اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

یاداشت| غلبه بر کرونا با اندکی شرافت!

شایع شدن ویروس کرونا در کشورمان فرصتی است تا همبستگی ملی‌مان را در برابر دردی مشترک دوباره محک بزنیم.

یاداشت| غلبه بر کرونا با اندکی شرافت!

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی خسروی در یادداشتی آورده است:

شایع شدن ویروس کرونا در کشورمان کم و بیش قابل پیش‌بینی بود. نه به خاطر این که تمرکز و گرایش اقتصاد و سیاست ما به سوی شرق و بخصوص به سوی چین است بلکه بدلیل موقعیت منطقه‌ای ما و انبوهی از ترددهایی که جمعیت 80 میلیونی ایران روزانه به اقصی نقاط جهان دارد و به تبع آن نیز فرهنگ ما که در آن مصافحه و دید و بوسی در لحظه دیدار اهمیت فراوانی دارد و نبود آن ممکن است به دلخوری طرفین منجر شود!

از سویی با ورود کرونا به ایران و ثبت اولین موارد مثبت کرونا ویروس در کشورمان فرصت تازه‌ای برای محک برخی شاخص‌ها در کشورمان فراهم آمده است.

یکی از این محک‌ها بررسی میزان همبستگی ملی ما در برابر یک درد مشترک است! این شاخص را البته می‌توان در سایر زمینه‌ها نظیر آمادگی کشورمان برای مواجه شدن در برابر یک تهدید بیولوژیکی نیز مورد سنجش قرار داد. 

اگر فرضیه ساختگی بودن ویروس کرونا در مراکز آزمایشگاهی قدرت‌ها درست باشد، جهان با یک نوع جدید از جنگ مواجه است که خطر آن از بمب هسته‌ای نیز فراتر است.

بواقع با دامنه‌ای نامحدود از تهدید بیولوژیکی در جهان مواجه هستیم که عرصه‌ای برای هماورد طلبی قدرت‌ها پیش روی یکدیگر نیز بشمار می‌رود. باید دید چینی‌ها با گذر از این بحران چه دستخوشی برای آمریکایی‌ها و یا سازندگان احتمالی این تهدید خواهند داشت؟!

جدای از این؛ باید این روزها را در کشورمان که تاکنون در دهه‌های اخیر تجربه نشده است را فصل تازه‌ای از رخدادهای هزاره بنامیم.

در 41 سال از انقلاب هیچ پدیده‌ای حتی جنگ تمام عیار ما با رژیم بعثی عراق نتوانسته بود میعادگاه‌های نماز جمعه را به تعطیلی بکشاند اما ویروسی که از ناکجاآباد میهمان این روزهای کشورمان است موجب چنین اتفاقی شد. یا این میزان تعطیلی مدارس یا بسته شدن مسیرهای پروازی یا نیاز مفرط جامعه به برخی محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده همه و همه هیچ‌گاه تا این اندازه وسعت و بزرگی نداشته است و لذا باید پذیرفت که فصل تازه‌ای از تهدیدها پیش روی ملت‌ها قرار گرفته که از قضا متفرق شدن مردم سبب جلوگیری از گسترش و راهی برای نابودی آن است!

برای ما مردمی که جمع شدن و یکصدا شدن‌مان در یک میدان و آوردگاه نشانه همبستگی و پیروزی و غلبه بر دشمن مشترک است، حالا دشمنی تازه یافت شده که رمز غلبه بر آن همبستگی اما از جنس دیگری است. 

همبستگی اخلاقی اکنون بزرگ‌ترین نیاز جامعه برای عبور از این ویروس بدشگون است که فقیر و غنی یا زن و مرد نمی‌شناسد. امروز با هم بودن‌مان را باید در رعایت انصاف و شرافت فردی جست‌وجو کنیم.

احتکار ماسک و الکل و یا 6 برابر شدن قیمت ژل ضدعفونی دست یا 4 برابر شدن قیمت دستکش پلاستیکی در این روزها جلوه خوشی برای ما مردمی که با شرافت از بحران‌ها گذر کرده‌ایم نیست! درست است که روزگار سخت اقتصادی همه ما را مچاله کرده اما روش ما ایرانی‌ها برای عبور از گردنه‌های سخت، هیچ‌گاه روش‌های غیراخلاقی و همنوع‌سوز نبوده است.

خودمان باشیم و شرافت‌مان تا کرونا را با هم شکست دهیم.

سردبیر خبرگزاری فارس هرمزگان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول