اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هنیه: نتیجه 25 سال همکاری با اسرائیل معامله قرن شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ضمن تأکید بر اتخاذ مواضع واحد دربرابر توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی، گفت‌وگو و ارتباط با آمریکا را بی‌فایده دانست.

هنیه: نتیجه 25 سال همکاری با اسرائیل معامله قرن شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس، جنبش جهاد اسلامی باید در صحنه وحدت ملی، دست به تغییراتی بزنند.

هنیه که شامگاه سه‌شنبه با شبکه «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، به تشریح سفر اخیر خود به مسکو، پایتخت روسیه و دیدارش با مقامات این کشور پرداخت و گفت که این سفر در شرایط و زمان استثنایی به ویژه بعد از اعلام معامله قرن آمریکا صورت گرفت.

او گفت که در این دیدار با مقامات روس از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه در همه پرونده‌ها مورد اهتمام طرفین گفت‌وگو کرده است.

هنیه با بیان اینکه طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن نشان‌دهنده جانبداری این کشور از رژیم صهیونیستی است، خاطر نشان کرد که یکی از موضوعاتی که در سفر اخیر خود به مسکو با مقامات روسیه در مورد آن به بحث و بررسی نشسته، طرح مزبور بوده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس معامله قرن آمریکا را طرحی دانست که همه ارکان آرمان فلسطین را هدف قرار داده است و از این رو، گروه‌های مقاومت در فلسطین باید در راستای رد و محکومیت آن و ارائه راهبرد ملی، موضع واحدی اتخاذ کنند.

هنیه گفت: «روسیه معامله قرن را قبول ندارد؛ برای اینکه این طرح با قوانین بین‌المللی در تضاد است».

به گفته این مقام فلسطینی، هیأت حماس در سفر خود به مسکو درباره سه مسیر مقابله با معامله قرن گفت‌وگو کرده است: نخست «اتخاذ موضع واحد فلسطین و توافق بر سر برنامه سیاسی مشترک، دوم مقاومت گسترده در همه ابعاد از جمله مقاومت مردمی و سوم تقویت شبکه امنیت عربی و اسلامی جهت اتخاذ موضع فلسطینی مخالف معامله قرن».

او گفت که حماس طی این مدت اقدام به پیش‌قدمی در برقراری تماس با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کرده و موافقت نموده است تا در نشست رهبران فلسطینی در رام‌الله مشارکت کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: «حماس چهار گزینه (پیشنهاد] مطرح کرده است که هر یک به‌تنهایی ما را به آشتی و وحدت ملی می‌رساند. پیشنهاد اول برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی و بعد از آن انتخابات شورای ملی بود».

او گفت یکی دیگر از پیشنهادهای حماس به فتح و سایر گروه‌های فلسطینی تشکیل دولت وحدت ملی بود؛ دولتی که بتواند اوضاع فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را مدیریت کند.

اسماعیل هنیه در مورد طرح صلح ادعایی آمریکا نیز گفت که این طرح چهره زشت سیاست آمریکا و همچنین میوه تلخ مسیر راه‌حل سیاسی را نشان داد آن هم بعد از ۳۵ سال از اجرای توافق اسلو بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین از تلاش‌های آمریکا برای برقراری تماس با این جنبش خبر داد و گفت که رهبران حماس با تماس‌ها مخالفت کردند، چراکه بر این باور بودند و هستند که تماس‌های سیاسی با دولت آمریکا هرگز مفید نخواهد بود.

او گفت که ملت فلسطین از ادامه مقاومت هرگز خسته نمی‌شود، چراکه آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال است که در خطر مقدم نبرد با اشغالگران اسرائیلی هستند. هنیه در مورد مواضع محمود عباس علیه معامله قرن آمریکا نیز گفت که این مواضع باید در ایجاد راهبرد ملی منتج به  اقدامات عملی شود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به اقدامات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه در حمایت از گروه‌های مقاومت اشاره کرد و گفت که شهید سلیمانی در حمایت از گردان‌های عز‌الدین قسام (شاخه نظامی حماس) و مقاومت نقش محوری و مهمی داشت.

هنیه گفت که در طول این مدت دیدارهایی با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان داشته و وی مورد احترام حماس است. او در مورد احتمال عادی‌سازی روابط حماس و سوریه بعد از سال‌ها گفت: «سید نصرالله  از طرف خود درباره برقراری روابط با سوریه چیزی پیشنهاد نداده است، ولی گمان می‌کنم او مانع این کار [عادی‌سازی روابط] نیست و حتی آماده است اگر از او خواسته شود، در رابطه با برقراری این روابط، نقشی ایفا کند».

هنیه در پایان گفت که او برای سوریه همواره آرزو دارد که سوریه در ثبات و امنیت بوده و یکپارچه بماند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول