیص اخبار درست و نادرست را داشته و سعی کنیم از دامن زدن بر استرس‌های بوجود آمده در این فضا پرهیز کنیم، باید تلاش کنیم تا سلامت روان خود را از دست ندهیم.

استرس و افزایش فشار روانی نقش مهمی در کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن و در نهایت آسیب‌پذیرتر شدن بدن انسان می‌شود.

 

فضای مجازی مردم را دچار ترس مرضی کرده است

مرضیه درخشان روانشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین با بیان اینکه ما چندین هیجان اصلی داریم که یکی از آنها ترس است، عنوان می‌کند: این هیجان اصلی علاوه بر اینکه به حفظ بقای انسان کمک می‌کند، باعث افزایش کیفیت زندگی و سیلامت روان، جسم و لذت زندکی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: همه هیجانات اصلی انسان از جمله ترس دارای شکل اصیل و مرضی هستند.

این روانشناس عنوان کرد: هیجان اصیل مانند ترس از یک حیوان درنده و یا مار ترسی واقعی هستند و به انسان کمک میکند تا در رفتاری را انجام دهیم که برای حفظ بقا و کیفیت زندگی شود.

وی بیان کرد: اما ترس مرضی کاملاً بر عکس ترس اصیل عمل می‌کند و علاوه بر اینکه بقای انسان را به خطر می‌اندازد، کیفیت زندگی انسان را نیز کاهش می‌دهد

درخشان تصریح می‌کند: امروز مردم ما دچار این ترس مرضی شده‌اند و فضای مجازی آن ها را به سمت یک ترس غیرواقعی و غیر اصیل سوق داده و نهایت آن این خواهد شد که علاوه بر به خطر انداختن بقای انسان، کیفیت زندگی را نیز با کاهش دادن سلامت روان و جسم و لذت به خطر می‌اندازد.

 

ترس مرضی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

وی گفت: ترس مرضی هورمون‌های آسیب‌زا در بدن شامل کورتیزول و آدرنالین افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد و آنچه می‌ترسیم برای ما اتفاق بیفتد.

این روانشناس اظهار کرد: ترس از بیماری یک ترس واقعی است اما باید بدانیم که اگر در ترس اصیل خطای شناختی رخ دهد این ترس به ترس مرضی تبدیل می‌شود.

وی معتقد است اگر در ذهن من خطاهای شناختی مانند تعمیم دادن یا بزرگنمایی کردن یا اغراق یا ندیدن توانمندی‌های خود رخ دهد همان ترس اصیل نیز به یک ترس مرضی تبدیل می‌شود.

دکتر درخشان ادامه می‌دهد: یک نکته که باید بیان شود این است که بر خلاف ترس اصیل، ترس مرضی ذاتی و ارثی نیست بلکه مردم آن را یاد می‌گیرند و همچنین اثر تلقینی دارد.

وی عنوان کرد: ترس مرضی در ذهن ما است و بنابر این اگر به آن توجه نکنیم قدرتی ندارد و از بین می رود اما اگر آن را باور کنیم قدرت می‌گیرد و به انسان آسیب میرساند.

این روانشناس با بیان اینکه مردم باید متوجه باشند برای افزایش کیفیت زندگی باید خود رااز لحاظ روانی جسمانی اجتماعی و معنوی توانمند کنند، می‌گوید:پالایش فکر از خطاهای شناختی یکی از راه‌های افزایش کیفیت زندکی است.

وی تأکید می‌کند: برخی ها دارای ترس مرضی هستند و با اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی می‌خواهند این ترس را کم کنند و بهترین کار این است که ما خودمان را زندگی کنیم و اجازه ندهیم مشکلات دیگران وارد سیستم روانی ما شود.

وی در نهایت با بیان اینکه ورزش و معنویت می‌تواند نقش بسیار مناسبی در توانمندسازی ما داشته باشد اظهار کرد: امروز فردی می تواند زندگی خوبی داشته باشد که تاب‌آوری خوبی داشته باشد و تاب‌آوری نیز با همین توانمندسازی در حوزه های مختلف افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بدون شک فضای مجازی می‌تواند کمک‌های زیادی را برای کنترل این بیماری در سطح کشور داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که عدم سواد کافی در حوزه فضای مجازی و اشتیاق عجیب جامعه به اخبار ناگوار باعث شده تا این فضا به یک قربانگاه سلامت روانی جامعه تبدیل شود. اعتماد به مجاری رسمی خبر و پرهیز از توجه به اخبار بدون منبع موثق می‌تواند ضمن اینکه به سالم‌سازی این فضا کمک کند، آرامش روانی را نیز برای جامعه به ارمغان خواهد آورد. آرامشی که به بهترشدن کیفیت زندگی مردم کمک می‌کند.

گزارش: حسن عابدینی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول