اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

واگذاری سوال‌برانگیز پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه رازی/ ارائه پروژه 500 میلیونی به رئیس ستاد روحانی

چندین پروژه چند صد میلیونی به برخی افراد در دانشگاه رازی واگذار شده است. در بررسی واگذاری این پروژه‌ها سوالاتی وجود دارد که نیازمند پاسخگویی مسئولان دانشگاه رازی است.

واگذاری سوال‌برانگیز پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه رازی/ ارائه پروژه 500 میلیونی به رئیس ستاد روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پس از انتشار گزارش فیش‌های نجومی برخی از مسئولین و معاونان دانشگاه رازی، واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و دانشجویان این دانشگاه نسبت به این خبر صورت گرفت و عده‌ای از کارشناسان و صاحبنظران، دریافت این مبالغ را ناصواب دانستند و عده‌ای دیگر خواهان شفافیت بیشتر در این موضوع شدند.

هرچند دانشگاه رازی با جوابیه‌ای نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و عنوان کرد که فیش‌ها بر روی تارنمای سایت بارگذاری شده و اساساً مسئله پنهانی در کار نبوده، اما این توضیحات هم نتوانست اعتراض و انتقاد مردم و کارشناسان نسبت به رقم‌های بالای این فیش‌ها را کم کند. (گزارش رونمایی از حقوق‌های نجومی در «دانشگاه رازی» کرمانشاه + سند)

نظرات مردم و دانشجویان در این خصوص جالب توجه بود، به طوری که می‌گفتند بخشی از کارکنان دانشگاه رازی ماهیانه 600 الی 700 هزار تومان دریافتی دارند و وضعیت پرداخت‌های نجومی در دانشگاه علوم پزشکی نیز به مراتب بدتر از دانشگاه رازی هست و از ما خواسته شد نسبت به این مسئله نیز واکنش نشان دهیم.


فهرست حقوق‌های دریافتی رئیس و معاونان دانشگاه رازی

یک مخاطب فارس که خواست نامش اعلام نشود در واکنش به گزارش منتشره، بخش دیگری از مشکلات دانشگاه رازی را اینطور اعلام کرد: «توی همین دانشگاه نیروهای روزمزد هم هستند که ماهی 600 یا 700 هزار تومان دریافت می‌کنند بعد اضافه کار، بیمه روزهای تعطیل جمعه و... شامل حالشون نمیشه. خداوکیلی اگه اینها ده برابر هم بیشتر از این ها حقوق بگیرند باز اون رقم نمیشه خودشون با این رقم‌ها می تونن زندگی کنند؟»

فرد دیگری که خود را «دانشجو» معرفی کرده، نوشته است: «این همه پول را بابت کارهایی می‌گیرند که تازه تمام آن ها را انجام نمی‌دهند!»

داستان ادامه دار دانشگاه رازی!

انتشار این فیش‌ها موجب شد که اسناد دیگری در خصوص برخی دیگر از فعالیت‌های دانشگاه رازی به دست خبرگزاری فارس برسد که سوالات جدی و جدیدی را مطرح می‌کند.

بر اساس اسنادی که اخیراً به دست این خبرگزاری رسیده است، پروژه‌های تحقیقاتی زیادی به بخش‌های مختلف این دانشگاه از سوی نهادهای دولتی و... واگذار شده است که رقم برخی پروژه‌ها، افرادی که آن‌ها را بر عهده گرفته‌اند و در نهایت ارتباط گروه علمی مسئولان این پروژه‌ها، سوالاتی را به وجود آورده است.

این اسناد به تفصیل پروژه‌های علمی واگذار شده این دانشگاه را تشریح کرده است. در بررسی این اسناد، چند پروژه چند صد میلیونی به چشم می خورد که در بین‌ آن‌ها ارتباطی بین رشته تخصصی دریافت کننده و موضوع پروژه وجود ندارد. در واقع پروژه‌های تخصصی به افرادی که مدرک غیرمرتبط دارند واگذار شده است.

در برررسی صورت گرفته، یکی از این پروژه‌ها با عنوان «طراحی و راه اندازی سامانه اکتشاف کانسارهای فلزی کمربند ولکانیکی-پلوتونیکی ارومیه-دختر با استفاده از شبکه عصبی و فازی پیوسته در محیط » با مبلغ 500 میلیون تومان در تاریخ 1394/12/01 به دکتر «جلیل صحرایی» با شماره قرارداد «1394/11/27-8850/11/94» واگذار شده است. دستگاه طرف قرارداد با عنوان «طرح کمک به توسعه نوآوری در بخش صنایع پیشرو» ثبت شده و مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی هم آن را جزء طرح‌های مشترک آن مرکز از سال 1388 تا 1396 آورده است.

این قرارداد در 1395/12/01 به پایان رسیده اما در اسناد به دست آمده، وضعیت پروژه «جاری» قید شده است. نوع طرح نیز صنعتی ذکر شده و این در حالی است که صحرایی، استاد فیزیک این دانشگاه و در دانشکده علوم تدریس می کنند. با چند جست وجوی ساده در اینترنت و البته پرس‌و جو از دانشجویان و اساتید دانشگاه، مشخص می‌شود که موضوع این پروژه در حوزه معدن و زمین‌شناسی است و به گفته اساتید دانشگاه رازی، اساساً این طرح نباید به دانشکده علوم و البته گروه فیزیک واگذار می‌شده است. 

صحرایی، در سال 92 رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در کرمانشاه بوده‌ و یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان استان به شمار می‌آیند. این پروژه دو سال بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به وی واگذار شده است.

همچنین یک طرح با عنوان «تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت پایلوت تولید نانو حسگرهای تشخیص آلاینده های محیطی» با مبلغ 300 میلیون تومان در تاریخ 1394/12/01 به دکتر «رمضانعلی ابوزاده گتابی» با شماره قرارداد «1394/11/27-8850/11/94» واگذار شده است. دستگاه طرف قرارداد با عنوان «طرح کمک به توسعه نوآوری در بخش صنایع پیشرو» ثبت شده و مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی هم آن را جزء طرح‌های مشترک آن مرکز از سال 1388 تا 1396 آورده است. البته شماره قرارداد داخلی این طرح «143262» است. 

این طرح نیز در حوزه محیط زیست و بیوتکنولوژی است اما به دانشکده فنی مهندسی و گروه مکانیک ارجاع شده است. قرارداد این پروژه نیز همانند طرح دکتر جلیل صحرایی در تاریخ 1395/12/01 به پایان رسیده است اما وضعیت آن «جاری» ثبت شده است.

از سوی دیگر پروژه علمی «تدوین برنامه راهبردی دانشگاه رازی» نیز به «دکتر رمضانعلی ابوزاده» در  دانشکده فنی مهندسی و گروه مکانیک با مبلغ بیش از 35 میلیون تومان واگذار شده است. این قرارداد در 1395/05/28 فیمابین وی و معاونت پ‍ژوهش و فناوری دانشگاه رازی منعقد شده است.

این دست واگذاری‌ها محدود به رئیس ستاد انتخاباتی روحانی نیست و چند شخص دیگر نیز پروژه‌های غیرمرتبطی را گرفته‌اند که به بخشی از آن اشاره شد؛ این وضعیت نیازمند پاسخ شفاف دانشگاه رازی در این خصوص است. امید است که مراکز علمی کشور با شفافیت، نسبت به پروژه‌های تحقیقاتی و علمی خود پاسخگوی افکار عمومی باشند. 

انتهای پیام/ح/ح

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول