اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«خون شد»؛ ادای دین کیمیایی به سینمای خودش/ بررسی روز پنجم جشنواره فیلم فجر

در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در مشهد بود، چهار فیلم «خون شد»، «مردن در آب مطهر»، «شنای پروانه» و «قصیده گاو سفید» در سینما آفریقا اکران شد که نسبتا برای هر فیلم تماشاگر خوبی آمده بود.

«خون شد»؛ ادای دین کیمیایی به سینمای خودش/ بررسی روز پنجم جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر در مشهد، فیلم‌های مهم این جشنواره هم در سینما آفریقا اکران می‌شوند و هر شب سینما آفریقا شاهد جمعیت بیشتری از گذشته است.

امروز که پنجمین روز جشنواره در مشهد بود، چهار فیلم «خون شد»، «مردن در آب مطهر»، «شنای پروانه» و «قصیده گاو سفید» در سینما آفریقا اکران شد که نسبتا برای هر فیلم تماشاگر خوبی آمده بود.

«خون شد»، ادای دین کیمیایی به سینمای خودش

اولین فیلم اکران شده امروز در سینما آفریقا فیلم مسعود کیمیایی، به نام «خون شد» بود. این فیلم با بازی سعید آقاخانی و سیامک صفری زندگی مردی را روایت می‌کند که به دنبال این است تا پس از مدت‌ها خانواده‌اش را در کنار هم جمع کند.

در این فیلم شاهد آن هستیم که نقش اول فیلم (سعید آقاخانی) به سبک فیلم‌های قدیم مسعود کیمیایی مانند «قیصر» به دنبال انتقام از افرادی است که هر کدام به گونه‌ای مقصر شرایط پیش آمده برای خانواده‌اش هستند.

مفهوم غیرت نیز به سبک گذشته‌ی کیمیایی در این فیلم به چشم می‌خورد و به نوعی این فیلم را می‌توان ادای دین کیمیایی به سینمای خودش دانست.

احسان روحی درباره این فیلم گفت: «خون شد» بازگشت کیمیایی به سینمایی است که خودش بنیان‌گذار آن بود.

این نویسنده تئاتر ادامه داد: «خون شد» فیلمی است که مخاطب عام و دوستداران سینمای کیمیایی قطعا آن را دوست خواهند داشت.

وی با اشاره به فرم و محتوای این فیلم اظهار کرد: عنصر اصلی فیلم‌های کیمیایی خانه و خانواده بوده است که خوشحالم باز هم فیلمی از کیمیایی دیدم که محور اصلی آن خانواده و اهمیت وجود آن است.

این منتقد سینما درباره خشونت در این فیلم بیان کرد: شاید خشونتی که در فیلم می‌بینیم کمی غلو شده باشد که به خاطر وجه سینمایی کار است اما فیلم‌های کیمیایی همواره قهرمان محور است و خشونت در این فیلم در خدمت قهرمان داستان برای گرفتن انتقام است.

«شنای پروانه»؛ سینمای اجتماعی و قصه‌گو

سومین فیلم امروز در سینما آفریقا «شنای پروانه» اولین ساخته محمد کارت به تهیه کنندگی رسول صدر عاملی و با بازی جواد عزتی و امیر آقایی بود.

این فیلم که ژانر اجتماعی دارد درون مایه‌ای باز هم از جنس انتقام دارد که نقش اول فیلم، حجت(جواد عزتی) به طور ناخواسته درگیر ماجرای انتقام‌گیری برادر خود هاشم(امیر آقایی) می‌شود که تا پایان تماشاگر را درگیر خود می‌کند.

داستان «شنای پروانه» نقدی بر طبقه‌ای خاص از جامعه دارد که اصطلاحا گنده لاتی را ارزش می‌پندارند و خانواده و آدم‌های اطراف خود را نیز درگیر ماجراهای خود می‌کنند.

«شنای پروانه» در جشنواره امسال مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفته است.

مجتبی محمودی درباره این فیلم گفت: در فیلم‌های امسال جشنواره از جمله «شنای پروانه» می‌بینیم که انگار حاکمیت، پلیس و نهادهای انتظامی و امنیتی جایی ندارند! در این فیلم‌ها خود قهرمان فیلم شخصا انتقام می‌گیرد.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری افزود: این مسئله باید ریشه‌یابی شود که چرا نویسندگان و کارگردانان ما ترجیح می‌دهند به جای برخورد قهری نهادهای انتظامی با تبهکاران، خود شخصیت اصلی دست به مجازات می‌زند.

وی با اشاره به فیلم‌های قبل انقلاب از جمله «قیصر» بیان کرد: در فیلم‌های قبل انقلاب مردم به نهادهای امنیتی رژیم اعتماد نداشتند و انتقام شخصی مفهوم داشت اما امروز مردم ما در همین شهادت حاج قاسم نشان دادند که قدردان خادمین و نیروهای امنیتی مخلص خود هستند.

محمودی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید رهبری بر امید اظهار کرد: در فیلم‌های امسال شاهد فضای سیاه و ناامیدی هستیم که موجی از ناامیدی را به مخاطب القا می‌کند.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری با اشاره به کم رنگ شدن عنصر خانواده در فیلم‌های جشنواره متذکر شد: فضای شبه روشنفکری که در بین بعضی کارگردانان ما باب شده است سبب شده عنصر خانواده و مادر که نقش اصلی را در همبستگی خانواده دارد کم رنگ شوند و این موضوع رسول صدر عاملی را نیز که قبلا به خانواده توجه بیشتری داشت، شامل می‌شود.

احسان روحی راجع به فیلم «شنای پروانه» گفت: این فیلم یک فیلم قصه‌گو و قهرمان‌دار است که این روزها در سینمای ایران کمتر شاهد آن هستیم.

این نویسنده تئاتر افزود: انتخاب بازیگران خوب بود و پایان بندی خوبی هم داشت.

وی در خصوص کم رنگ بودن نقش پلیس در این فیلم متذکر شد: خواستگاه اجتماعی افراد فیلم ایجاب می‌کرد که برای انتقام گرفتن از پلیس استفاده نکنند و تصمیم قهرمان بر این است که تنهایی این کار را انجام دهد.

این منتقد سینما اظهار کرد: بیشتر شدن نقش پلیس در این فیلم‌ها اصلا ممکن است ژانر اجتماعی را تبدیل به جنایی و پلیسی کند و به نظرم این کم رنگ بودن ملزوم این فیلم است.

=========================

گزارش از : سراج الدین ملازاده شاهرودی

=========================

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول