اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران با مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور/ طرح کسری خدمت و جایگزینی خدمت برای نخبگان

ارتش جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای استفاده بیشتر نیروهای دفاعی از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند، برگزاری دوره‌های تحصیلی مشترک و کسری خدمت نخبگان از مفاد این تفاهم‌نامه است.

همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران با مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور/ طرح کسری خدمت و جایگزینی خدمت برای نخبگان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز بین وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

* سرریز پیشرفت علمی نیروهای دفاعی می‌تواند برای عموم مورد بهره‌برداری قرار گیرد

در این مراسم وحید احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به موضوعات این تفاهم‌نامه گفت: سرریز توسعه و پیشرفت علمی در نیروهای دفاعی و ارتش می‌تواند برای بهره‌برداری عمومی استفاده شود. 

به گفته وی، پروژه‌های مشترکی برای این همکاری وجود دارد که می‌توانند همچنان که از قبل با همکاری ارتش و دانشگاه‌ها انجام می‌شدند، پس از این بیش از پیش تقویت شوند. 

احمدی ادامه داد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان کانون سیاستگذاری، سیاست‌پژوهی در حوزه علم و فناوری بازوی اصلی وزارت علوم است و برنامه‌های کلان و سیاستگذاری‌های کلان را انجام می‌دهد. 

وی گفت: این مرکز با تفاهم‌نامه‌ای که امروز با ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد می‌کند، در زمینه‌های آینده‌نگاری، رصد علم و فناوری و پیاده‌سازی مدیریت دانش با طرف تفاهم‌نامه همکاری خواهد داشت. 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تدوین اسناد راهبردی، نظارت و داوری در فعالیت‌های علمی از جمله نگارش کتب، مقالات براساس اولویت‌ها، ترویج علم در قالب انتشار دستاوردهای مختلف علمی و پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و جلسات اندیشه‌ورزی و کرسی‌ها و بررسی امکان عضویت کارکنان دانشی ارتش در گروه‌های پژوهشی مرکز همکاری خواهند داشت.

* همکاری اعضای هیأت علمی و پژوهشگران ارتش و وزارت علوم طبق تفاهم‌نامه همکاری

احمدی با اشاره به دیگر مفاد این تفاهم نامه همکاری گفت: همکاری مشترک در زمنیه تبادل و بهره‌برداری از ظرفیت علمی هیأت علمی پژوهشگران در زمینه آموزشی و پژوهشی، همکاری در زمینه استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی دائمی و وابسته برای ارائه خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز طرفین، فراهم کردن زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های دکترای مشترک، پسا دکترا، بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی برابر ضوابط طرفین و همکاری در زمینه جذب و بهره‌برداری از نخبگان مرتبط در قالب طرح‌های کسری خدمت و جایگزین خدمت سربازی از مفاد این تفاهم‌نامه است. 

به گفته احمدی، طراحی و طرح سامانه‌های نرم‌افزاری، بسترسازی برای تسهیل مشارکت انجمن‌های علمی با ارتش و استفاده از تجهیزات، امکانات و ظرفیت‌های علمی و اجرای طرفین براساس ضوابط برای پیشبرد اهداف مورد نیاز در این تفاهم نامه دیده شده است. 

* تأکید فرمانده کل قوا بر ارتباط ارتش و نیروهای دفاعی با مراکز علمی

همچنین در این مراسم نیز دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: امیدواریم عقد این تفاهم‌نامه منشأ خیر و برکات باشد که از منابع علمی در مراکز علمی و دانشگاه‌ها بیشتر در ارتش استفاده کنیم. 

به گفته وی، فرمانده کل قوا به طور مستمر تذکر می‌دهند که نیروهای دفاعی باید قوی بمانند که قوی ماندن به معنای این نیست که دیگران را تهدید کنیم، برای این است که ما را تهدید نکنند؛ یعنی به قدری قوی شویم که دیگران جرأت تعرض و تهدید نداشته باشند و در آن زمان صلح برقرار خواهد شد که تاریخ هم همین گفته را اثبات می‌کند. 

به گفته سیاری، برای قوی شدن باید از نیروی انسانی توانمند مطابق با ارزش‌های خودمان استفاده کنیم و باید برای تربیت این نیروها تلاش کنیم و باید تجهیزات مناسب داشته باشیم. 

وی ادامه داد: از چند سال پیش در زمینه تولید سلاح، تجهیزات و مهمات به این نتیجه رسیدیم که باید پیشرفت کنیم و به خودکفایی برسیم، زیرا دنیا هم در حال پیشرفت است و در این راه حتماً باید از توان علمی کشور بهره ببریم. با این رویکرد بود که اکنون به تانک، ناو نفربر و ناوشکن بومی و بسیاری تجهیزات دیگر دست پیدا کردیم. 

سیاری با بیان اینکه از گذشته هم ارتش با دانشگاه‌ها همکاری داشته است، گفت: پیش از این با 7 دانشگاه ارتباط داشتیم، اما آیا می‌توانیم بگوییم که ارتباط با دانشگاه‌ها نیاز نیست یا همان ارتباط کافی است. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برای قوی شدن باید سلاح و مهمات خوب داشته باشیم و باید علم روز داشته باشیم که بتوانیم سلاح خوب داشته باشیم و با تهدیدات به روز مقابله کنیم. 

وی تأکید کرد: فرمانده کل قوا مستمر تأکید کرده‌اند که ارتش و نیروهای دفاعی باید با مراکز علمی ارتباط داشته باشند و افتخار داریم که اساتید و دانشجویان از علم بالا برخوردار شوند و توان علمی کشور را بالا ببریم. 

وی گفت: از شرایط تحریم هم می‌توانیم استفاده کنیم که وقتی فشار افزوده می‌شود، انگیزه و توان برای ساخت و خودکفایی، بیشتر خواهد شد. 

* منفعت میلیارد دلاری علوم انسانی در صنعت نفت کشور

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم در این نشست با بیان گفته وزیر نفت توضیح داد: آقای زنگنه گفته‌اند استفاده از علوم انسانی در مکان‌یابی دقیق منابع پتروشیمی و گاز میلیاردها دلار منفعت برای ما داشته است. 

به گفته قبادی، علم به شدت چند رشته‌ای و میان‌رشته‌ای شده است و مقوله آینده‌پژوهی را تحت‌تأثیر قرار داده است. 

وی  خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم انسانی وزارت علوم بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی در خاورمیانه است و چهار نسل پس از انقلاب با هم در این پژوهشگاه فعالیت می‌کنند.

این مراسم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد و برخی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسؤولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از رؤسای پژوهشگاه‌های کشور برگزار شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول