اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف در جمع خبرنگاران:اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ برجام ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ برجام ندارد.

ظریف در جمع خبرنگاران:اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ برجام ندارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر سه‌شنبه پس از سخنرانی در  مراسم گشایش رسمی انجمن علمی دیپلماسی ایران، در جمع خبرنگاران درباره سفر جوزپ بورل و مذاکرات انجام شده اظهار داشت: پیش از سفر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نامه مفصلی را در ۱۴ صفحه برای ایشان فرستاده و مطالبات ایران را مطرح کرده بودم.

*اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ ندارد

ظریف در خصوص استفاده اروپا از ساز و کار حل اختلاف در برجام هم گفت: از نظر ما، اروپا جایگاهی برای طرح ادعاهای خود در قالب ماده ۳۶ ندارد، چرا که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام هم در برابر نقض اروپا و هم نقض های اروپا، ماده ۳۶ را مطرح کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها تعهداتی را در قالب ۱+۵ و در چارچوب روند حل اختلافات دادند، دو بیانیه از اجلاس وزرا صادر شده و در آن بیانیه ها تعهداتی را مطرح کردند، ایران در نوامبر ۲۰۱۸ یعنی شش ماه قبل از اینکه ایران اقدامات خودش را در قالب ماده ۳۶ انجام دهد به آنها اعلام کرده که ایران تمام مراحل ماده ۳۶ را عملیاتی کرده و به نتیجه نرسیده و مجبور است کاهش تعهدات را انجام دهد و اروپایی ها در برابر نامه ما اقدامی نکردند.لذا به هیچ وجه در برابر اقدامات جبرانی ما جایگاهی ندارند.

ظریف افزود: این را برای آقای بورل قبلا به صورت واضح هم در ملاقات در دهلی و هم در نامه ای که برای ایشان نوشته بودم، مطرح کردم.

* بحث‌های خوبی راجع به امنیت منطقه و طرح صلح هرمز صورت گرفت

وی با بیان اینکه در سفر بورل به تهران بحث‌های خوبی راجع به امنیت منطقه و طرح صلح هرمز صورت گرفته است و افزود: در این سفر راجع به اینکه ایران آمادگی دارد این طرح را با همکاری کشورهای منطقه تقویت کرده و از نظرات آنها استفاده کند و می تواند این طرح را اجرایی کند، گفتگو کردیم. بحث های بسیار خوبی داشتیم و آقای بورل نظرات ما را شنید و نظرات خود را مطرح کرد. امیدواریم ایشان بتواند به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش خوبی را ایفا کند.

*آمریکا هیچگونه جایگاهی در موضوع فلسطین ندارد

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص طرح معامله قرن و بحث فلسطین مواضع خود را مطرح کردیم و اینکه حرکت آمریکا یک حرکت خطرناک است و اروپایی ها و بورل مواضع و اختلاف نظرشان را با آمریکا مطرح کردند.

وی افزود: در واقع آمریکا با ارائه این طرح، هرگونه موقعیتی را به عنوان مشارکت کننده در روند حل مشکل فلسطین از دست داده و نشان داده حتی از رژیم صهیونیستی تندتر در مسئله فلسطین، بی توجهی به حقوق فلسطینی ها و غصب سرزمین فلسطین است. ولذا آمریکا هیچگونه جایگاهی در این موضوع (فلسطین) ندارد و مردم فلسطین هستند که باید آینده خود را تعیین کنند.

*معقول ترین و معتبرترین و عملی ترین راهکار در موضوع فلسطین

به گزارش فارس، ظریف با اشاره به پیشنهاد مقام معظم رهبری به عنوان طرح رفراندوم در فلسطین، عنوان کرد: به نظر ما معقول ترین و معتبرترین و عملی ترین راهکاری است که می تواند در فلسطین کار کند و این طرح در جاهای دیگر نیز کار کرده است، در آفریقای جنوبی این وضعیت اتفاق افتاد و نتیجه آن را با هم مشاهده کردیم که نتیجه بدی هم نیست.

وی افزود: یک روزی همه فریاد می زدند اگر آفریقای جنوبی حکومت اکثریت باشد، ناامنی به بار می آید ولی امروز شاهدیم که اینگونه نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرایی طرح ایران درباره فلسطین نیز بیان کرد: این طرح بایستی ابتدا مرحله به مرحله عملیاتی شود و در صحنه دیپلماسی جهانی و افکار عمومی جهانی به عنوان یک طرح معقول و منطقی پذیرفته شود. بعد از اینکه چنین شد، ضمانت اجرایی آن، مردم خواهد بود؛ مردمی که آرا و دیدگاه هایشان مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه دموکراسی ضمانت اجرایی اش، مردم است، گفت: مردم را نمی توان با سرکوب حفظ کرد.

ظریف اضافه کرد: مردم را حتما با شنیدن نظراتشان می توان حفظ کرد. ۷۰ سال است که سعی کرده اند ملت فلسطین را سرکوب کنند و به نتیجه نرسیدند.حتی اگر ۷۰ سال دیگر نیز تلاش کنند، به نتیجه نخواهند رسید. راحت ترین راه، شنیدن نظر همه مردم فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان است که در یک روند دموکراتیک می توانند آینده خود را تعیین کنند.

*حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ

به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخی به سوال درباره حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ، نیز گفت که در این اجلاس شرکت می کند و افزود: بسته به اینکه در کدام جلسات آن حضور یابم، درباره مسائل امنیت منطقه، خطرات اقدامات آمریکا، ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی و همراهان ایشان و سیاست آمریکا در خاورمیانه و به اصطلاح معامله قرن، خروج آمریکا از برجام و سیاست های آمریکا در این زمینه در جنبه سلبی سخن خواهم گفت.

وی افزود: در بخش ایجابی نیز از طرح صلح هرمز صحبت خواهیم کرد و نقشی که منطقه ما می تواند برای آینده بهتر ایفا کند.

*ایران در صف اول مبارزه با تروریسم

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی نیز عنوان کرد: قربانیان ترور به عنوان کسانی هستند که در واقع طعم تلخ ترور را چشیده اند، در جمهوری اسلامی ایران ۱۷ هزار قربانی ترور وجود دارد و همین نشان می‌دهد که ایران در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد. 

ظریف اضافه کرد: بزرگ ترین شهید مبارزه با ترور، شهید سپهبد قاسم سلیمانی است که بیشترین نقش را در مبارزه با ترور داشت که در نهایت، آمریکایی ها نتوانستند ایشان را در میدان نبرد به شهادت برسانند، بلکه از طریق عملیات بزدلانه تروریستی، سردار سلیمانی را با حمله تروریستی به خودروی حامل ایشان به شهادت رساندند. 

*اروپایی ها به تروریست ها اجازه دادند در کشورهایشان مأمن بگیرند

وی با اشاره به دستگیری تروریست‌های گروهک الاحوازیه در دانمارک و هلند گفت: متاسفانه اروپایی‌ها اجازه دادند که تروریست‌ها در کشورهایشان مأمن بگیرند و شاهد هستند که این تروریست ها که دست هایشان به خون مردم ایران آغشته است، در اروپا برای عملیات جاسوسی علیه برخی کشورهای تروریست پرور عملیات انجام می دهند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول