اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

ماجراهای عجیب صندوق رای گیری به روایت یک مسئول انتخابات/ فرزند رهبر در کدام صندوق رای می دهند؟

در زمان انتخابات، خواندن این توصیه ها قطعا به کارتان می آید؛ شایعه انصراف کاندیداها را باور نکنید. دقیقه نودی نباشید. دست خبرنگاران شبکه های معاند را رو کنید.

ماجراهای عجیب صندوق رای گیری به روایت یک مسئول انتخابات/ فرزند رهبر در کدام صندوق رای می دهند؟

مجله فارس پلاس؛ عطیه اکبری: می گویند خبرنگارند و با شما مصاحبه می کنند. بدون پرس و جو جواب سوال هایشان را می دهید و شب، تصویرتان از شبکه های معاند پخش می شود.

با ادعای خیرخواهی برگه رای سالمندان را می گیرند و رای  مورد نظر خودشان را داخل صندوق می اندازند.

اگر قرار باشد یک کاندیدا رای نیاورد از شب قبل شایعه انصرافش را در فضای مجازی دست به دست می کنند.

 اگر می خواهید قربانی این ترفندها نشوید، صحبت های یکی از کسانی که تجربه ای طولانی به عنوان مسئول صندوق رای گیری را دارد بشنوید. البته «محمد جوادخرسندی» که از عضویت در صندوق رای گیری شروع کرده و حالا مسئول ناظران شورای نگهبان یکی از حوزه های انتخابی است، توصیه ها و خاطرات شنیدنی دیگری هم دارد.

 

شایعه کاندیدای انصرافی 

«شایعه کاندیدای انصرافی یکی از مرسوم ترین شگردهای انتخاباتی برای رای نیاوردن یک شخص خاص و برهم زدن سلامت انتخابات است. فضای مجازی هم کار را برای این شایعه پردازی راحت کرده است. شایعه انصراف نامزد خاص را به سرعت در فضای مجازی پخش می کنند و با همین ترفند، بین طرفداران آن کاندیدا ایجاد تردید می کنند و آمار رای آن نامزد را به شدت پایین می آورند.» این هشدار را «محمد جواد خرسندی» می دهد و برای پیشگیری از موفقیت شایعه پراکنی هایی از این دست توضیحاتی را به رای دهندگان می دهد؛ «اگر نامزدی در آخرین لحظه های قبل از رای گیری انصراف دهد، ستاد انتخابات شورای نگهبان این موضوع را در قالب نامه ای به همه شعب رای گیری ابلاغ می کند. مسئولان هم نام فرد مورد نظر را از روی لیست هایی که در حوزه رای گیری در اختیار مردم قرار می گیرد خط می زنند. پس مراقب چنین شایعه هایی باشید و در صورت شنیدن چنین مواردی موضوع را با مسئولان حوزه رای گیری در میان بگذارید.»

 

حواستان به خبرنگارهای قلابی باشد

«روز انتخابات، فرصت مناسبی برای شبکه های معاند و خبرنگارهای بدون مجوز برای حضور در میان مردم و تهیه گزارش های هدف دار است. پس اگرخبرنگاری برای گرفتن مصاحبه سراغ شما آمد، قبل ازهر چیز به کارت شناسایی اش دقت کنید.» خرسندی با بیان این موضوع، به اتفاقی که در یکی از شعب رای گیری در انتخابات قبلی افتاد اشاره می کند: «هر خبرنگار برای حضور در صندوق های رای گیری و تهیه گزارش و مصاحبه، باید از قبل، مجوز حضور را از ستاد انتخابات دریافت کند. در انتخابات سال 96، خبرنگار یکی از شبکه های معاند میان مردم آمده بود و مصاحبه های هدف دار می گرفت. ما متوجه این موضوع شدیم و فرد مورد نظر را تحویل نیروهای انتظامی دادیم. این افراد سعی می کنند اعتماد مردم را جلب کنند و بعد، آنطوری سوال می پرسند که پاسخ دلخواه خود را بگیرند. سپس با تقطیع صحبت های مصاحبه شونده و پخش آن از شبکه های معاند، برای آن فرد خاص حاشیه هایی را به وجود می آورند

ترفندی که قراربود 2 هزار رای را باطل کند

پشت هر توصیه ناظران مسئول، یک یا چند خاطره تلخ وجود دارد و بعضی از آنها در روز انتخابات بار روانی سنگینی را به متصدیان شعبه رای گیری وارد می کند. خرسندی راوی یکی از این اتفاقات تلخ می شود؛ اتفاق تلخی که او و همکارانش با سربلندی از آن بیرون آمدند و توانستند صدها رای را از باطل شدن نجات دهند: «انتخابات چند سال قبل، قرار بود یکی از شبکه های تلویزیونی از حوزه رای گیری ما پخش زنده داشته باشد. دست اندرکاران صدا و سیما همه چیز را آماده کرده بودند و دوربین ها و مجری و صدابردار مستقر شده بودند. درست لحظاتی قبل از شروع پخش زنده، یک آقایی آمد داخل حوزه و گفت شناسنامه ام گم شده و می خواهم با گواهینامه رانندگی ام رای بدهد. من گفتم این درخواست شما امکان پذیر نیست. آن آقا کوتاه نمی آمد و اصرار داشت. طبق قانون، ما نمی توانستیم اجازه چنین کاری را به آنها بدهیم.

اما پشت درخواست غیرمنطقی آن آقا برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای بود. ایشان صبر کرد و به محض آغاز پخش زنده از تلویزیون، شروع کرد به داد و فریاد و می گفت من می خواهم رای بدهم و اینها اجازه رای دادن نمی دهند. مدام اسم کاندیدای مورد نظرش را فریاد می زد و می گفت به من اجازه نمی دهند به این آقا رای بدهم. می خواست جو تخریبی علیه کاندیدای مورد نظر راه بیندازد. تلویزیون در حال پخش زنده برنامه از حوزه رای گیری بود و آن آقا هم داد و فریاد راه انداخته بود.

به لحاظ قانونی، ما حتی می توانستیم آن فرد را بازداشت کنیم اما مشکل این بود که بعضی از مردم هم از روی دلسوزی از ما می خواستند که بگذاریم او رای بدهد. ما برای اینکه وضعیت صندوق، از این بحرانی تر نشود، باید فضا را آرام نگه می داشتیم. در نهایت، یکی از دوستانی که رای نداده بود برای آنکه غائله بخوابد، برگه رای خودش را به آن آقا داد و گفت بفرمایید رای بدهید. این ترفند، سر و صدا را خواباند اما برای ما عواقب داشت.

یک ساعت پس از این اتفاق، بارزسان مختلف از فرمانداری و شورای نگهبان به صندوق ما آمدند و گفتند چرا  شما از کسی که مجوز رای دادن ندارد رای گرفتید؟ پس صندوق باید باطل شود. ما ایستادگی کردیم و گفتیم که ماجرا چه بوده و این رای، رای یکی از بچه های صندوق بوده است. بعد از این توضیحات ما را متهم به رای فروشی کردند و به این بهانه می خواستند صندوق را باطل کنند. ماجرا اینقدر پیچیده شد که در یک لحظه از 54 نفری که در محل صندوق حاضر بودند ما شمردیم و دیدیم که 52 نفر، ناظر و بازرس هستند.

در بحث شمارش آرا اگر رای فروشی ثابت شود، بر اساس تعداد رایی که این اتهام در موردش ثابت شود، مسئولان صندوق به صورت رندوم همان تعداد رای را باطل می کنند. ما محکم ایستادیم و گفتیم اولا رای فروشی نبوده، دوما اگر رای فروشی ثابت شود، طبق قانون به صورت رندوم به تعداد آرای فروشی، رای از صندوق بیرون کشیده شده و باطل شود. بر فرض اثبات اتهام شما فقط یک رای صندوق باید باطل شود نه همه صندوق. البته برای ما، حتی همان یک رای هم مهم بود. به نظر می آمد که این اتفاق برنامه ریزی شده بود، اما بالاخره ما  توانستیم صندوق را با همه این ماجراها حفظ کنیم.

این خاطره را گفتم که مردم حواسشان را جمع کنند و با دلسوزی های بی مورد جانب افرادی که در روز رای گیری در حوزه ها به بهانه های مختلف سر و صدا راه می اندارند را نگیرند. حواسمان باشد که عده ای می خواهند با این فضاسازی ها، انتخابات را زیر سوال ببرند و آرا را باطل کنند. مسئولان حوزه های رای گیری با آموزش هایی که دیده اند می دانند چطور باید با چنین افرادی برخورد کنند.»

نکاتی برای سالمندان

«سالمندان یا افرادی که ضعف بینایی دارند مراقب باشند، زمان حضور در شعب رای گیری، ضعف بینایی و کهولت سنشان ابزاری برای سوءاستفاده نشود.» این یکی دیگر از توصیه های مهم انتخاباتی خرسندی است. او می گوید: «بعضی سالمندان به دلیل ضعف بینایی یا نداشتن سواد قادر به نوشتن رای مورد نظر خودشان نیستند و از افراد حاضر در صندوق رای گیری درخواست می کنند که نام نامزد مورد نظر را در برگه رای شان  بنویسند. آنها معمولا ابتدا به سراغ مسئولان صندوق می روند تا آنها برایشان بنویسند. ولی قانون به هیچ وجه اجازه دخالت مسئولان صندوق در چنین موضوعی را نمی دهد. همین می شود که این افراد ناچار می شوند سراغ مردم عادی بروند اما در این شرایط نباید به هر کسی که در صندوق حضور دارد اعتماد کرد. بعضی طرفداران کاندیدای خاص و کسانی که می خواهند سلامت انتخابات را به خطر بیندازند، از شلوغی شعبه رای گیری سوءاستفاده می کنند و رای مورد نظر خودشان را برای افراد سالمند می نویسند. ما بارها با افرادی که حضوری مشکوک و طولانی مدت در حوزه رای گیری دارند برخورد کرده ایم و بارها دست کسانی که تلاش کرده اند سلامت انتخابات را بر هم بزنند رو کرده ایم. اما خود رای دهندگان هم باید هوشیار باشند و حتما سراغ افراد آشنای خودشان بروند.»

 

دقیقه نودی نباشید

اگر می خواهید در حوزه های رای گیری معطل نشوید، به ساعت حضورتان دقت کنید. ناظر مسئول شورای نگهبان می گوید: «نزدیک غروب، شلوغ ترین زمان برای رای گیری است و وقت زیادی از شما گرفته می شود. ازطرفی، در انتخابات مجلس، در شهرهای بزرگی مثل تهران که باید نام 30 نفر نوشته شود، فرآیند رای گیری طولانی تر است. اوایل صبح و حوالی ظهر بهترین زمان برای رای دادن است.»

فقط شناسنامه! تمام

اگر به هر دلیلی در روز انتخابات شناسنامه ندارید، متاسفانه نمی توانید رای بدهید. خرسندی در این خصوص توضیحاتی را می دهد و می گوید: «ساعت 12 شب یک رای دهنده می آید و با خواهش و اصرار می خواهد رای بدهد، شناسنامه اش هم گم شده و کارت ملی اش را نشان می دهد یا خواهش می کند که با شناسنامه شخص دیگری رای بدهد یا گواهی تعویض شناسنامه را نشان می دهد. ما شرمنده این افراد می شویم. چون نمی توانیم سلامت یک صندوق را به خاطر یک رای زیر سوال ببریم. رای دادن فقط و فقط با شناسنامه امکان پذیر است.»

 

یک نکته ساده اما مهم!

در بعضی از حوزه های رای گیری به دلیل ازدحام مردم برای شرکت در انتخابات، دو یا چند صندوق رای تعبیه می شود. اگر گذرتان به این حوزه های شلوغ افتاد، حواستان باشد برگه رای تان را در صندوقی بیندازید که ته برگ را از متصدی همان صندوق دریافت کرده اید. به هیچ وجه هم برگه رای تان را با خود نبرید یا در صندوق دیگری نیاندازید.

این یک توصیه جزئی اما مهم است که بسیاری از رای دهندگان به آن توجه نمی کنند. اما توضیحات ناظر مسئول شورای نگهبان نشان می دهد که همین موضوع ساده تا دو ساعت روند شمارش آراء را به تعویق می اندازد و حتی ممکن است به ابطال تعدادی از آرا بیانجامد. خرسندی توضیحاتی را در این خصوص می دهد: «تعداد ته برگ های یک صندوق رای گیری باید با تعداد رای های داخل  آن صندوق برابر باشد. وقتی شما برگه رای را از متصدی صندوق می گیرید اما رای را در صندوق دیگری می اندازید، بعد از پایان رای گیری و شمارش، تعداد آرای موجود و ته برگ ها متفاوت می شود. گاهی برای اختلاف یک رای، مسئولان مجبور می شوند همه صندوق ها را تخلیه کنند و برگه های همه را دوباره شمارش کنند. این شمارش برای درآوردن اختلاف گاهی تا دو ساعت کار را عقب می اندازد. ضمن اینکه اگر در یک صندوق، تعداد رای ها از ته برگ ها بیشتر شود، باید به همان تعداد اختلاف، به صورت رندوم از رای ها انتخاب و ابطال شود. یعنی اشتباه هر یک نفر ممکن است به قیمت ابطال یک برگه رای تمام شود.»

 

دیدار با فرزند رهبری پای صندوق رای

مصاحبه ما با یک خاطره به پایان می رسد؛ خاطره حضور ساده و بی تکلف فرزند رهبری در صندوق رای گیری. خرسندی راوی این خاطره می شود: «پشت صندوق بودم. یک آقایی آمد و شناسنامه ای به من داد. فامیلی اش حسینی بود. من هم در شلوغی کار، چندان به چهره آن فرد دقیق نشدم چون معمولا برای بالا رفتن سرعت اخذ رای، کار تطبیق چهره افراد را کس دیگری انجام می دهد. اسم او را روی ته برگ نوشتم و برگه را به متقاضی دادم. آن بنده خدا در حال نوشتن رای بود که یکی از دوستان به من اشاره کرد و گفت آن آقا را شناختی؟ گفتم نه. گفت پسر حضرت آقا بودند. تعجب کردم. گفتم اشتباه می کنی من فامیلی خامنه ای ننوشتم. گفت حواست کجاست؟ فامیلی آقا، حسینی خامنه ای هست . چند ته برگ عقب رفتم و دیدم که ایشان یکی از فرزندان رهبری بودند که بدون سر و صدا و بدون حضور محافظ، همراه با خانواده برای رای دادن به صندوق آمده بودند.»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول