اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌ها داده می‌شود

مدیرکل بودجه، ارزیابی و منابع وزارت نفت گفت: ما مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی را به سرمایه‌گذاران خواهیم داد. بدین صورت درآمد و بدهی آنها به صندوق هردو ارزی می‌شود و دیگر نگرانی بابت نوسانات نرخ ارز وجود ندارد.

مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌ها داده می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یاسر میرزایی، مدیرکل بودجه، ارزیابی و منابع وزارت نفت در نشست «تبیین نحوه برگزاری فراخوان سرمایه‌گذاران احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی» با اشاره ضرورت توسعه ابزارهای تامین مالی گفت: روح این قانون و آیین‌نامه مبتنی بر توسعه ابزارهای تأمین مالی است و به خاطر مسئولیت وزارت نفت در قبال توسعه صنایع پالایشی کشور، این وزارتخانه نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در واقع ما تلاش می‌کنیم ترکیبی از ابزارهای تأمین مالی را در اختیار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران حوزه صنعت نفت قرار دهیم تا دست آنها برای تأمین مالی برای احداث پالایشگاه باز باشد.

*تأمین مالی احداث پالایشگاه از مسیر اعطای تنفس خوراک انجام می‌شود

میرزایی گفت: همین امروز اگر قرار بود یک سرمایه‌گذار پالایشگاهی احداث کند منابع مالی آن را باید از طریق فاینانس یا سرمایه‌های مردمی و یا صندوق توسعه ملی تأمین کند که صندوق توسعه ملی با توجه به حجم بالای درخواست‌ها، ظرفیت لازم را ندارد.

مدیرکل بودجه، ارزیابی و منابع وزارت نفت گفت: در این راستا ما تلاش کردیم که قانونی تصویب شود که بتواند سرمایه‌هایی که در دست مردم است را از طریق فروش اوراق جمع‌آوری کند و بخشی دیگر از دوره تأمین مالی احداث پالایشگاه نیز از مسیر اعطای تنفس خوراک انجام شود.

وی ادامه داد: شما می‌دانید که فروش اوراق قابلیت 10 یا 12 ساله ندارد و اگر فرایند تنفس خوراک نبود سرمایه‌گذار مجبور می‌شد هر ساله اوراق بخرد و بفروشد و سود آن را سالانه پرداخت کند که این قضیه یک مانع بزرگ در مسیر سرمایه‌گذاری برای احداث پتروپالایشگاه بود.

میرزایی خاطرنشان کرد: مجلس برای اینکه سرمایه‌گذار بتواند از سرمایه‌های مردمی استفاده کند دست او را در آیین‌نامه برای فروش اوراق باز گذاشت و شما مشاهده می‌کنید که تضامینی که بر این اساس برای جذب سرمایه از طریق سازمان بورس اعطا می‌شود در حالت عادی توسط این سازمان قابل پذیرش نیست. در نتیجه در این حوزه تسهیلاتی انجام شده است.

*مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌ها داده می‌شود

مدیرکل بودجه، ارزیابی و منابع وزارت نفت گفت: تأمین‌کننده مالی پروژه صنعت نفت در کشور صرفاً وزارت نفت نیست بلکه این کار به عهده نهادهای مالی موجود در کشور مثل صندوق توسعه ملی هم است و از این رو ما از این نهاد استفاده کردیم که در بخشی از این فرآیند تأمین مالی به ما کمک کند. 

وی افزود: برخی نگرانی‌ها وجود دارد از این جهت که درآمد سرمایه‌گذار از فروش فرآورده ریالی است در حالی که وامی که از صندوق توسعه ملی می‌گیرد ارزی است و در این صورت نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود که سرمایه‌گذار در این قضیه زیان ببیند. برای حل این مشکل ما مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی را به سرمایه‌گذاران خواهیم داد و به آنها به عنوان واحدی نگاه می‌کنیم که قرار است ارزآوری برای کشور داشته باشد.

میرزایی توضیح داد: یعنی با توجه به شرایط فعلی که تراز تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل کشور یکسان است قطعاً ظرفیت ایجاد شده از طریق احداث پالایشگاه یا انجام پروژه‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها در نهایت باید به خارج از کشور صادر شود پس بدین صورت کل مدل تأمین مالی برای ساخت پالایشگاه در فضای ارزی و دلاری بسته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول