اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

در سفر وزیر نیرو به هرمزگان چه گذشت؟/ از بی‌نیازی «میناب» به آب شرب تا وعده افزایش ظرفیت برق هرمزگان

رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز برای افتتاح مخازن ۲۰ هزار مترمکعبی داماهی و همچنین سد سرنی میناب به هرمزگان سفر کرد.

در سفر وزیر نیرو به هرمزگان چه گذشت؟/ از بی‌نیازی «میناب» به آب شرب تا وعده افزایش ظرفیت برق هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز برای افتتاح مخازن ۲۰ هزار مترمکعبی داماهی و همچنین سد سرنی میناب به هرمزگان سفر کرد.

هم‌زمان با سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان هرمزگان در روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه، مخزن 20 هزار متر مکعبی داماهی به بهره‌برداری رسید.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و سدهای استقلال، شمیل و نیان و به تبع آن کاهش میزان آب شرب تحویلی به شهر بندرعباس، ایجاد ظرفیت ذخیره به میزان 20 هزار متر مکعب جهت مواقع اضطراری، اتفاقات و تعمیرات نقش قابل توجهی در تأمین پایدار آب شرب شهر بندرعباس، بندرخمیر و صنایع غرب خواهد داشت.

در همین راستا شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان هرمزگان عملیات اجرایی احداث مخزن 20 هزار متر مکعبی در شهر بندرعباس (داماهی) را آغاز کرد. این مخزن با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در سفر وزیر نیرو به استان هرمزگان افتتاح شد.

مخزن 20 هزار متر مکعبی داماهی از نوع بتنی نیمه مدفون است و شرایطی را برای تأمین پایدار آب شرب بیش از صد هزار نفر از مردم استان هرمزگان فراهم خواهد کرد.

برای احداث این مخزن، 31 هزار متر مکعب خاکبرداری، 15 هزار متر مربع قالب‌‌بندی، هفت هزار و 200 متر بتن‌ریزی، شش هزار و 600 متر مکعب خاکریزی و هزار و 250 متر لوله‌گذاری انجام شده است. همچنین در این پروژه 525 تن میلگرد و 24 عدد شیرآلات نیز استفاده شده است.

افزایش ظرفیت به منظور تأمین مصارف آب شرب و صنایع شهر بندرعباس، بندرخمیر و روستاهای در طول مسیر از جمله اهداف این طرح است.

*سد سرنی میناب به بهره‌برداری رسید

سد سرنی میناب صبح امروز با حضور وزیر نیرو و استاندار هرمزگان رسمأ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی قائم است که طول تاج آن 460 متر و تراز تاج آن 146 متر است. حجم خاکریزی صورت گرفته در این پروژه بالغ بر 1.9 میلیون متر مکعب بوده است و اعتبار اجرای این پروژه از محل وام بانک توسعه اسلامی تأمین شده است.

همچنین اردکانیان وزیر نیرو، پروژه خط انتقال آب این سد را نیز به طول 38 کیلومتر که با لوله‌هایی به قطر 1000 میلی‌متر ساخته شده و قابلیت انتقال 12 میلیون متر مکعب آب در سال را دارد را نیز رسمأ افتتاح کرد.

سد سرنی بر روی رودخانه سرنی در شمال میناب ساخته شده است که تا پیش از این به‌دنبال بارش‌های فصلی، حجم وسیعی از این آب به دریای عمان ریخته می‌شد.

*نجات استان‌ها از تنش آبی وظیفه وزارت نیروست/ افتتاح 70 پروژه آب‌رسانی تا پایان سال

رضا اردکانیان صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح سد سرنی میناب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از زمان آغاز پوشش «#الف_ب_ایران» 157 پروژه مهم در حوزه آب و برق در کشور به افتتاح رسیده است که اعتباری بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

وی با بیان این که تا پایان سال نیز 70 پروژه مهم دیگر را در این زمینه افتتاح خواهیم کرد، افزود: رفع تنش آبی از شهرهای مختلف کشور یک وظیفه اساسی بر دوش وزارت نیرو است که با جدیت در حال کار بر روی آن هستیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: افتتاح سد سرنی میناب و خط انتقال آب از این سد به تصفیه خانه، یکی از پروژه‌های مهمی است که ضمن رفع تنش آبی مرکز هرمزگان، سبب جلوگیری از هدررفت سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب شیرین ناشی از نزولات جوی در بالادست این سد خواهد شد.

اردکانیان همچنین اضافه کرد: سد سرنی با 61 میلیون مترمکعب ظرفیت، در حال حاضر بالغ بر 40 میلیون مترمکعب آب شیرین در خود جای داده که یک سرمایه بسیار خوب برای بهبود وضعیت سفرها‌ی آب زیرزمینی منطقه و کاهش فشارهای خشکسالی در هرمزگان خواهد بود.

*آب سدهای سرنی و استقلال برای شرب و کشاورزی میناب تخصیص می‌یابد

فریدون همتی در آئین افتتاح سد سرنی در شهرستان میناب با بیان اینکه راه‌اندازی این سد در استان هرمزگان یک کار ارزشمند است، عنوان کرد: وزارت نیرو به مقوله تامین آب در هرمزگان توجه ویژه‌ای دارد و در این راستا سد سرنی در شهرستان میناب با سرعت قابل قبول و پشتیبانی مناسب، امروز به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید اقدامات بزرگی در بخش آب در استان هرمزگان انجام داده که از جمله آن می‌توان به احداث آب شیرین کن ها و سدهای مختلف در این استان اشاره کرد.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به احداث دو آب شیرین کن بزرگ ۱۰۰ هزار متر مکعبی و یک میلیون متر مکعبی در بندرعباس که از اقدامات شاخص دولت در این استان محسوب می‌شود، تامین آب شرب پایدار شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر از این طریق انجام می شود.

همتی تصریح کرد: با توجه به احداث دو آب شیرین کن بزرگ در بندرعباس و خرید تضمینی آب از این آب شیرین کن ها جهت تامین آب شرب پایدار شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر، آب دو سد استقلال و سرنی در شهرستان میناب برای مصرف شرب و کشاورزی در این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر به معنای تحقق یکی از خواسته‌های مهم مردم شهرستان میناب است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب باید با نگاهی فراگیر به ویژه به حوزه اشتغال و تولید و زندگی مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: مصرف بهینه آب نیز باید همواره در اولویت قرار داشته باشد.

استاندار هرمزگان با اشاره به دیگر پروژه‌های بزرگ در حوزه آبرسانی در هرمزگان، اظهار داشت: پروژه آبرسانی از سد جگین به شهرستان بشاگرد و همچنین تامین آب ۵۵ روستای شهرستان بشاگرد از طریق سد سهران از جمله این طرح‌ها می‌باشد که به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

همتی، احداث سدهای جدید در هرمزگان را یکی از نیازهای مهم این استان برشمرد و بیان داشت: در این راستا مطالعات در حال انجام است و احداث این سدها موجب مهار روان آب ها و سیلاب، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و ذخیره سازی آب جهت مصرف شرب و کشاورزی خواهد شد و در این راستا احداث سد گابریک در شهرستان جاسک در اولویت پیگیری و اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: لایروبی رودخانه‌ها نیز یکی دیگر از موارد دارای ضرورت در هرمزگان می‌باشد که باید با توجه ویژه از سوی وزارت نیرو اجرایی شود.

*افتتاح مخازن ۲۰ هزار متر مکعبی داماهی

رضا اردکانیان وزیر نیرو در ادامه سفر به هرمزگان، بعد از ظهر امروز، پروژه مخازن ۲۰ هزار مترمکعبی داماهی بندرعباس را افتتاح کرد.

وی در مراسم افتتاح این پروژه اظهار کرد: امروز پروژه‌های بزرگ‌ و خوبی از جمله سد سرنی و مخزن ۲۰هزار متر مکعبی در استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر ۲۶۴ میلیارد تومان  به بهره‌برداری رسید.

اردکانیان اظهار کرد: بخش دوم این پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و افتتاح این پروژه در راستای تأمین پایدار آب مردم و صنایع بندرعباس، بندرخمیر و روستاهای مسیر و تغذیه سفره‌های زیر زمینی که  آب پایدار را برای مردم این مناطق به ارمغان خواهد آورد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در آستانه رسیدن به نقطه پایدار در بحث آب و انرژی است و تا سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت برق استان افزوده می‌شود.

این مقام مسؤول به بحث فاضلاب بندرعباس اشاره و اظهار کرد: یکی از دغدغه ها و مسایل مهم این وزارتخانه بحث فاضلاب بندرعباس است که از پروژه‌های مورد توجه بوده و هست و در همین دولت تحول خوبی در این زمینه شاهد خواهیم بود که دیگر  فاضلاب، مردم را نگران و ناراحت نکند.

وی عنوان کرد: برای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بندرعباس که ۲۶میلیون متر مکعب پساب تولید می‌کند، با مشارکت بخش خصوصی و در اختیار قراردادن بخشی از اموال غیر منقول برای ایجاد یک نوار سبز مطمئن در شهر بندرعباس و رهایی از فاضلاب، تمام تلاش خودرا به کار خواهیم برد.

انتهای پیام/3264/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول