اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روش‌های مقابله با بیماری کرونا در مدارس

وزارت آموزش و پرورش که با حدود 15 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی به طور مستقیم در ارتباط است، از جمله دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که به برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌پردازد و در این راستا ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

روش‌های مقابله با بیماری کرونا در مدارس

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ماجرای شیوع کرونا در کشورهای مختلف و ابتلا برخی از مردم کشورمان به این بیماری موجب شد که مراقبت‌ها برای پیشگیری از این بیماری بیشتر و گسترده‌تر شود.

وزارت آموزش و پرورش که با حدود 15 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی به طور مستقیم در ارتباط است، از جمله دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که به برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌پردازد و در این راستا ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش در این جلسه با بیان اینکه طرح تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است، از تعطیلی تمام اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی تمام مدارس حوزه رأی‌گیری خبر داد.

در این راستا دستورالعمل‌هایی نیز به مدارس ابلاغ شده است که بر اساس آن باید آگاه‌سازی در خصوص پیشگیری و کنترل شیوع بیماری‌های تنفسی و کرونا انجام شود.

در مدارس باید جلسه کمیته شورای سلامت در مورد پیشگیری و کنترل شیوع بیماری‌های تنفسی در بین دانش‌آموزان با مشارکت پایگاه سلامت مربوطه تحت پوشش مرکز بهداشت تشکیل شود.

آموزش نکات بهداشتی، حسا‌س‌سازی پیشگیرانه و تشکیل کمپین آموزشی تشویق و ترغیب به عادات بهداشتی و تأکید مکرر نکات کلیدی مربوطه جهت افزایش آگاهی و دانش بهداشتی، کمک به خودآگاهی افراد، تغییر نگرش و رویکرد، تغییر در رفتار و اتخاذ تصمیمات صحیح بهداشتی و تغییرات اجتماعی و محیطی در نیل به اهداف بهداشتی و سلامت، برای سه گروه هدف (تمامی کارکنان مدارس، دانش‌آموزان و والدین آنان) در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع کروناویروس از دیگر اقداماتی است که مدارس باید انجام دهند.

مدارس موظفند پیگیری و رصد مستمر و پایش و نظارت مداوم و مستمر به منظور تبادل به موقع و دقیق داده‌ها و اطلاعات مراقبت بیماری‌ها و گزارش آنی موارد مشکوک به کروناویروس و غایبین به علت بیماری یا وقوع طغیان بیماری در مدرسه را به صورت روزانه و مدرسه‌ای به مرکز بهداشت و همچنین به کارشناسی سلامت منطقه اطلاع دهند.

آموزش شست‌وشوی مستمر و مداوم (در هر زمان ممکن ) صحیح و کامل تمامی قسمت‌های دست‌ها (انگشتان، شست، کف دست، مچ دست و ...) با آب و صابون حداقل به مدت 20 تا 30 ثانیه یا با ژل‌های ضدعفونی کننده با پایه الکل یا کلرهگزیدین (در صورت عدم دسترسی به آب) و تمیز کردن آن با دستمال مرطوب حاوی الکل، به ویژه بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، قبل از مصرف میان‌وعده غذایی یا خوردن  غذا، دست زدن به سطوح آلوده و ترشحات بیمار مانند عرق، بزاق، خلط، استفراغ، ادرار و مدفوع اسهالی، در هنگام آلودگی واضح و غیرواضح دست‌ها، بعد از سرفه یا عطسه، قبل در حین و بعد از تهیه غذا در فواصل مابین لمس موادغذایی خام و مواد غذایی پخته، بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، بعد از تماس با حیوانات یا محصولات حیوانی، مدفوع و سایر پسماندهای آنها، مراقبت از بیمار (با عنایت به اینکه پس از شست‌وشو و ضد عفونی دست‌ها بیش از 15 دقیقه تمیز نمی‌مانند و آموزش خودداری از عطسه و سرفه در محیط عمومی از مواردی است که باید توسط مدارس انجام شود.

از دیگر مواردی که مدارس باید پیش‌بینی کنند جانمایی محل یا تعیین اتاق مجزای تحت مراقبت سیک روم در هر مدرسه جهت جداسازی افراد بیمار از سایرین تا زمان ارجاع به پزشک و مراجعه به منزل تا حصول اطمینان قطعی از سلامت کامل آنها، آموزش استفاده از دستمال کاغذی یا قسمت چین و خمیده آرنج یا بخش بالای آستین لباس، در هنگام نبودن دستمال هنگام عطسه و سرفه و پوشاندن دهان و بینی و دفع صحیح آن (قراردادن آن در کیسه پلاستیکی و بستن در کیسه و انداختن کیسه در سطل زباله و خودداری از رها کردن دستمال کاغذی مصرف شده در محیط) و شستن دست‌ها بلافاصله، آموزش عدم لمس و دست نزدن به چشم و بینی و دهان در هنگام بیمار بودن یا در زمان آلوده بودن دست‌ها و آموزش پیشگیری از آسیب با سوزن و اشیای نوک تیز است.

آموزش رفتار و عادات خوب بهداشتی نظیر خواب کافی، نوشیدن مایعات کافی، تغذیه مناسب، آموزش راه‌های کمک به کاهش اضطراب عمومی، اندوه و پریشانی، آموزش پرهیز از تماس نزدیک نظیر تماس با ترشحات مخاط و پوست آسیب دیده بیمار، عدم روبوسی با افراد مشکوک به بیماری و افراد دارای بیماری تب‌دار تنفسی و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران نظیر لوازم التحریر، بطری آب، لیوان و غیره و آموزش رعایت و حفظ حداقل فاصله بیش از یک متر با افراد مشکوک به بیماری و خودداری از نزدیک شدن به افراد داری علائم بیماری (تب ـ سرفه و تنگی نفس) از دیگر موارد است.

آموزش رعایت اصول بهداشتی و استفاده سالم و ایمن در هنگام حضور در وسایط نقلیه عمومی و سرویس مدارس و در سفر، آموزش دوره کمون 2 تا 14 روزه بیماری و همچنین طولانی‌تر بودن دوره کمون و سرعت انتقال ویروس کروناویروس در بزرگ‌ترها نسبت به دانش‌آموزان و رعایت بیشتر مسائل پیشگیرانه مربوطه و آموزش پرهیز و خودداری از تماس محافظت نشده با حیوانات خانگی و ولگرد و اهلی و وحشی و زنده یا مریض یا مرده، مخازن حیوانی بیمار و سطوح آلوده به ترشحات و در تماس با حیوانات و گوشت فاسد و آشغال‌ها و استفاده از ماسک، دستکش و روپوش هنگام لمس حیوانات و محصولات حیوانی و شست‌وشوی روزانه اقلام محافظت کننده و لباس چرک و کفش آلوده و عدم تماس سایرین با آنها از مواردی است که باید در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

همچنین آموزش عدم مصرف غذای نیم پخته (نظیر تخم‌مرغ یا مرغ نیم‌پز) و محصولات حیوانی باز و فله‌ای غیر صنعتی و فرآورده‌های دامی خام یا پخته نشده و احتیاط در نگهداری گوشت و شیر و اندام‌های  حیوانی خام و جلوگیری از تماس آنها با موادغذایی پخته و آلودگی غذا و مصرف غذای کاملاً پخته شده در صورت رعایت تمامی نکات بهداشتی در زمان تهیه آن، پیگیری مستمر ضدعفونی و گندزدایی و آلودگی‌زدایی و پاکسازی و نظافت تمامی سطوح و اشیاء وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز،لیوان، ظروف و ...) و محل‌های توقف و تردد هر 12 ساعت یکبار با حداقل روزی یکبار و به صورت تواتری در مدارس با مواد گندزدایی مربوطه نظیر وایتکس و سلامت و تمیز نگهداشتن و سالم‌سازی محیط (برای تهیه وایتکس 1درصد، یک پیمانه وایتکس 5 درصد را با 4 پیمانه آب رقیق‌ کرده و استفاده می‌کنیم) و تهویه طبیعی و تعویض هوای کلاس‌ها به طور متناوب و هر 15 تا 20 دقیقه توسط مدارس باید انجام شود.

پیگیری جلب مشارکت سفیران سلامت و تشکل‌های بهداشتی دانش‌آموزی، برنامه‌های فرهنگی هنری، برپایی نمایشگاه در آموزش همسالان و تقویت سیستم خودمراقبتی و خودکنترلی و تجلیل از فعالان عرصه آموزش و پیگیری و کنترل شیوع کروناویروس، پیگیری جداسازی آبخوری از مکان شستن دست‌ها در مدرسه و متناسب‌سازی آبخوری و دستشویی با قد دانش‌آموزان و تعمیر سیستم صابون مایع و مخازن مربوطه آن و تأکید موکد و مداوم در زمینه پیگیری وضعیت سلامت دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای خاص، مراقبت ویژه، دارای نقص و ضعف سیستم ایمنی، بیماری قلبی، کلیوی، دیالیزی، مزمن کبدی، خونی، هموفیلی، تالاسمی، نقایص متابولیکی، ریوی مزمن، آسم، انسداد مزمن ریوی، برونشکتازی، فیبروزکیستیک، وابسته به اکسیژن، دیابت، چاقی مفرط، دریافت‌کنندگان داروهای خاص مانند کورتون یا سر کوبگر سیستم ایمنی، شیمی درمانی، سرطان، مبتلایان به فلج مغزی، و گروه‌های در معرض خطر بیشتر از نظر بیماری توسط مدارس باید انجام شود.

پیگیری رفع نواقص بهداشت محیطی وضعیت آبگرم و سیستم گرمایشی سرویس‌های بهداشتی و پیشگیری از یخ‌زدگی و سردبودن آب آنها و ضرورت وجود صابون مایع در مدرسه و پیگیری مستمر رفع نواقص بهداشتی پایگاه تغذیه سالم مدرسه از جمله مواردی است که باید مدارس رعایت کنند.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیشگیری از کرونا، اظهار کرد: در فصل زمستان عفونت‌های تنفسی شایع است لذا دانش‌آموزان با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های تنفسی آنفلوآنزا و کرونا ویروس جلوگیری کنند.

ضیاءالدینی به بیان نکاتی برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان پرداخت و اضافه کرد: تأکید و رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین نکته است و دانش‌آموزان حتما دست‌ها را در طول روز چندین بار با آب و صابون بشویند؛ دانش‌آموزان در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرند و از تماس با افرادی که دچار علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، دوری شود.

از جمله نکات مهمی که درباره پیشگیری از کرونا باید رعایت شود، این است والدین با مشاهده علائم سرماخوردگی در فرزندانشان، اجازه رفتن به مدرسه را به آنها ندهند و در خانه از آنها مراقبت کنند.  

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به والدین توصیه‌ای کرد و افزود: اگر فرزندتان دچار علائم سرماخوردگی است تا بهبودی کامل علائم به مدرسه مراجعه نکند البته مدیران مدارس در این زمینه با والدین دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند.

دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ شده است؛ بر اساس این دستورالعمل، ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش‌آموزان و کارکنان، اقدام کنند. در بندهایی از این دستورالعمل آمده است:

- از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استان، مناطق و مدارس در آموزش والدین استفاده و مراقبت از دانش‌آموزان در یک اقدام هماهنگ و همسوی خانه و مدرسه صورت گیرد.

-برنامه‌های جبرانی آموزش دروس، ویژه دانش‌آموزانی که به علت سرماخوردگی‌های فصلی از حضور در مدارس محروم می‌شوند، توسط معاونت‌های آموزشی و مدارس مربوطه تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته شود.

-برگزاری تمام کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردوها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

- نسبت به تأمین و توزیع مواد شوینده و صابون مایع کافی و سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله برای تمام مراکز تابعه اعم از آموزشی و اداری اقدام و در مدارسی که فاقد لوله‌کشی صابون مایع هستند از بطری‌های صابون مایع استفاده شود؛ استفاده از صابون جامد ممنوع است.

- نسبت به تأمین مایع ضدعفونی‌کننده، مانند الکل ۶۰ درصد (۶۰ درصد الکل و ۴۰ درصد آب) برای ضدعفونی تجهیزات و فضاهای مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی: موس و کیبورد کامپیوتر، دستگیره درها و فضاهای عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح شستشو و ضدعفونی شود.

 - از توزیع مواد غذایی پخته ‌شده، ساندویچ‌های دست‌ساز در مدرسه خودداری شود و بیشتر برآوردن لقمه سالم از منزل تأکید شود.

- اطلاع‌رسانی به والدین صورت گیرد تا فرزندان از وسایل شخصی خود از قبیل لیوان، دستمال‌کاغذی و نوشت‌افزار شخصی استفاده کنند.

-دانش‌آموزانی که دارای علائم اولیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا (با علائم سرفه، گلودرد و تب) هستند به‌ویژه دارای سابقه بیماری مزمن قلبی و ریوی و نقص ایمنی نیز هستند شناسایی و از آنها خواسته شود که در مدرسه حضور نیابند.

- بهتر است آموزش به دانش‌آموزان، به‌صورت عملی و میدانی صورت گیرد و شستن صحیح دست با یادگیری مشاهده‌ و تمرین عملی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

- نسبت به آموزش مستخدمین، سرایداران و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس در راستای رعایت امور بهداشتی تأکید شود.

- از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم)، همچنین از ظرفیت درس انشا، نقاشی و سایر دروس مرتبط، در راستای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استفاده شود.

با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری کرونا، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی، رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش استفاده شود؛ نمایندگان معاون آموزش ابتدایی و معاون آموزش متوسطه در ستاد پیشگیری و کنترل کرونا ویروس باید برای دانش‌آموزانی که به دلیل سرماخوردگی فصلی در منزل استراحت می‌کنند، برنامه‌ای برای جبران ساعت درسی و آموزشی آنان درنظر بگیرند.

حمیدی با تأکید بر اینکه اگر قرار است مددکاری به دانش‌آموز برسد باید در مدرسه انجام بگیرد، اضافه کرد: بخشنامه‌ای به مدارس ارسال شده است که حاوی دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس است؛ واحد ارزیابی و حراست در آموزش و پرورش نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها را برعهده خواهند داشت.

وی با اشاره به تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا ویروس، اظهار کرد: برای رعایت موارد تغذیه‌ای دستورالعملی در حال تهیه و تدوین است که پس از بررسی‌های لازم به مدارس ارسال خواهد شد. همچنین تمامی اردوها، همایش‌ها و مسابقات ورزشی لغو شده است و این اقدامات و تعطیلی مدارس در برخی از استان‌ها برای این بوده تا از دانش‌آموزان در مقابل کرونا ویروس محافظت شوند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از ظرفیت محتواهای آموزشی و تصویری،گفت: باید برنامه‌های تولیدی با ادبیات و بوم مدرسه و دانش‌آموز و مناسب با مقاطع تحصیلی برای آموزش دانش‌آموزان و معلمان تهیه شود.

به گزارش فارس، در برخی استان‌ها مدارس تا پایان هفته تعطیل شدند و مدارس تهران هم دیروز و امروز تعطیل بودند؛ حالا باید دید آموزش و پرورش چقدر می تواند در پیشگیری از این بیماری و مقابله با آن موفق عمل کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول