اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

از پویش‌های اثرگذار تا بهبودی ۱۵ بیمار/ از آغاز کرونا تا امروز در قزوین چه گذشت

از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون در قزوین ۳۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد تاکنون ۱۵ نفر بهبود پیدا کرده و متأسفانه ۳ نفر نیز فوت شده‌اند، در کنار موج شیوع این ویروس در استان گروه‌های مختلف مردمی نیز همراه مسؤولان به یاری‌رسانی به مردم پرداخته‌اند.

از  پویش‌های اثرگذار تا بهبودی ۱۵ بیمار/ از آغاز کرونا تا امروز در قزوین چه گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، 30 اسفند 98 یعنی درست دو روز پیش از انتخابات یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی بود که خبر حضور یک مهمان ناخوانده در کشور از سوی منابع رسمی تأیید شد. همزمانی ورود این مهمان ناخوانده یعنی ویروس کرونا به کشور با انتخابات، باعث شد رسانه‌های بیگانه سعی کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و اوضاع را به‌نحوی جلوه دهند که مسؤولین جمهوری اسلامی سعی بر پنهان کردن این موضوع از مردم و آشکار کردن آن پس از انتخابات داشته‌اند.

از آغاز هفتهٔ نخست اسفند، اخبار شیوع ویروس کرونا در استان‌های کشور، یکی پس از دیگری پیچید و مردم را در نگرانی فرو برد. کسب و کارهای نوروزی از رونق افتاد و کسبه‌ای که یک‌سال را به امید فروش شب عید سپری کرده بودند، مضطرب از شرایط ناخواستهٔ به‌وجود آمده در کشور، نگران فردای خود بودند.

البته در کنار این، اتفاقات مهم و خبرهای خوبی هم وجود داشت، اقدام به موقع مسؤولان بهداشتی و درمانی برای درمان مبتلایان و نیز تلاش‌های گسترده برای جلوگیری از شیوع ویروس، فعالیت گروه‌های مختلف مردمی و دست به دست هم دادن نهادها برای کمک به مردم و ضدعفونی کردن معابر و شهرها از جملهٔ این اخبار بود.

 

قزوین میزبان یک مهمان ناخوانده

هشتمین روز از اسفندماه بود که خبر مثبت شدن آزمایش کرونای دو قزوینی در رسانه‌ها منتشر شد و پس از آن نیز شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوانی در فضای مجازی به نگرانی‌های مردم دامن زدند. در این میان کمبود و حتی نبود ماسک، دست‌کش، ژل ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی نیز جا را برای شایعات بازتر کرد تا در کنار سیاه‌نمایی و لجن‌پراکنی رسانه‌های بیگانه، بر استرس مردم افزوده شود. همزمان با شیوع بیماری در قزوین، نه تنها مدارس استان، بلکه موزه‌ها، اماکن تاریخی، سالن‌های ورزشی و مؤسسات خصوصی و دولتی و حتی نماز جمعهٔ استان تعطیل شدند تا مردم با خیالی آسوده در خانه‌‌های خود بمانند تا اوضاع بهبود یابد.

هم‌چنین با تصمیم ستاد مقابله با شیوع کرونا در استان قزوین، ساعات کاری ادارات به استثنای سازمان‌های خدمات‌رسان و امدادی نیز کاهش یافت. متأسفانه در روزهای نخست برخی از مردم توجه چندانی به توصیه‌ها نداشتند و برخی حتی به مسافرت رفتند، آن‌هم سفر به استان‌هایی که خود درگیر این ویروس منحوس شده بودند.

 

با انتشار شایعاتی در مورد احتکار و گران‌فروشی محصولات بهداشتی، دادستان قزوین ضمن هشدار جدی به محتکران، از برخورد شدید با محتکران و گران‌فروشان و مجازات بدون بخشش آن‌ها خبر داد.

پس از گذشت دو روز، 6 نفر به آمار مبتلایان کرونای قزوین افزوده شد و سپس یکی از مبتلایان که پیرمردی 85 ساله بود در گذشت. پس از آن نیز یکی دیگر از مبتلایان فوت شد و بار دیگر 16 نفر به آمار مبتلایان قزوینی افزوده شد. با گذشت یک روز یکی دیگر از مبتلایان قزوینی که پیرزنی 90 ساله بود، با دارا بودن بیماری زمینه‌ای در یکی از بیمارستان‌های قزوین به دیار باقی شتافت. در این میان معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین بارها مردم استان را دعوت به آرامش کرد و خواستار عدم تردد مردم در اماکن عمومی و مراکز خرید به‌جز مواقع ضروری شد و زمانی‌که این درخواست‌ها اثر نکرد این مسؤول در یکی از جلسات خطاب به مردم قزوین التماس کرد که در منازل خود بمانند و با تجمع در سطح شهر به بهانهٔ خریدهای نوروزی، باعث پراکنده شدن بیشتر این ویروس در استان نشوند.

 

مشارکت مردمی در مقابله با کرونا

با ورود کرونا به استان قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های پرتردد و صنعتی، مسؤولین استانی دست به‌کار شدند و اقدام به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین نمودند که البته استفاده از این بیمارستان برای زمان حاد شدن ابتلا به ویروس کرونا در قزوین است و اکنون در حالت آماده به کار قرار دارد.

بیمارستان بوعلی نیز به‌عنوان مرکز قرنطینهٔ بیماران کرونایی قزوین در نظر گرفته شد و داروخانه‌ها و مراکزی جهت توزیع اقلام بهداشتی به مردم معرفی شدند. البته خود این مراکز به‌دلیل تجمع مردم در آن‌ها و تشکیل صف قبل از آغاز ساعت توزیع، می‌توانست از مراکز آلوده و ناقل به‌شمار آید که تلاش هم شد تا در مورد آن تدبیری صورت بگیرد. شب گذشته(شامگاه دوشنبه ۱۲ اسفندماه) نیز استاندار قزوین در گفت‌وگوی ویژهٔ خبری در شبکهٔ استانی از تردد بی‌رویهٔ شهروندان در فضای شهر انتقاد کرد و از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در قزوین خبر داد و گفت در حال حاضر آزمایش کرونای 37 قزوینی مثبت اعلام شده است.

 

تأثیر کرونا بر قیمت برخی کالاها در بازار قزوین

در چنین شرایطی قیمت برخی کالاها که پزشکان به مفید بودن آن‌ها جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا صحه گذاشته بودند، در قزوین گران شد. زنجبیل، لیموترش، لیموشیرین و سیر از این‌دست کالاها بودند که قیمت آن‌ها به بیش از دو برابر رسید و قدرت خرید مردم را کاهش داد. گرچه هم دادستان قزوین و هم اداره کل تعزیرات حکومتی قاطعانه اعلام کردند با گران‌فروشی و احتکار شدیدا برخورد می‌کنند.

هم‌چنین مصرف بی‌رویهٔ آب به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی نیز موجب شد سرانهٔ مصرفی آب شرب در استان قزوین 35 الی 40 درصد افزایش یابد و در برخی مناطق باعث افت فشار یا حتی قطعی آب لوله‌کشی گردد. رئیس کمیتهٔ اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای استان قزوین نیز از مردم درخواست کرد ضمن کاهش تردد در خیابان‌ها، به کمک مسؤولین بشتابند، زیرا منابع دولتی محدود است و در چنین مواقعی لازم است خیرین و مردم به کمک دولت بیایند و دست در دست یکدیگر، تلاش کنند با این مشکل همگانی مقابله کنند.

 

اخبار خوبی که در میان ناامیدی‌ها، بذر امید را در دل‌ها جوانه زد

در میان تمام اخبار منفی، خبرهای خوب، مفید و امیدبخش فراوانی نیز در این روزها در رسانه‌های استان قزوین منتشر شد تا بذر امید در دل شهروندان قزوینی جوانه بزند. رسانه‌ها از تولیدات انبوه شرکت‌های مواد شوینده و مواد ضدعفونی در استان خبر دادند و اظهار کردند مردم نباید نگران کمبود این اقلام در بازار باشند و به‌زودی حجم انبوهی از این کالاها به بازار تزریق خواهد شد. خبر ضدعفونی اتوبوس‌های بین‌شهری و درون‌شهری، تاکسی‌ها، اماکن عمومی و خیابان‌های پر تردد نیز در رسانه‌های استان منتشر شد و فیلم‌هایی از این قبیل امور در خبرگزاری‌ها منتشر شد تا نگرانی را از دل مردم شریف قزوین دور کند.

از پویش‌های اثرگذار تا بهبودی ۱۵ بیمار کرونایی در استان

جوانان بسیجی محمدیه نیز ضمن توزیع ماسک رایگان بین مردم مهرگان و محمدیه، در اقدامی خودجوش ضدعفونی بلوک‌های واقع در شهرک مهرگان را ضدعفونی کردند. جوانان بسیجی محمدیه همچنین  به کمک مردم محمدیه شتافتند تا به آنان اقلام بهداشتی و ماسک N95 اهدا کنند. خیرین قزوینی هم در میان دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و محروم استان اقلام شوینده و بهداشتی توزیع کردند تا محرومیت این مناطق موجب نرسیدن اقلام بهداشتی و درگیری احتمالی آنان با بیماری نشود. یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی قزوین هم با همکاری سازمان فضای مجازی سراج پویش «خرید خونهٔ مادربزرگه» را راه انداخت و در فضای مجازی از همشهریان قزوینی درخواست کرد شماره تلفن سالمندان را به آن‌ها بدهند تا خریدهای آنان را انجام دهند تا سالمندان عزیز مجبور نباشند به‌خاطر خرید از منزل بیرون بیایند و در معرض خطر قرار گیرند.

 

سازمان بسیج دانشجویی ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا را تشکیل داد و با بسیج کردن گروه‌های جهادی و اعزام آن‌ها به مناطق محروم و هم‌چنین اطلاع‌رسانی‌های مناسب به کمک محرومان مناطق دور افتاده شتافت. در فضای مجازی چالشی تحت عنوان چالش خنده به‌راه افتاد که هم‌وطنان تصاویر همراه با لبخند خود را فضای مجازی منتشر کنند تا خبر از روحیهٔ بالای ایرانیان در شرایط بحرانی بدهد. در این میان پرستاران زحمت‌کش نیز با ارسال فیلم‌های شادی‌آفرین خبر از روحیهٔ بالای خود برای درمان بیماران کرونایی دادند و شادی را به مردم این مرز و بوم هدیه دادند. در نهایت نیز استاندار قزوین از بهبود و ترخیص 15 نفر از کرونایی‌های قزوینی از مراکز درمانی استان خبر داد تا اضطراب و استرس را از دل شهروندان قزوینی دور کند.

البته اصحاب رسانه و خبرنگاران قزوین هم با حضور فعال و مؤثر در میدان و تهیه اخبار، گزارش و تصاویر گوناگون از بیمارستان و نیز اقدامات صورت گرفته، تلاش کردند تا ضمن آگاهی بخشی و آموزش مردم و نیز انتشار اخبار شفاف و صریح، از شیوع همزمان نگرانی و اضطراب از طریق شایعات جلوگیری کنند و اخبار امیدبخشی در رسانه‌ها نیز منتشر شد.

 

ایران در موضوع کرونا مخفی‌کاری نکرده است

در بحبوحهٔ حضور این مهمان ناخوانده در کشور، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر مخفی‌کاری ایران در موضوع کرونا را رد کرد و عنوان کرد ساز و کارهای مستقل این نهاد، چنین ادعایی را تأیید نمی‌کند و سازمان بهداشت جهانی شاهد این امر نبوده است که ایران در موضوع کرونا، مخفی‌کاری کرده باشد. از قدیم ضرب‌المثلی در ایران وجود داشت که می‌گفتند زمستان می‌گذرد و روسیاهی برای زغال می‌ماند. مصداق این ضرب‌المثل را در شرایط فعلی کشور شاهد هستیم. روزهای سخت و کرونایی در ایران می‌گذرند و تبدیل به خاطره‌ای می‌شوند که در سال‌های آینده توسط آیندگان از آن یاد می‌شود. چقدر خوب است که در این روزها با انتشار اخبار خوب و امیدبخش یاری‌گر و روحیه‌دهنده باشیم، نه مأیوس‌کننده و استرس‌زا.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، لازم است مانند روزهای سخت دههٔ شصت، دست در دست یکدیگر دهیم تا با مشارکت دولت و ملت، روزهای سخت را به سرعت سپری کنیم و شاد و خرامان به استقبال نوروز 99 برویم، به این بیندیشیم که آیندگان از ما تحت چه عناوینی نام خواهند برد؛ همگی امیددهندهٔ روزهای خوش و عاری از ویروس باشیم و اخبار بد و منفی که جز ایجاد استرس، هدف دیگری ندارند را منتشر و منتقل نکنیم تا بر اضطراب جامعه اضافه نکنیم. بی‌شک ایران و ایرانی قوی‌تر از آن است که یک ویروس کوچک بتواند مردم توانمند و قدرتمند این سرزمین را از پای در آورد.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول